REKLAMA

15. rocznica sprzedaży pierwszego iPhone’a. Telefon, który zmienił wszystko

2022-06-30 11:05
publikacja
2022-06-30 11:05
15. rocznica sprzedaży pierwszego iPhone’a. Telefon, który zmienił wszystko
15. rocznica sprzedaży pierwszego iPhone’a. Telefon, który zmienił wszystko
fot. marleyPug / / Shutterstock

Minęła 15. rocznica sprzedaży pierwszego iPhone'a - produktu, który dał początek potędze firmy Apple. To od niego rozpoczęła się era smartfonów i zmierzch popularności komputerów PC.

Apple jest największą firmą technologiczną na świecie (obecnie drugą w ogóle pod względem kapitalizacji). W ubiegłym kwartale miała 97 miliardów dolarów przychodów i 25 miliardów dolarów zysku. To znacznie więcej niż roczne PKB większości krajów świata. Sam iPhone wygenerował 50,6 mld dol. przychodu, a to nie był rekord, bo kwartał wcześniej było to 71 mld przy 124 mld przychodu.

Status giganta firma bez wątpienia zawdzięcza jednemu produktowi, czyli iPhone'owi. Sam telefon po raz pierwszy pokazano światu 9 stycznia 2007 r., jednak do sprzedaży trafił blisko pół roku później. To 29 czerwca obchodzona była rocznica sprzedaży pierwszego urządzenia.

Pamiętnej prezentacji na konferencji Macworld w Moscone West w San Francisco dokonał nieżyjący już Steve Jobs, który po powrocie do firmy tknął w nią nowe życie i wydobył z tarapatów, w jakie spółka zabrnęła w latach 90. Podczas przemówienia na Macworld Jobs powiedział, że Apple „wynalazło telefon na nowo”. To właśnie iPhone okazał się prawdziwym „gamechangerem” i sprawił, że kurs akcji Apple zaczął gwałtownie rosnąć wraz z przyspieszającą popularnością oferowanego smartfona.

Od sprzedaży pierwszego urządzenia kurs akcji wzrósł do szczytu o ok. 4000 proc., wynosząc roczne przychody do poziomu 365 mld dolarów, czyli średnio miliard wpływów każdego dnia. Bieżący rok może być jeszcze lepszy (rok fiskalny dla Apple trwa od października do września), bo na półmetku licznik przekraczał 220 mld dolarów. 

Chartmaker

Pierwszy iPhone’a miał 3,5-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 480x320 pikseli, fizyczny przycisk home i tylny aparat o rozdzielczości 2 MP. iPhone był wtedy jeszcze wyposażony w gniazdo słuchawkowe i posiadał 4 lub 8 GB pamięci wewnętrznej. Jednak aby używać go w sieci GSM, trzeba było podpisać dwuletnią umowę o abonament z amerykańską firmą telekomunikacyjną AT&T.

iPhone zmienił również wiele branż - te musiały się bowiem dostosować się do nowych okoliczności, w których każdy w kieszeni może mieć „komputer”. Do czasu wydania iPhone'a sprzedaż komputerów osobistych wynosiła około 400 milionów rocznie. Obecnie, mimo większej dostępności i cenowej przystępności, rocznie dostarcza się już „tylko” 300 mln sztuk.

Dostawcy usług telekomunikacyjnych zostali zmuszeni, by przekształcić się w firmy teleinformatyczne, których modele biznesowe uległy całkowitej transformacji. Wszystkie stały się dostawcami wielu rodzajów usług dla swoich klientów.

Telewizja, jaką znamy, również uległa zmianie, a dopiero raczkujący YouTube (założony w 2005 r.) mógł rozwinąć skrzydła na kieszonkowych ekranach iPhone'ów, które z czasem tylko rosły. Smartfony umożliwiły ludziom oglądanie wideo w dowolnym miejscu i czasie.

iPhone stworzył też warunki do powstania największej obecnie kategorii gier wideo. Rynek gier mobilnych jest obecnie wart więcej niż gier na PC i konsole razem wziętych - wynika z „Global Games Market Report”

To tylko część zmian, które przyniósł ze sobą iPhone. Najwięcej oczywiście zmienił w samej firmie. Przed nim spółka Apple była znana jako Apple Computer, a kurs akcji przez kilkanaście lat był poniżej 1 dolara za sztukę (w latach 1987, 2000 i 2005 występowały splity w stosunku 2:1). Gdy przecieki o przełomowym pomyśle firmy zaczęły krążyć, akcje podskoczyły do ok. 3 dol. przed prezentacją i ponad 4 przed pierwszą sprzedażą.

Dziś Apple Inc. produkuje znacznie więcej niż komputery. Akcje w szczycie notowane były po 182 dolary (od premiery były dwa splity akcji w 2014 7:1 i w 2020 4:1). iPhone stanowi dziś blisko 60 proc. łącznych przychodów Apple, przynosząc co roku rekordowe zyski. Obecna kapitalizacja, mimo spadku o blisko 25 proc. od szczytu, wciąż wynosi 2,25 biliona dolarów i tylko nieznaczenie ustępuje naftowemu Saudi Aramco.

Michał Kubicki

Źródło:
Tematy
Nowy etap inwestycji „GRZEGÓRZECKA 77” w Krakowie. Sprawdź!

Nowy etap inwestycji „GRZEGÓRZECKA 77” w Krakowie. Sprawdź!

Komentarze (6)

dodaj komentarz
pstrzezek
Od czasu odjeścia Jobs'a (w sensie dosłownym) firma nie wymyśliła nic równie przełomowego. Po prostu ulepszają to co już jest plus inwestują w Apple TV jak większość.
powiemwamcomysle
To byla duza transformacja juz nie bagatelizujcie.
innowierca
To, ze Apple zaczelo stosowac nowej generacji ekrany w smartfonach, zawdzieczamy konkurencji, ktora musieli podgonic kilka lat temu.
zzibi2
dziwne, u mnie nic się nie zmieniło z powodu Apple
pozhoga
Przegrałeś/-aś życie, nie wiesz?
daniel_1
Telefon, który zmienił wszystko.....?
Zapewne zmienił ludzi młodych w mięso armatnio-niewolnicze, to fakt.

Powiązane: Apple

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki