Blisko 79 tys. używanych samochodów osobowych z zagranicy zarejestrowano w Polsce w kwietniu 2024 r. To najwyższy wynik od marca 2021 r. – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Choć w większości przypadków sprzedający oczekują ponad 30 tys. zł, to stawki nie rosną już tak mocno jak w dwóch poprzednich latach.
Kwietniowy wynik był o blisko 39 proc. wyższy od ubiegłorocznego. Więcej rejestracji używanych aut z zagranicy przyniósł jedynie czwarty miesiąc rekordowego pod tym względem 2019 r.
Od początku roku do Polski sprowadzono 294 912 samochodów osobowych (+28,3 proc. r/r). Łącznie z autami dostawczymi o masie do 3,5 t w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przybyło 323 799 samochodów – o 28,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Jak wynika z szacunków IBRM Samar, na koniec roku liczba używanych aut sprowadzonych z zagranicy może dobić do 900 tys. sztuk, co byłoby najwyższy wynikiem po wybuchu pandemii COVID-19.
Audi a4 spada z tronu, crossovery pną się w górę
Powoli zaczynają zmieniać się preferencje kupujących używane samochody z zagranicy. Na popularności traci niekwestionowany lider ubiegłych lat – audi a4, które w 2024 r. traci dystans do volkswagena golfa i przede wszystkim opla astry. Oprócz żelaznej grupy (bmw serii 3, ford focus, audi a3, volkswagen passat, opel corsa, ford fiesta), w czołówce coraz częściej zaczynają pojawiać się niewidziane w niej modele: nissan qashqai i ford kuga.
Samochody używane sprowadzane z zagranicy – najpopularniejsze modele (I-IV 2024)
Model | Liczba rejestracji |
opel astra | 8267 |
volkswagen golf | 7707 |
audi a4 | 7414 |
bmw serii 3 | 5972 |
ford focus | 5455 |
audi a3 | 4886 |
volkswagen passat | 4785 |
ford fiesta | 4393 |
opel corsa | 4360 |
nissan qashqai | 4290 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Choć to z Niemiec, Francji i Belgii w dalszym ciągu pochodzi ponad 70 proc. sprowadzanych do Polski używanych aut, import najszybciej rośnie w przypadku Stanów Zjednoczonych, z których w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2024 r. sprowadzono nad Wisłę blisko 21 tys. pojazdów (+76,4 proc. r/r). O ok. 50 proc. w górę w skali roku wzrósł także import aut z Kanady oraz Czech.
Przypomnijmy, że wyraźnie w porównaniu z poprzednimi latami rośnie także liczba rejestracji nowych aut, która powoli dogania wyniki osiągane przez branżę przed wybuchem pandemii. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2024 r. w Polsce przybyło 183 079 nowych samochodów osobowych – o 15,5 proc. więcej niż w tym samym okresie 2023 r.
Ceny ustabilizowały się, ale na szczycie
Początek 2024 r. przyniósł stabilizację, a nawet nieznaczną korektę stawek oferowanych przez sprzedających. W kwietniu mediana ceny ofertowej – zgodnie z danymi AAA Auto – wyniosła 32 tys. zł. Jeszcze w styczniu większość sprzedających oferowała auta za ponad 34 tys. zł. Przed rokiem mediana wyniosła jednak niespełna 29 tys. zł.
Medianę powyżej 30 tys. zł zanotowano w województwach: podlaskim, pomorskim, małopolskim, wielkopolski, śląskim i mazowieckim, gdzie w dalszym ciągu znajduje się ona w pobliżu 40 tys. zł.