REKLAMA

Produkcja aut w Polsce w dół o ponad 30 proc.

Marcin Kaźmierczak2020-05-28 11:37redaktor Bankier.pl
publikacja
2020-05-28 11:37

O ponad jedną trzecią w skali roku spadła produkcja samochodów przez polskie fabryki Volkswagena, Fiata i Opla, biorąc pod uwagę okres od początku stycznia do końca kwietnia – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Powodem jest pandemia koronawirusa, która zmusiła producentów do zamknięcia fabryk.

Volkswagen – Poznań i Września

Od początku roku do końca kwietnia z taśm produkcyjnych Volkswagena w Poznaniu i Wrześni zjechały 67 624 auta. To o 32,7 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, gdy oba zakłady opuściło 100 551 samochodów. Tym samym najprawdopodobniej nie uda się poprawić ubiegłorocznego wyniku, kiedy to linie produkcyjne w Poznaniu i Wrześni opuściło ponad ćwierć miliona aut.

W kwietniu 2020 r. polskie fabryki Volkswagena wyprodukowały 2075 pojazdów – o 92,3 proc. mniej niż przed rokiem (26 854 egzemplarze). Tak drastyczny spadek związany jest z zamknięciem zakładów 20 marca z powodu pandemii koronawirusa. Obie fabryki pracę wznowiły 27 kwietnia, jednak przez pierwsze trzy tygodnie pracowała tylko jedna zmiana. Pełne moce produkcyjne zostały uruchomione dopiero 18 maja, a więc po dwóch miesiącach od zamknięcia.

Jak jednak wówczas informowała spółka, z uwagi na niepewną sytuację na głównych rynkach zbytu do końca 2021 r. pracę w Volkswagen Poznań zakończy około 450 pracowników (4 proc. załogi). Głównie będą to osoby z umowami na czas określony.

Fiat – Tychy

Jeszcze głębszy spadek produkcji względem ubiegłego roku odnotował tyski zakład Fiata. Od początku stycznia do końca kwietnia fabrykę opuściło 59 585 samochodów, co jest o 36,2 proc. słabszym wynikiem od osiągniętego w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2019 r.

Choć już pierwszy kwartał przyniósł spadek produkcji, to tak mocnego spadku przyczynił się zwłaszcza kwiecień, kiedy fabryka była zamknięta. Jak wynika z informacji IBRM Samar, w kwietniu 2019 r. tyskie zakłady Fiata opuściło blisko 25 tys. aut.

Fabryka zawiesiła produkcję 16 marca. Pracownicy mają powrócić do niej 1 czerwca, choć jeszcze nie wiadomo, kiedy produkcja zostanie wznowiona.

Spadek produkcji miał miejsce w polskiej fabryce Fiata także w ubiegłym roku, kiedy to zakład opuściło 263 tys. aut.

Opel – Gliwice i Tychy

Podobna tendencja jest udziałem fabryki Opla w Gliwicach. W ubiegłym roku z linii montażowej zjechało 165,2 tys. samochodów, podczas gdy jeszcze w rekordowym 2016 r. produkcja wyniosła 201 tys. sztuk. Firma nie produkuje od 17 marca i jak na razie nie wiadomo, kiedy pracownicy wrócą do zajęć. Spółka, w której dwa lata temu został wprowadzony program dobrowolnych odejść, a z której na początku roku odeszło 190 pracowników, zamierza zmniejszyć zatrudnienie, zarówno w Gliwicach, jak i Tychach o dalsze 300 osób.

Zmniejszenie zatrudnienia oraz poziomu produkcji służy dostosowaniu ich do aktualnego popytu na wytwarzane w Gliwicach samochody. Już od lutego, a więc jeszcze przed pandemią koronawirusa w Polsce, gliwicki zakład Opla pracował na dwie, a nie – jak wcześniej – na trzy zmiany.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki