REKLAMA
TYLKO U NAS

Nowy król komisów w Polsce w fatalnym roku. Ranking modeli sprowadzanych w 2022 r.

Marcin Kaźmierczak2023-01-14 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2023-01-14 06:00

W 2022 r. do Polski sprowadzono z zagranicy 772 348 samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych – o 18 proc. mniej niż rok wcześniej i jednocześnie najmniej od 2013 r. – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Po wielu latach dominacji zmiana nastąpiła na pozycji najpopularniejszego modelu.

W samym grudniu w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano 54 923 samochody osobowe i dostawcze o masie do 3,5 t. – o 21,3 proc. mniej niż w ostatnim miesiącu 2021 r. Wyłączając z analizy kwiecień 2020 r., gdy w Polsce szalała pierwsza fala pandemii COVID-19, był to najgorszy miesiąc od lutego 2013 r., a więc od blisko dekady.

Jeszcze wyraźniejszą zapaść przeżywa import używanych aut dostawczych. W grudniu w Polsce zarejestrowano 4848 aut dostawczych o masie poniżej 3,5 t – o blisko 27 proc. mniej niż w grudniu 2021 r.

Grudzień nie był jednak odosobniony i wpisał się w obraz branży obserwowany przez cały rok. W ciągu ostatnich 12 miesięcy do bazy CEP dodano 772 348 używanych samochodów o masie poniżej 3,5 t., które do Polski trafiły z zagranicy (-17,8 proc. r/r). Spośród nich 705 556 stanowiły auta osobowe, co przełożyło się na najniższy wynik od 2013 r.

Dla porównania, jeszcze w 2019 r. do Polski sprowadzono ponad 1 mln aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t.

Zdecydowanie niższy niż przed rokiem i tym bardziej we wcześniejszych latach import używanych aut z zagranicy to pokłosie zdecydowanie niższego ruchu w komisach samochodowych. Ten z kolei spowodowany jest m.in. rosnącymi cenami aut z drugiej ręki. Jak wynika z danych AAA Auto, które prezentowaliśmy w artykule „Drożyzna w komisach samochodowych nie odpuszcza.”, mediana ceny dyktowanej za używane samochody w grudniu 2022 r. wyniosła 30 900 zł i była o 30 proc., a nominalnie o 7 tys. zł wyższa niż w 12 miesięcy wcześniej.

Względem poprzedniego roku wzrósł za to średni wiek aut sprowadzanych do polskich komisów. Zgodnie z danymi IBRM Samar wyniósł on 13 lat i 3 miesiące, podczas gdy w całym 2021 r. było to 12,5 roku. Auta benzynowe miały średnio nieco ponad 14 lat, podczas gdy w przypadku diesli było to nieco powyżej 12 lat.

Miniony 2022 r. przyniósł także zmiany w rankingu najpopularniejszych modeli sprowadzanych z zagranicy. Po kilku latach dominacji audi a4, palma pierwszeństwa przeszła na opla astrę, który wyprzedził dotychczasowego lidera jedynie o 33 zarejestrowane sztuki. Poziom 20 tys. zarejestrowanych używanych egzemplarzy z zagranicy przekroczony został jeszcze w przypadku volkswagena golfa.

Rejestracje aut używanych z zagranicy w Polsce w 2022 r.

Lp. Model Liczba zarejestrowanych pojazdów
1. opel astra 21 237
2. audi a4 21 204
3. volkswagen golf 20 648
4. bmw serii 3 15 791
5. audi a3 14 068
6. ford focus 13 189
7. opel corsa 13 121
8. ford fiesta 11 626
9. 11 170
10. volkswagen polo 11 055

Źródło: IBRM Samar

To jednak auta rodem z Wolfsburga zwyciężyły w rankingu najpopularniejszych marek, wyprzedzając ople i fordy. Trzy czołowe marki stanowiły blisko jedną trzecią wszystkich rejestracji używanych aut z zagranicy w Polsce w 2022 r.

W dalszym ciągu importerzy po używane samochody najczęściej wyjeżdżają do Niemiec, skąd do Polski w 2022 r. trafiła ponad połowa sprowadzonych pojazdów (415,8 tys. szt. i 53,8 proc. udziałów w rynku). Liczba używanych aut sprowadzonych w 2022 r. z Niemiec była o 24 proc. niższa niż rok wcześniej.

W zdecydowanie niższym tempie spadła liczba aut sprowadzonych do Polski z Francji (97,9 tys. szt. i -1,4 proc. r/r). Natomiast spośród państw, z których do Polski trafiło w 2022 r. co najmniej 20 tys. używanych samochodów, wzrost zanotowano jedynie w przypadku Stanów Zjednoczonych (38,6 tys. szt. i +6,6 proc. r/r).

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Bezpłatne konto firmowe to dopiero początek. Sprawdź, które banki płacą najwięcej za oszczędności

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Rynek motoryzacyjny - raporty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki