REKLAMA

Import aut do komisów odbił się od trampoliny. Ceny w komisach również

Marcin Kaźmierczak2024-02-22 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-02-22 06:00

Po wyjątkowo kiepskich ostatnich 24 miesiącach, w styczniu 2024 r. miało miejsce wyraźne ożywienie ruchu w polskich komisach samochodowych – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

W styczniu 2024 r. do Polski sprowadzono 66 006 używanych samochodów osobowych – o 24,3 proc. więcej niż przed rokiem. Tak znaczący wzrost to jednak przede wszystkim efekt niskiej bazy. Trzeba jednak zauważyć, że za importerami najlepsze otwarcie roku od początku pandemii COVID-19, czyli od stycznia 2020 r.

Choć niezmiennie dominują trzy modele, to po raz pierwszy od dawna na najniższy stopień podium spadł najpopularniejszy model ostatnich lat: audi a4 (1734 szt.). Został on wyprzedzony przez opla astrę (1838 szt.) i volkswagena golfa (1760 szt.). Więcej niż 1 tys. sztuk przekroczono jeszcze w przypadku bmw serii 3, forda focusa, audi a3, opla corsy i wracającego do łask volkswagena passata.

Inaczej niż w przypadku nowych aut, w czołowej piętnastce znalazło się miejsce dla jednego crossovera. Był to także jedyny model spoza pięciu czołowych marek (Volkswagen, Ford, Opel, Audi, BMW). Mowa o nissanie qashqaiu.

W ujęciu rocznym wzrósł także import używanych aut dostawczych. W styczniu do komisów lub bezpośrednio do kupujących trafiło 6736 aut używanych – najwięcej od czerwca 2021 r., a więc od przeszło dwóch i pół roku. Do Polski najczęściej przywożono renault master (549 szt.), fiaty ducato (465 szt.) oraz iveco daily (442 szt.).

Auta w komisach odmłodniały

Co ciekawe, do Polski zaczęto sprowadzać nieco młodsze samochody niż w poprzednich miesiącach. Średni wiek sprowadzonego w styczniu używanego auta osobowego wyniósł nieco ponad 12 lat, podczas gdy średnia dla całego 2023 r. przekroczyła 13 lat.

Jak z kolei wynika z danych AAA Auto, w styczniu 2024 r. w dalszym ciągu liczba ofert sprzedaży aut używanych znajdowała się poniżej 200 tys. W komisach można było znaleźć 195 982 samochody – o 1,4 proc. mniej niż w grudniu. Mediana wieku wyniosła nieco ponad 11,5 roku, czyli o ok. rok mniej niż w styczniu 2023 r.

Odmłodzona i bardziej skąpa oferta przełożyła się na wzrost mediany ceny. Ta ponownie wzrosła do niespełna 34 tys. zł i była o 3 proc. wyższa niż w grudniu oraz o 10,4 proc. wyższa niż przed rokiem.

Można jednak pokusić się o stwierdzenie, że stawki zakotwiczyły na szczycie, a nieco mniej wyraźny wzrost w ujęciu rocznym wynikał także z efektu wysokiej bazy. Już na początku 2023 r. mówiliśmy bowiem o medianie ceny przekraczającej 30 tys. zł.

W mazowieckich komisach ponownie mediana przekroczyła 40 tys. zł a w woj. wielkopolskim, śląskim i małopolskim dobiła lub przekroczyła 35 tys. zł.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Rynek motoryzacyjny - raporty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki