W pierwszym półroczu 2023 r. w Polsce zarejestrowano 238 672 nowe samochody osobowe. Choć to wynik o 12,4 proc. wyższy niż w analogicznym okresie 2022 r., to jednak dwucyfrowy wzrost wynika przede wszystkim z efektu niskiej bazy. Branża wciąż znajduje się znacznie poniżej poziomu notowanego przed wybuchem pandemii COVID-19.
Więcej aut na polskich drogach przybyło także choćby w pierwszym półroczu 2021 r. (243,1 tys. sztuk). Przed wspomnianym wybuchem pandemii liczba rejestracji osobówek w ciągu pierwszych sześciu miesięcy przekraczała 270 tys. pojazdów.
W samym czerwcu 2023 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło 41 581 nowych aut osobowych – o 7,8 proc. więcej niż w maju oraz o 5 proc. więcej niż w czerwcu 2022 r. Czerwiec był drugim najlepszym miesiącem pod tym względem od czerwca 2021 r. Więcej nowych aut osobowych zarejestrowano jedynie w marcu 2023 r. (blisko 49,5 tys. sztuk).
Auta spalinowe w zasięgu hybryd i „elektryków”
W I połowie 2023 r. nastąpiła inna ważna zmiana w preferencjach Polaków kupujących auta w salonach samochodowych. Po raz pierwszy w historii udział w sprzedaży aut z napędami alternatywnymi (45,4 proc.) tak mocno zbliżył się do wyników notowanych przez samochody benzynowe i te z silnikami Diesla.
Udział aut z napędami alternatywnymi wzrósł w ciągu roku o 3,6 pp., z kolei udział aut benzynowych spadł o 3,1 pp. a diesli o 0,5 pp. do poziomu 10 proc.
Biorąc pod uwagę konkretne napędy, najmocniej – o 77,1 proc. – wzrosła sprzedaż aut w pełni elektrycznych. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 r. w Polsce zarejestrowano 8,5 tys. takich pojazdów, co przełożyło się na 3,6 proc. udziałów w rynku (+1,3 pp. r/r).
Wśród aut z napędami alternatywnymi najpopularniejsze były hybrydy: MHEV (44,5 tys. sztuk) oraz HEV (42,3 tys. sztuk).
Firmy napędzają sprzedaż
Zdecydowanie lepszy od ubiegłorocznego wynik to przede wszystkim efekt częstszych rejestracji przez firmy rejestrujące na REGON. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 r. po ich stronie zapisano 172 683 nowe auta (+15,6 proc. r/r). Klienci indywidualni w tym czasie wprowadzili do bazy CEP 65 989 nowych osobówek (+4,7 proc. r/r).
Rejestracje nowych aut na firmy – czerwiec 2023 r.
Lp. | Model | Maj 2023 r. | Czerwiec 2023 r. | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | toyota corolla | 1583 | 1523 | -3,8 |
2. | skoda octavia | 1388 | 1393 | +0,4 |
3. | toyota yaris | 523 | 831 | +58,9 |
4. | kia sportage | 817 | 757 | -7,3 |
5. | kia ceed | 631 | 655 | +3,8 |
6. | hyundai i30 | 549 | 554 | +0,9 |
7. | cupra formentor | 472 | 522 | +10,6 |
8. | toyota rav4 | 468 | 514 | +9,8 |
9. | hyundai tucson | 613 | 497 | -18,9 |
10. | volkswagen t-roc | 450 | 495 | +10,0 |
11. | skoda superb | 452 | 465 | +2,9 |
12. | dacia duster | 406 | 405 | -0,2 |
13. | nissan qashqai | 263 | 391 | +48,7 |
14. | volkswagen tiguan | 366 | 386 | +5,5 |
15. | skoda fabia | 442 | 385 | -12,9 |
16. | volskwagen passat | 450 | 379 | -15,8 |
17. | skoda scala | 267 | 361 | +35,2 |
18. | renault arkana | 232 | 355 | +53,0 |
19. | toyota camry | 178 | 340 | +91,0 |
20. | bmw x5 | 277 | 334 | +20,6 |
1-20. | – | 10 827 | 11 542 | +6,6 |
Pozostałe | – | 18 037 | 19 208 | +6,5 |
Suma | – | 28 864 | 30 750 | +6,5 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Firmy w dalszym ciągu niezmiennie stawiają na trzy modele: toyotę corollę, skodę octavię oraz toyotę yaris. Były one zarówno najpopularniejszymi nowymi autami osobowymi czerwca, jak i pierwszego półrocza 2023 r.
Corolli nie przeszkodził zarówno czerwcowy spadek liczby rejestracji w ujęciu miesięcznym (-3,8 proc. r/r) jak i niższa o 1,5 proc. liczba rejestracji w I połowie 2023 r. względem analogicznego okresu 2022 r.
Kia sportage utrzymała tron
Wśród polskich klientów indywidualnych w pierwszym półroczu 2023 r. największą popularnością cieszyły się dwie toyoty: model yaris cross (3546 szt.) oraz klasyczny yaris (2856 szt.). Podium zamknęła kia sportage (2608 szt.), która była najpopularniejszym modelem w dwóch ostatnich miesiącach: maju i czerwcu. Tym samym kia sportage zepchnęła z podium dacię duster (2476 szt.).
Rejestracje nowych aut na klientów indywidualnych – czerwiec 2023 r.
Lp. | Model | Maj 2023 r. | Czerwiec 2023 r. | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | kia sportage | 443 | 565 | +27,5 |
2. | toyota yaris | 408 | 510 | +25,0 |
3. | hyundai tucson | 368 | 396 | +7,6 |
4. | dacia duster | 326 | 358 | +9,8 |
5. | volkswagen t-roc | 347 | 348 | +0,3 |
6. | toyota yaris cross | 196 | 340 | +73,5 |
7. | toyota corolla | 250 | 317 | +26,8 |
8. | skoda kamiq | 155 | 270 | +74,2 |
9. | skoda karoq | 239 | 247 | +3,3 |
10. | toyota rav4 | 164 | 245 | +49,4 |
11. | renault captur | 160 | 212 | +32,5 |
12. | cupra formentor | 179 | 208 | +16,2 |
13. | skoda octavia | 231 | 198 | -14,3 |
14. | kia xceed | 141 | 196 | +39,0 |
15. | mazda cx-5 | 41 | 168 | +309,8 |
15. | volkswagen tiguan | 127 | 168 | +32,3 |
15. | dacia sandero | 188 | 168 | -10,6 |
18. | skoda fabia | 170 | 164 | -3,5 |
19. | skoda scala | 69 | 155 | +124,6 |
20. | toyota aygo x | 116 | 153 | +31,9 |
1-20. | – | 4318 | 5386 | +24,7 |
Pozostałe | – | 5393 | 5445 | +1,0 |
Suma | – | 9711 | 10 831 | +11,5 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
W czołowej dziesiątce znalazł się jeszcze hyundai tucson, volkswagen t-roc, toyota c-hr, skoda kamiq, dacia sandero oraz toyota corolla.
W samym czerwcu na podium znalazła się wspomniana już kia sportage (565 szt.) oraz toyota yaris (510 szt.) i hyundai tucson (396 szt.).