Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Sprzedaż nowych aut w Polsce znowu zapikowała. Ranking TOP20

Sprzedaż nowych aut w Polsce znowu zapikowała. Ranking TOP20

Po trzech miesiącach odrabiania strat spowodowanych wybuchem pandemii koronawirusa sprzedaż nowych aut ponownie zapikowała. W relacji do lipca wybroniły się jednak auta rodem z Japonii i Korei Południowej.

Sierpień przyniósł blisko 20-procentowy spadek w relacji do lipca. Po raz pierwszy od maja liczba nowych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t zarejestrowanych w Polsce nie przekroczyła 40 tys. egzemplarzy. Choć sierpniowy spadek sprzedaży obserwowany był także w poprzednich latach, to jednocześnie najgorszy ostatni miesiąc wakacji na tym rynku od 2016 r.

W sierpniu w Polsce zarejestrowano 39 539 nowych aut – o 18,1 proc. mniej niż w lipcu i o 27,1 proc. mniej niż w sierpniu ubiegłego roku. Jak informują przedstawiciele Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, tak wysoki spadek sprzedaży w relacji rocznej, to m.in. pokłosie wysokiego wyniku osiągniętego przez producentów przed rokiem, gdy liczba rejestracji z nawiązką przekroczyła 50 tys., a to z powodu tracących ważność homologacji ze względu na wprowadzenie nowych wymagań WLTP.

Toyota przed skodą, ale octavia przed corollą

Liderem sprzedaży w sierpniu została Toyota (5298 egzemplarzy), która wyprzedziła Skodę (4198 egzemplarzy). Toyota była także jednym z trzech producentów, którzy w sierpniu odnotowali lepszy wynik od lipcowego. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen (2375 egzemplarzy).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – sierpień 2020

 

Lp. Model Siepień 20’ Lipiec 20’ Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota yaris 593 815 -27,2
2. dacia duster 375 548 -31,6
3. toyota corolla 286 381 -24,9
4. skoda octavia 280 348 -19,5
5. toyota rav4 253 221 +14,5
6. toyota c-hr 244 234 +4,3
7. kia sportage 222 254 -12,6
8. kia stonic 196 240 -18,3
9. fiat tipo 193 244 -20,9
10. hyundai i20 187 170 +10,0
11. dacia sandero 185 297 -37,7
12. skoda kamiq 184 286 -35,7
13. hyundai tucson 176 227 -22,5
14. suzuki vitara 163 144 +13,2
15. hyundai kona 161 99 +62,6
16. volkswagen tiguan 153 209 -26,8
17. renault captur 142 190 -25,3
18. renault clio 137 145 -5,5
19. suzuki sx4 s-cross 131 82 +59,8
20. skoda fabia 126 283 -55,5
1-20. 4387 5417 -19,0
Pozostałe 4281 5795 -26,1
Suma 8668 11 212 -22,7

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Spośród modeli największą popularnością w salonach cieszyła się jednak skoda octavia (1805 egzemplarzy), która uzyskała lepszy wynik od dwóch toyot: corolli (1557 egzemplarzy) i yaris (1413 egzemplarzy). Wspomniana trójka to jedyne trzy modele, które w sierpniu zostały zarejestrowane w Polsce więcej niż tysiąc razy.

Od początku roku Polacy i działające w Polsce firmy najczęściej rejestrowały nowe egzemplarze skody octavii (10 893), która głównie za sprawą rejestracji dokonywanych na REGON wyprzedziła toyotę corollę (10 712 egzemplarzy). Na trzecim miejscu po ośmiu miesiącach 2020 r. znalazła się toyota yaris (9146 egzemplarzy).

Wakacje z dala od salonów

Spadek sprzedaży odnotowany w sierpniu był szczególnie widoczny w grupie polskich klientów indywidualnych, którzy zarejestrowali 8668 nowych aut – o 22,7 proc. mniej niż w lipcu i o 30 proc. mniej niż przed rokiem.

Choć w relacji do lipca preferencje polskich klientów indywidualnych nie zmieniły się zasadniczo, zdecydowana większość modeli cieszyła się zainteresowaniem gorszym o kilkadziesiąt procent.

Jedynie przodująca od początku roku toyota yaris uzyskała w ostatnim miesiącu wakacji wynik powyżej pół tysiąca egzemplarzy. Polacy zarejestrowali 593 nowych yarisów (-27,2 proc. m/m). Na drugim miejscu uplasowała się dacia duster (375 egzemplarzy i -31,6 proc. m/m), a podium zamknęła toyota corolla (286 egzemplarzy i -24,9 proc. m/m), która nieznacznie wyprzedziła swojego największego rywala w walce o tytuł najpopularniejszego auta roku – skodę octavię (280 egzemplarzy i -19,5 proc. m/m).

Spośród czołowej szóstki, sierpień na plusie względem lipca zakończyły jedynie dwa modele: toyota rav4 (253 egzemplarze i +14,5 proc. m/m) oraz toyota c-hr (244 egzemplarze i +4,3 proc. m/m). Oba SUV-y produkowane przez Toyotę awansowały tym samym do czołówki z drugiej dziesiątki, w której plasowały się w poprzednich miesiącach.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – sierpień 2020

Lp. Model Siepień 20’ Lipiec 20’ Zmiana m/m [w proc.]
1. skoda octavia 1525 1579 -3,4
2. toyota corolla 1271 1023 +24,2
3. toyota yaris 820 605 +35,5
4. skoda fabia 766 851 -10,0
5. toyota c-hr 571 571
6. opel astra 511 595 -14,1
7. dacia duster 504 715 -29,5
8. toyota rav4 495 429 +15,4
9. kia cee’d 461 425 +8,5
10. renault clio 459 633 -27,5
11. ford focus 410 591 -30,6
12. hyundai i30 409 310 +31,9
13. volkswagen tiguan 394 537 -26,6
14. mercedes-benz klasa glc 366 379 -3,4
15. nissan qashqai 365 501 -27,1
16. seat leon 350 500 -30,0
17. skoda scala 320 348 -8,0
18. fiat tipo 316 437 -27,7
19. skoda superb 309 512 -39,6
20. volkswagen passat 295 606 -51,3
1-20. 10 917 15 122 -10,1
Pozostałe 12 147 19 067 -20,7
Suma 26 039 31 214 -16,6

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Jeszcze lepszy wynik w relacji do lipca osiągnął inny model rodem z Dalekiego Wschodu – hyundai kona (161 egzemplarzy i +62,6 proc. m/m). Na drugim biegunie znalazła się skoda fabia, która osiągając wynik 126 sprzedanych egzemplarzy odnotowała jednocześnie spadek względem lipca o 55,5 proc.

Japończyki i koreańczyki na plusie

Działające w Polsce firmy w sierpniu zarejestrowały 26 039 nowych samochodów, co było wynikiem o 16,6 proc. gorszym od lipcowego. W skali roku spadek wyniósł 27,1 proc. Spośród aut, które znalazły się w czołowej dwudziestce, jedynie modele produkowane w Japonii i Korei Południowej odnotowały lepsze wyniki sprzedażowe niż w lipcu.

Pomimo tego, najpopularniejszym autem rejestrowanym w sierpniu na REGON okazała się skoda octavia (1525 egzemplarzy i -3,4 proc. m/m), która wyprzedziła toyotę corollę (1271 i +24,2 proc. m/m). Trzecia była inna z toyot – yaris (820 egzemplarzy i +35,5 proc. m/m), która na podium wskoczyła z ósmej pozycji zajmowanej w lipcu.

Lepszy wynik od lipcowego osiągnęła jeszcze toyota rav4 (495 egzemplarzy i +15,4 proc. m/m), kia cee’d (461 egzemplarzy i +8,5 proc. m/m) oraz hyundai i30 (409 egzemplarzy i +31,9 proc. m/m).

Ze zdecydowanie gorszą passą zmagają się volkswageny: passat (295 egzemplarzy i – 51,3 proc. m/m), tiguan (394 egzemplarz i -26,6 proc. m/m) oraz inne modele z grupy Volkswagena: seat leon (350 egzemplarzy i -30 proc. m/m), a także skoda superb (309 egzemplarzy i -39,6 proc. m/m).

Tematy
Komentarze
Sprzedaż nowych aut w Polsce znowu zapikowała. Ranking TOP20
Marcin Kaźmierczak
Podziel się