Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Sprzedaż nowych aut w Polsce odbiła i od razu rekord. Ranking modeli

Sprzedaż nowych aut w Polsce odbiła i od razu rekord. Ranking modeli

We wrześniu, po raz pierwszy od wybuchu pandemii koronawirusa, miesięczna sprzedaż nowych aut w Polsce była wyższa niż przed rokiem – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Wynik notowany przez branżę od początku roku wciąż jest jednak o ponad 27 proc. niższy.

W polskich urzędach komunikacji zarejestrowano we wrześniu 43 222 samochody osobowe i dostawcze o masie do 3,5 t. Był to wynik o 9,3 proc. lepszy od osiągniętego przez branżę w sierpniu i jednocześnie o 9,4 proc. lepszy niż we wrześniu 2019 r.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – wrzesień 2020

Lp. Model Wrzesień 20’ Sierpień 20’ Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota yaris 677 593 +14,2
2. dacia duster 331 375 -11,7
3. skoda octavia 318 280 +13,6
4. hyundai tucson 262 176 +48,9
5. fiat tipo 258 193 +33,7
6. toyota aygo 237 95 +149,5
7. skoda fabia 223 126 +77,0
8. toyota rav4 216 253 -14,6
9. skoda kamiq 210 184 +14,1
10. volkswagen tiguan 209 153 +36,6
11. kia sportage 202 222 -9,0
12. toyota c-hr 193 244 -20,9
13. hyundai i20 185 187 -1,1
14. suzuki vitara 162 163 -0,6
15. toyota corolla 161 286 -43,7
16. volkswagen golf 160 54 +196,3
17. hyundai kona 149 161 -7,5
18. suzuki sx4 s-cross 129 131 -1,5
19. dacia sandero 121 185 -34,6
20. honda hr-v 111 103 +7,8
1-20. 4514 4164 +8,4
Pozostałe 4407 4504 -2,2
Suma 8921 8668 +2,9

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

WLTP2 pomogło

Według ekspertów Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wpływ na wzrost w skali rocznej miał przede wszystkim niski wynik bazowy z września 2019 r. Wówczas w Polsce sprzedano jedynie 39 539 samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t., a to za sprawą wejścia w życie WLTP2 – nowych regulacji związanych z emisją CO2.

Wzrosła zwłaszcza liczba rejestracji aut dostawczych (+21,8 proc. r/r). W porównaniu z wrześniem 2019 r. Polacy zarejestrowali o 8 proc. więcej aut osobowych. Tegoroczny wynik był jednocześnie najwyższym wrześniowym wynikiem w historii. W porównaniu do rekordowego września 2017 r. liczba zarejestrowanych nowych aut wzrosła o blisko 1,2 tys.

Trzy kwartały na sporym minusie

Branża wciąż jednak pozostaje w kryzysie. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2020 r. polscy klienci indywidualni i działające w naszym kraju firmy zarejestrowały łącznie 335 461 samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t, w tym 295 101 aut osobowych – odpowiednio o 27,4 proc. i 28,2 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Palmę pierwszeństwa wśród producentów w dalszym ciągu dzierży Toyota, która na polskim rynku sprzedała we wrześniu 6055 nowych aut (+12,4 proc. m/m) i wyprzedza Skodę (5221 egzemplarzy i +12,5 proc. m/m). Większą stratę do Toyoty oraz niższy miesięczny wzrost wykazał we wrześniu trzeci Volkswagen (3087 egzemplarzy i +8,1 proc. m/m).

Te trzy marki prowadzą także w zestawieniu z pierwszych trzech kwartałów 2020 r. Polacy kupili w tym czasie 42 084 nowych aut wyprodukowanych przez Toyotę, 40 256 skody oraz 24 607 volkswagenów.

Obecny rok dla 19 spośród 20 producentów przynosi stratę, przy czym najmniejsza (-0,8 proc. r/r) jest ona w przypadku Mercedesa. Na plusie znalazło się jedynie Audi (+3,9 proc. r/r). Liderująca Toyota sprzedała od początku roku o 7,5 proc. mniej nowych aut niż w analogicznym okresie 2019 r.

Yaris na czele, golf odrobił najwięcej

Toyota pozycję lidera utrzymała także w przypadku modeli rejestrowanych we wrześniu przez polskich klientów indywidualnych. Mowa o toyocie yaris (677 egzemplarzy). Dwukrotnie gorszym wynikiem mogła pochwalić się we wrześniu dacia duster (331 egzemplarzy). Na trzecim miejscu wśród popularnych „Kowalskich” uplasowała się skoda octavia (318 egzemplarzy).

Czwarte miejsce przypadło w udziale hyundaiowi tucson (262 egzemplarze). To najwyższe miejsce SUV-a w tym rankingu w ostatnich miesiącach. W czołowej dziesiątce z grona crossoverów znalazły się jeszcze: toyota rav4 (216 egzemplarzy) i volkswagen tiguan (209 egzemplarzy).

W relacji do sierpnia najmocniej wzrosła sprzedaż volkswagena golfa (160 egzemplarzy i +196,3 proc. m/m) oraz toyoty aygo (+149,5 proc. m/m). Nie zabrakło jednak modeli, które zaliczyły gorszy wynik sprzedażowy niż miesiąc wcześniej. Wśród polskich klientów indywidualnych najmocniej obniżyła się we wrześniu sprzedaż toyoty corolli (161 egzemplarzy i -43,7 proc. m/m).

Nie przeszkodziło to jednak corolli w awansie na trzecie miejsce pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy od początku roku (3176 egzemplarzy). W tym zestawieniu zdecydowanie prowadzi inna z toyot – yaris (5729 egzemplarzy), która jako jedyna przekroczyła próg 5 tys. egzemplarzy. Drugie miejsce przypadło dacii duster (3480 egzemplarzy).

Octavia, corolla i długo nic

Wśród firm rejestrujących samochody na REGON niepodzielnie królują dwa modele: skoda octavia (1811 egzemplarzy) oraz toyota corolla (1728 egzemplarzy). Trzecia w zestawieniu skoda fabia została zarejestrowana we wrześniu 785 razy.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – wrzesień 2020

Lp. Model Wrzesień 20’ Sierpień 20’ Zmiana m/m [w proc.]
1. skoda octavia 1811 1535 +18,8
2. toyota corolla 1728 1271 +36,0
3. skoda fabia 785 766 +2,5
4. ford focus 718 410 +75,1
5. toyota c-hr 705 571 +23,5
6. toyota yaris 686 820 -16,3
7. renault clio 660 459 +43,8
8. opel astra 579 511 +13,3
9. volkswagen golf 574 259 +121,6
10. skoda superb 510 309 +65,0
11. volkswagen tiguan 494 394 +25,4
12. volkswagen passat 467 295 +58,3
13. fiat tipo 444 316 +40,5
14. dacia duster 442 504 -12,3
15. toyota camry 431 97 +344,3
16. toyota rav4 418 495 -15,6
17. mercedes-benz (klasa glc) 408 366 +11,5
18. nissan qashqai 384 365 +5,2
19. volvo xc60 381 198 +92,4
20. hyundai i30 369 409 -9,8
1-20. 12 994 10 340 +25,7
Pozostałe 13 045 20 874 -37,5
Suma 26 039 31 214 -16,6

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Spory awans z 11. na 4. miejsce zanotował ford focus (718 egzemplarzy), który nieznacznie wyprzedził toyotę c-hr (705 egzemplarzy).

Podobnie jak w przypadku indywidualnych rejestracji wśród firm znacząco wzrosła we wrześniu sprzedaż volkswagenów golfów (574 egzemplarze i +121,6 proc. m/m). Jeszcze większy wzrost odnotowano w przypadku toyoty camry (431 egzemplarzy i +344,3 proc. m/m).

Od początku roku na REGON zarejestrowano najwięcej produkowanych przez Skodę octavii (10 665 egzemplarzy). Pierwsza czwórka to w tym roku domena czesko-japońska. Drugie miejsce zajmuje toyota corolla (9425 egzemplarze), trzecie skoda fabia (6785 egzemplarzy), a czwarte toyota yaris (4780 egzemplarzy).

Tematy
Komentarze
Sprzedaż nowych aut w Polsce odbiła i od razu rekord. Ranking modeli
Marcin Kaźmierczak
Podziel się