Po najgorszym kwietniu od 15 lat pierwsze dwie dekady maja przyniosły nieznaczny wzrost liczby sprzedanych nowych samochodów. Producenci nie mają jednak wielu powodów do optymizmu. Sprzedaż wciąż dołuje i względem ubiegłego roku jest o ponad 50 proc. niższa.
W ciągu pierwszych dwudziestu dni maja do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiło 11 555 nowych samochodów o masie do 3,5 t. To wynik o 11,7 proc. wyższy od osiągniętego przez branżę w analogicznym okresie kwietnia. Warto przy tym zaznaczyć, że oba te okresy miały tyle samo dni roboczych – 13.
Sprzedaż wciąż niższa o połowę
Producenci aut wciąż jednak nie mają powodów do radości. Sprzedaż nowych samochodów w pierwszych dwóch dekadach maja była aż o 50,7 proc. niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Sprzedaż nowych aut w Polsce (pierwsze dwie dekady maja) – najpopularniejsze marki
Lp. | Marka | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy | Zmiana r/r [w proc.] |
1. | Toyota | 1764 | -40,7 |
2. | Skoda | 1477 | -52,4 |
3. | Kia | 793 | -29,3 |
4. | Volkswagen | 671 | -70,0 |
5. | Renault | 685 | -50,9 |
6. | BMW | 681 | -29,1 |
7. | Dacia | 645 | -50,2 |
8. | Mercedes | 639 | -32,4 |
9. | Ford | 480 | -31,8 |
10. | Hyundai | 467 | -52,7 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Większą dynamikę sprzedaży względem kwietnia widać w przypadku samochodów dostawczych. Od 1 do 20 maja Polacy zarejestrowali 1878 takich pojazdów (+31,7 proc. m/m). W tym samym czasie w wydziałach komunikacji zarejestrowano 9677 samochodów osobowych (+8,5 proc. m/m).
W przypadku osobówek wzrost sprzedaży zanotowali wszyscy producenci z czołowej dziesiątki poza Volkswagenem. Bez wyjątku wszystkie koncerny zanotowały jednak spore straty w relacji rocznej – od 29 do nawet 70 proc.
Najpopularniejsze marki aut w Polsce (1-20 maja 2020 r.)
Tylko dwóch producentów sprzedało na polskim rynku w ciągu dwóch pierwszych dekad maja więcej aut niż tysiąc. To liderujące w rankingach od wielu miesięcy Toyota (1766 egzemplarzy) i Skoda (1477 egzemplarzy).
Na podium uplasowała się jeszcze Kia (793 egzemplarze), która wyprzedziła w zestawieniu Volkswagena. Auta produkowane przez koncern z Wolfsburga znalazły w ciągu pierwszych dwudziestu dni maja 671 nabywców na polskim rynku. To o 70 proc. mniej niż przed rokiem i o 6,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie kwietnia 2020 r.
Największy wzrost sprzedaży w skali miesięcznej zanotowała Dacia, która sprzedała 645 nowych aut (+49,7 proc. m/m). To jednak o 50,2 proc. gorszy wynik od kwietniowego.
Najniższe spadki sprzedaży w relacji rocznej – poniżej 30 proc. – odnotowała wspomniana już Kia oraz BMW (681 egzemplarzy).