Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Sprzedaż nowych aut w Polsce drgnęła, ale wciąż spada o 50 proc.

Sprzedaż nowych aut w Polsce drgnęła, ale wciąż spada o 50 proc.

YAY Foto

Po najgorszym kwietniu od 15 lat pierwsze dwie dekady maja przyniosły nieznaczny wzrost liczby sprzedanych nowych samochodów. Producenci nie mają jednak wielu powodów do optymizmu. Sprzedaż wciąż dołuje i względem ubiegłego roku jest o ponad 50 proc. niższa.

W ciągu pierwszych dwudziestu dni maja do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiło 11 555 nowych samochodów o masie do 3,5 t. To wynik o 11,7 proc. wyższy od osiągniętego przez branżę w analogicznym okresie kwietnia. Warto przy tym zaznaczyć, że oba te okresy miały tyle samo dni roboczych – 13.

Sprzedaż wciąż niższa o połowę

Producenci aut wciąż jednak nie mają powodów do radości. Sprzedaż nowych samochodów w pierwszych dwóch dekadach maja była aż o 50,7 proc. niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Sprzedaż nowych aut w Polsce (pierwsze dwie dekady maja) – najpopularniejsze marki

Lp. Marka Liczba zarejestrowanych egzemplarzy Zmiana r/r [w proc.]
1. Toyota 1764 -40,7
2. Skoda 1477 -52,4
3. Kia 793 -29,3
4. Volkswagen 671 -70,0
5. Renault 685 -50,9
6. BMW 681 -29,1
7. Dacia 645 -50,2
8. Mercedes 639 -32,4
9. Ford 480 -31,8
10. Hyundai 467 -52,7

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Większą dynamikę sprzedaży względem kwietnia widać w przypadku samochodów dostawczych. Od 1 do 20 maja Polacy zarejestrowali 1878 takich pojazdów (+31,7 proc. m/m). W tym samym czasie w wydziałach komunikacji zarejestrowano 9677 samochodów osobowych (+8,5 proc. m/m).

W przypadku osobówek wzrost sprzedaży zanotowali wszyscy producenci z czołowej dziesiątki poza Volkswagenem. Bez wyjątku wszystkie koncerny zanotowały jednak spore straty w relacji rocznej – od 29 do nawet 70 proc.

Najpopularniejsze marki aut w Polsce (1-20 maja 2020 r.)

Tylko dwóch producentów sprzedało na polskim rynku w ciągu dwóch pierwszych dekad maja więcej aut niż tysiąc. To liderujące w rankingach od wielu miesięcy Toyota (1766 egzemplarzy) i Skoda (1477 egzemplarzy).

Na podium uplasowała się jeszcze Kia (793 egzemplarze), która wyprzedziła w zestawieniu Volkswagena. Auta produkowane przez koncern z Wolfsburga znalazły w ciągu pierwszych dwudziestu dni maja 671 nabywców na polskim rynku. To o 70 proc. mniej niż przed rokiem i o 6,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie kwietnia 2020 r.

Największy wzrost sprzedaży w skali miesięcznej zanotowała Dacia, która sprzedała 645 nowych aut (+49,7 proc. m/m). To jednak o 50,2 proc. gorszy wynik od kwietniowego.

Najniższe spadki sprzedaży w relacji rocznej – poniżej 30 proc. – odnotowała wspomniana już Kia oraz BMW (681 egzemplarzy).

Tematy
Komentarze
Sprzedaż nowych aut w Polsce drgnęła, ale wciąż spada o 50 proc.
Marcin Kaźmierczak
Podziel się