Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Sezonowe odbicie w komisach, ale import używanych aut dołuje. TOP10 marek i modeli

Sezonowe odbicie w komisach, ale import używanych aut dołuje. TOP10 marek i modeli

W lutym w bazie CEP przybyło 64 235 używanych aut z zagranicy

Tradycyjnie już luty przyniósł wzrost importu używanych aut z zagranicy w relacji miesięcznej. Za komisami jednak najsłabszy luty i jednocześnie najgorszy początek roku od siedmiu lat – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

W lutym 2022 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano 64 235 samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. Choć wydziały komunikacji wydały o ponad 5 proc. więcej rejestracji niż w styczniu, to w skali roku spadek wyniósł 9,9 proc. Używanych aut z zagranicy sprowadzono także o ponad 21 proc. mniej niż w lutym 2020 r., tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa w Polsce.

To jednocześnie najsłabsze otwarcie roku od siedmiu lat i drugi raz w ciągu ostatnich czterech lat, kiedy w ciągu dwóch kolejnych miesięcy notowano mniej niż 70 tys. rejestracji. Po raz ostatni taka sytuacja miała miejsce w kwietniu i maju 2020 r., a więc w pierwszych miesiącach pandemii koronawirusa, gdy rejestracje samochodów torpedowało zamknięcie wydziałów komunikacji w znacznej części miast i powiatów, ograniczenia w przemieszczaniu się i kolejki na granicach.

Od początku roku do Polski przywieziono 125 297 używanych aut z zagranicy – o 8,4 proc., a nominalnie o 11,5 tys. mniej niż rok wcześniej. Dla porównania rynek sprzedaży nowych samochodów w Polsce zmniejszył się w analogicznym okresie o nieco ponad 10 proc.

Ścisk w czołówce

Choć wciąż największą popularnością cieszy się audi a4, to względem poprzednich miesięcy dystans pomiędzy trzema najpopularniejszymi modelami znacząco się zmniejszył. Używane audi a4 z zagranicy były w lutym 2022 r. rejestrowane 1753 razy, drugie w zestawieniu ople astry 1745 razy, z kolei volkswageny golfy 1723 razy. Audi a4 i opel astra zaliczyły przy tym dwucyfrowy spadek liczby rejestracji względem lutego 2021 r. Nieco łagodniej spadek odczuł golf, w przypadku którego liczba rejestracji zmniejszyła się w ciągu roku o niespełna 5 proc.

Import używanych aut do Polski – luty 2022 r. – najpopularniejsze modele

Lp. Model Liczba zarejestrowanych samochodów Zmiana r/r [w proc.]
1. audi a4 1753 -17,9
2. opel astra 1745 -14,0
3. volkswagen golf 1723 -4,8
4. bmw serii 3 1281 -15,6
5. audi a3 1138 -15,1
6. opel corsa 1069 -5,9
7. ford focus 1063 -9,5
8. ford fiesta 1018 -0,1
9. volkswagen passat 889 -20,8
10. volkswagen polo -13,0

Źródło: IBRM Samar

Spośród dziesięciu najpopularniejszych modeli najmocniej – o ponad 20 proc. spadło zainteresowanie volkswagenami passatami.

Volkswagen króluje za to nieodmiennie biorąc pod uwagę najpopularniejsze marki. W styczniu i lutym 2022 r. do Polski przywieziono 13 tys. używanych aut rodem z Wolfsburga (-9,9 proc. r/r). Próg 10 tys. sztuk przekroczyły jeszcze ople (12,3 tys. i -9,3 proc. r/r) i fordy (11,6 tys. i -7,2 proc. r/r). Jedynie 18 zarejestrowanych pojazdów zabrakło, by sztuka ta udała się w przypadku aut wyprodukowanych przez Audi.

Import używanych aut do Polski – luty 2021 r. – najpopularniejsze marki

Lp. Marka Liczba zarejestrowanych samochodów
1. Volkswagen 6612
2. Opel 6269
3. Ford 5943
4. Audi 4989
5. Renault 4238
6. BMW 3725
7. Peugeot 3479
8. Citroen 3063
9. Mercedes 3086
10. Fiat 2237

Źródło: IBRM Samar

Obniżkę odnotowano w przypadku wszystkich dwudziestu najpopularniejszych marek, przy czym najmniej odczuły ją mercedesy i peugeoty (-1,5 proc. r/r), najmocniej zaś hondy (-24,9 proc. r/r) oraz najpopularniejsze w salonach samochodowych skody (-18,5 proc. r/r) i toyoty (-11 proc. r/r).

O 20 tys. mniej aut z Niemiec

W przypadku państw, z których sprowadzano używane auta, najmocniej w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2022 r. spadł import z Niemiec, skąd w styczniu i lutym do Polski przywieziono 59,6 tys. używanych aut – o ponad 25 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nominalnie z Niemiec do Polski przywieziono o 20,5 tys. aut mniej niż w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2021 r. Spadek zanotowano także w przypadku importu z Włoch (4,3 tys. szt. i -3,7 proc. r/r).

Zdecydowanie chętnie niż przed rokiem właściciele komisów przywozili samochody używane z Austrii (4,8 tys. szt. i +41,6 proc. r/r), Holandii (7530 szt. i +30,8 proc. r/r) czy Szwecji (3,7 tys. i +29,5 proc. r/r).

Częściej niż przed rokiem przywożono także samochody z drugiego najpopularniejszego od lat kraju – Francji (16,3 tys. szt. i +15,1 proc. r/r).

Tematy
Komentarze
Sezonowe odbicie w komisach, ale import używanych aut dołuje. TOP10 marek i modeli
Marcin Kaźmierczak
Podziel się