Tradycyjnie już luty przyniósł wzrost importu używanych aut z zagranicy w relacji miesięcznej. Za komisami jednak najsłabszy luty i jednocześnie najgorszy początek roku od siedmiu lat – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
W lutym 2022 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano 64 235 samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. Choć wydziały komunikacji wydały o ponad 5 proc. więcej rejestracji niż w styczniu, to w skali roku spadek wyniósł 9,9 proc. Używanych aut z zagranicy sprowadzono także o ponad 21 proc. mniej niż w lutym 2020 r., tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa w Polsce.
To jednocześnie najsłabsze otwarcie roku od siedmiu lat i drugi raz w ciągu ostatnich czterech lat, kiedy w ciągu dwóch kolejnych miesięcy notowano mniej niż 70 tys. rejestracji. Po raz ostatni taka sytuacja miała miejsce w kwietniu i maju 2020 r., a więc w pierwszych miesiącach pandemii koronawirusa, gdy rejestracje samochodów torpedowało zamknięcie wydziałów komunikacji w znacznej części miast i powiatów, ograniczenia w przemieszczaniu się i kolejki na granicach.
Od początku roku do Polski przywieziono 125 297 używanych aut z zagranicy – o 8,4 proc., a nominalnie o 11,5 tys. mniej niż rok wcześniej. Dla porównania rynek sprzedaży nowych samochodów w Polsce zmniejszył się w analogicznym okresie o nieco ponad 10 proc.
Ścisk w czołówce
Choć wciąż największą popularnością cieszy się audi a4, to względem poprzednich miesięcy dystans pomiędzy trzema najpopularniejszymi modelami znacząco się zmniejszył. Używane audi a4 z zagranicy były w lutym 2022 r. rejestrowane 1753 razy, drugie w zestawieniu ople astry 1745 razy, z kolei volkswageny golfy 1723 razy. Audi a4 i opel astra zaliczyły przy tym dwucyfrowy spadek liczby rejestracji względem lutego 2021 r. Nieco łagodniej spadek odczuł golf, w przypadku którego liczba rejestracji zmniejszyła się w ciągu roku o niespełna 5 proc.
Import używanych aut do Polski – luty 2022 r. – najpopularniejsze modele
Lp. | Model | Liczba zarejestrowanych samochodów | Zmiana r/r [w proc.] |
1. | audi a4 | 1753 | -17,9 |
2. | opel astra | 1745 | -14,0 |
3. | volkswagen golf | 1723 | -4,8 |
4. | bmw serii 3 | 1281 | -15,6 |
5. | audi a3 | 1138 | -15,1 |
6. | opel corsa | 1069 | -5,9 |
7. | ford focus | 1063 | -9,5 |
8. | ford fiesta | 1018 | -0,1 |
9. | volkswagen passat | 889 | -20,8 |
10. | volkswagen polo | -13,0 |
Źródło: IBRM Samar
Spośród dziesięciu najpopularniejszych modeli najmocniej – o ponad 20 proc. spadło zainteresowanie volkswagenami passatami.
Volkswagen króluje za to nieodmiennie biorąc pod uwagę najpopularniejsze marki. W styczniu i lutym 2022 r. do Polski przywieziono 13 tys. używanych aut rodem z Wolfsburga (-9,9 proc. r/r). Próg 10 tys. sztuk przekroczyły jeszcze ople (12,3 tys. i -9,3 proc. r/r) i fordy (11,6 tys. i -7,2 proc. r/r). Jedynie 18 zarejestrowanych pojazdów zabrakło, by sztuka ta udała się w przypadku aut wyprodukowanych przez Audi.
Import używanych aut do Polski – luty 2021 r. – najpopularniejsze marki
Lp. | Marka | Liczba zarejestrowanych samochodów |
1. | Volkswagen | 6612 |
2. | Opel | 6269 |
3. | Ford | 5943 |
4. | Audi | 4989 |
5. | Renault | 4238 |
6. | BMW | 3725 |
7. | Peugeot | 3479 |
8. | Citroen | 3063 |
9. | Mercedes | 3086 |
10. | Fiat | 2237 |
Źródło: IBRM Samar
Obniżkę odnotowano w przypadku wszystkich dwudziestu najpopularniejszych marek, przy czym najmniej odczuły ją mercedesy i peugeoty (-1,5 proc. r/r), najmocniej zaś hondy (-24,9 proc. r/r) oraz najpopularniejsze w salonach samochodowych skody (-18,5 proc. r/r) i toyoty (-11 proc. r/r).
O 20 tys. mniej aut z Niemiec
W przypadku państw, z których sprowadzano używane auta, najmocniej w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2022 r. spadł import z Niemiec, skąd w styczniu i lutym do Polski przywieziono 59,6 tys. używanych aut – o ponad 25 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nominalnie z Niemiec do Polski przywieziono o 20,5 tys. aut mniej niż w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2021 r. Spadek zanotowano także w przypadku importu z Włoch (4,3 tys. szt. i -3,7 proc. r/r).
Zdecydowanie chętnie niż przed rokiem właściciele komisów przywozili samochody używane z Austrii (4,8 tys. szt. i +41,6 proc. r/r), Holandii (7530 szt. i +30,8 proc. r/r) czy Szwecji (3,7 tys. i +29,5 proc. r/r).
Częściej niż przed rokiem przywożono także samochody z drugiego najpopularniejszego od lat kraju – Francji (16,3 tys. szt. i +15,1 proc. r/r).