Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Polacy wciąż kochają auta z LPG. Ranking najpopularniejszych modeli w Polsce

Polacy wciąż kochają auta z LPG. Ranking najpopularniejszych modeli w Polsce

Polacy wciąż tłumnie przerabiają auta na gaz. W 2019 r. instalację LPG posiadał co siódmy samochód – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Na gaz przerabiane są nie tylko starsze auta z lat 90. XX w. Instalacje LPG coraz częściej pojawiają się w nowych modelach i przedstawicielach marek premium.

Pod koniec 2019 r. po polskich drogach jeździło 2,68 mln aut zasilanych gazem – o 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Oznacza to, że instalację LPG posiadał co siódmy samochód (14,5 proc.), biorąc pod uwagę cały polski park samochodowy. Sam import aut z instalacją LPG w 2019 r. wyniósł 515 tys. sztuk. Natomiast średni wiek sprowadzanych samochodów na gaz wyniósł 13 lat.

Opli w gazie najwięcej

Instalacja LPG najczęściej instalowana jest w autach pochodzących z Niemiec (39,85 proc.). Wśród producentów bezapelacyjnym liderem był Opel (401 863 egzemplarze), który wyprzedził w tej klasyfikacji Volkswagena (266 802 egzemplarze) i innego przedstawiciela niemieckiej motoryzacji – Audi (208 502 egzemplarze).

Samochody z instalacją LPG – najpopularniejsze modele

Lp. Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy
1. opel astra 168 165
2. volkswagen golf 109 737
3. opel vectra 82 586
4. volkswagen passat 82 157
5. audi a4 80 389
6. bmw serii 3 61 998
7. skoda fabia 60 782
8. renault scenic 50 783
9. skoda octavia 49 784
10. audi 80 45 826
11. daewoo lanos 45 760
12. fiat punto 45 266
13. opel corsa 44 836
14. renault megane 40 576
15. ford mondeo 40 548
16. opel zafira 40 168
17. renault laguna 39 325
18. audi a6 38 115
19. ford focus 35 418
20. bmw serii 5 33 800

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Opel wiódł prym także wśród najpopularniejszych modeli aut przerabianych na gaz – głównie za sprawą astry (168 165 egzemplarzy) oraz vectry (82 586 egzemplarzy). Rozdzielił je volkswagen golf (109 737 egzemplarze), a tuż za podium uplasował się inny przedstawiciel koncernu z Wolfsburga – volkswagen passat (82 157 egzemplarzy).

Lanos, laguna, audi 80

Instalacje LPG często można spotkać także w modelach dostępnych już wyłącznie z drugiej ręki – popularnych w latach 90. XX w. audi 80 (45 826 egzemplarzy), daewoo lanosach (45 760 egzemplarzach) czy renault lagunach (39 325 egzemplarzy).

Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę udział aut z instalacją LPG wśród wszystkich egzemplarzy danej marki, na czoło wysuną się pojazdy koreańskie i japońskie. Największy odsetek egzemplarzy zasilanych gazem znajdziemy wśród aut wyprodukowanych przez Daewoo (30,8 proc.) oraz Hondę (22,3 proc.). Na trzecim miejscu znalazły się ople, z których co piąty (19,9 proc.) posiada instalację gazową.

Wśród aut koreańskie produkcji, najczęściej przerabianym na gaz modelem jest daewoo lanos. Więcej niż co drugi przedstawiciel tego modelu (54,3 proc.) posiada wbudowaną instalację gazową. Często na gaz przerabiano także audi 80 (42,8 proc.).

Na drugim biegunie znalazły się pojazdy najpopularniejszej marki w 2020 r. – Toyoty, z których co jedenasty (8,8 proc.) zasilany jest gazem. Wynik poniżej 10 proc., spośród popularnych marek, odnotowano także w przypadku mercedesów (9,4 proc.) i peugeotów (9,2 proc.).

Najczęściej przerabianymi autami na gaz były te wyprodukowane w latach 90. XX w. Największy odsetek aut z instalacją LPG odnotowano w przypadku aut z rocznika 1992 (30,7 proc.),1993 (28,2 proc.) 1991 (27,1 proc.) oraz 1995 (26,9 proc.).

Nie tylko stare samochody

Instalacja LPG montowana jest także w autach z segmentu premium, choć zasada ta dotyczy najczęściej starszych roczników. Wśród nich prym wiedzie najpopularniejszy importowany do polski używany model – audi a4. Najczęściej instalację LPG montowano w autach z rocznika 1995 (11 895 egzemplarzy). Często na gaz przerabiano także bmw serii 3 z rocznika 1999 (7227 egzemplarzy).

Gaz montowano jednak również w mniej popularnych modelach. Zaliczają się do nich m.in. auta produkowane przez Porsche (1041 egzemplarzy), a zwłaszcza model cayenne z rocznika 2004 (339 egzemplarzy). Co ciekawe, wśród aut zasilanych gazem można znaleźć także dwa egzemplarze wyprodukowane przez Maserati oraz dwa auta marki Rolls-Royce z lat 70. XX w.

Nominalnie wbudowaną instalację LPG posiada najwięcej aut wyprodukowanych w 1999 r. (223 783 egzemplarze).

Dacia liderem wśród nowych aut

Spośród aut wyprodukowanych w 2019 r. na gaz najczęściej przerabiano modele wyprodukowane przez Dacię (4503 egzemplarzy), a zwłaszcza najpopularniejszy w 2019 r. model wśród polskich klientów indywidualnych – duster (2901 egzemplarzy). Gaz często montuje się w najpopularniejszym modelu pierwszego półrocza 2020 r. – skodzie fabii (1610 egzemplarzy), a próg 1000 sztuk na gaz przekroczył także opel corsa (1315 egzemplarzy).

Największym regionalnym rynkiem aut LPG w Polsce jest woj. mazowieckie (430 tys. egzemplarzy), a najmniejszym woj. opolskie (52 tys. egzemplarzy). Jeśli jednak wziąć pod uwagę udział aut na gaz wśród wszystkich zarejestrowanych samochodów, największy ich udział odnotowano w woj. łódzkim (21 proc.) oraz lubelskim (20,6 proc.), a najmniejszy w woj. opolskim (11,1 proc.).

Tematy
Komentarze
Polacy wciąż kochają auta z LPG. Ranking najpopularniejszych modeli w Polsce
Marcin Kaźmierczak
Podziel się