Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Polacy kupują mniej nowych aut. TOP 20 modeli w lutym

Polacy kupują mniej nowych aut. TOP 20 modeli w lutym

Branża motoryzacyjna w Polsce coraz mocniej dołuje, a Polacy coraz rzadziej odwiedzają salony samochodowe. Za nami najgorszy luty na polskim rynku motoryzacyjnym od 2016 r. – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Rozwojowi sprzedaży nie sprzyjają bardziej restrykcyjne limity emisji spalin i informacje o spowolnieniu gospodarczym, ale także szalejąca na świecie epidemia koronawirusa.

W lutym w Polsce zarejestrowano 38 508 nowych samochodów osobowych. To o 2,4 proc. gorszy wynik od styczniowego i jednocześnie aż o 12 proc. gorszy od osiągniętego przez branżę w lutym 2019 r. Łącznie z pojazdami dostawczymi o masie do 3,5 t. do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiły 43 152 auta.

Motoryzacyjny dołek coraz głębszy

Wyraźne spowolnienie dotknęło zwłaszcza segment klientów indywidualnych, którzy w lutym kupili 12 655 nowych aut, o 11 proc. mniej niż w styczniu i o 19,5 proc. mniej niż rok wcześniej.

Jak tłumaczą eksperci Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, na kolejny miesiąc ze spadkiem sprzedaży wpływ miały przede wszystkim informacje o spowolnieniu gospodarczym i wysokiej inflacji oraz spadający wskaźnik ufności konsumenckiej. Rozwojowi rynku motoryzacyjnego w Polsce nie sprzyja także epidemia koronawirusa, która w Chinach przyczyniła się do spadku sprzedaży aut r/r w lutym aż o 80 proc.

Mniej aut niż w lutym 2019 r. zarejestrowano także na REGON. Firmy do bazy CEP wprowadziły w lutym 25 853 nowe samochody osobowe (-7,8 proc. r/r). Co ciekawe, lutowy wynik był o 2,4 proc. lepszy niż osiągnięty miesiąc wcześniej.

Toyota i Skoda idą łeb w łeb

Podobnie jak w poprzednich miesiącach konkurencję w Polsce deklasują Toyota i Skoda, które w lutym sprzedały odpowiednio 5179 i 5138 samochodów. Dla porównania kolejny w zestawieniu Volkswagen sprzedał w tym samym czasie w Polsce 2975 aut.

Również w pierwszej czwórce najpopularniejszych modeli znalazły się wyłącznie toyoty i skody, uzyskując wyniki powyżej tysiąca sprzedanych egzemplarzy. Pierwsza, podobnie jak w styczniu, była corolla (1664 egzemplarze), a druga skoda octavia (1583 egzemplarze), czyli najpopularniejsze modele 2019 roku w Polsce.

Zarówno octavia jak i corolla zanotowały jednak spadek sprzedaży w porównaniu ze styczniem – odpowiednio o 6,3 i 18,9 proc. Jeszcze gorszy wynik, o 38,6 proc., względem pierwszego miesiąca roku zaliczyła mniejsza z toyot – yaris (1237 egzemplarzy). To największy spadek sprzedaży wśród czołowych dwudziestu modeli lutego, choć pod uwagę należy wziąć kalendarz. Luty miał bowiem o trzy dni robocze mniej od stycznia.

„Kowalski” wybiera yarisa

Większość sprzedanych przez Toyotę yarisów nabyli klienci indywidualni (739 egzemplarzy). I choć był to wynik o 40,5 proc. gorszy niż w styczniu, pozwoliło to zająć yarisowi pierwsze miejsce w tym segmencie.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – luty 2020

Lp. Samochód Luty 20’ Styczeń 20’ Zmiana mdm
1. toyota yaris 739 1241 -40,5%
2. toyota corolla 540 655 -17,6%
3. skoda fabia 391 429 -8,9%
4. dacia duster 368 388 -5,2%
5. fiat tipo 359 511 -29,7%
6. skoda octavia 343 440 -22,0%
7. toyota c-hr 341 286 19,2%
8. hyundai tucson 336 473 -29,0%
9. skoda kamiq 324 319 65,1%
10. kia stonic 317 192 65,1%
11. toyota rav4 309 420 -26,4%
12. hyundai i20 309 365 -15,3%
13. toyota aygo 298 356 -16,3%
14. kia sportage 272 293 -7,2%
15. dacia sandero 250 203 23,2%
16. renault clio 238 226 5,3%
17. kia rio 228 183 24,6%
18. mitsubishi asx 200 203 -1,5%
19. hyundai kona 185 144 28,5%
20. nissan qashqai 184 236 -22,0%
1-20. 6531 7563 -13,6
Pozostałe 6124 6650 -7,9%
Suma 12 655 14 213 -11,0%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Wynik powyżej 500 sprzedanych egzemplarzy przekroczyła jeszcze toyota yaris (540 sztuk i -17,6 proc. m/m). Na trzecim miejscu uplasowała się skoda fabia (391 egzemplarzy), a czwarte miejsce zajęła najpopularniejsza wśród klientów indywidualnych w 2019 r. dacia duster (368 egzemplarzy).

Spośród dwudziestu najpopularniejszych modeli, aż 13 zanotowało w lutym spadki sprzedaży. Na drugim biegunie znalazła się m.in. kia stonic (317 egzemplarzy), która osiągnęła wynik o 65,1 proc. lepszy od styczniowego. Lepszy od styczniowego wynik odnotowała też kia rio (228 egzemplarzy i +24,6 proc. m/m) oraz inny koreański model hyundai kona (185 egzemplarzy i +28,5 proc. m/m).

Podobnie jak w lutym, tak i od początku roku liderem wśród polskich klientów indywidualnych jest toyota yaris, która zbliżyła się do 2 tys. sprzedanych egzemplarzy (1980). Druga, z wynikiem 1195 sztuk jest większa z toyot – corolla. Dzięki dobremu rezultatowi osiągniętemu w styczniu, na trzecim miejscu plasuje się fiat tipo (870 egzemplarzy).

Octavia depcze po piętach

Najlepszym wynikiem sprzedażowym wśród firm w lutym może pochwalić się skoda octavia (1240 egzemplarzy), która po miesiącu przerwy wróciła w tym segmencie na pozycję lidera, wyprzedzając toyotę corollę (1124 egzemplarze). Na zamianę pozycji w rankingu wpływ miał zwłaszcza spadek sprzedaży corolli (-19,6 proc. m/m). Octavia w tym czasie utrzymała wynik osiągnięty w styczniu (-0,8 proc. m/m).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – luty 2020

Lp. Samochód Luty 20’ Styczeń 20’ Zmiana mdm
1. skoda octavia 1240 1250 -0,8%
2. toyota corolla 1124 1398 -19,6%
3. skoda fabia 894 676 32,2%
4. ford focus 604 478 26,4%
5. renault clio 600 281 113,5%
6. volkswagen golf 532 611 -12,9%
7. toyota c-hr 499 419 19,1%
8. toyota yaris 498 775 -35,7%
9. volvo xc60 446 228 95,6%
10. toyota rav4 427 611 -30,1%
11. volkswagen passat 424 618 -31,4%
12. kia cee’d 419 277 51,3%
13. skoda scala 370 482 -23,2%
14. mercedes-benz klasa glc 361 288 25,3%
15. nissan qashqai 354 339 4,4%
16. dacia duster 350 261 34,1%
17. skoda superb 327 640 -48,9%
18. fiat tipo 320 392 -18,4%
19. volkswagen tiguan 316 447 -29,3%
20. hyundai tucson 307 311 -1,3%
1-20. 10 412 10 782 -3,4%
Pozostałe 15 441 14 476 6,7%
Suma 25 853 25 258 2,4%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Firmy chętnie sięgały w lutym także po skodę fabię (894 egzemplarze), forda focusa (604 egzemplarz) i renault clio (600 egzemplarzy). W przypadku francuskiego modelu na uwagę zasługuje ponad dwukrotny wzrost sprzedaży w porównaniu ze styczniem – o 113,5 proc.

Znaczący spadek w rankingu względem stycznia zanotowała toyota yaris (498 egzemplarzy i -35,7 proc. m/m). Jeszcze gorzej w relacji do stycznia wypadła skoda superb (327 egzemplarzy i -48,9 proc. m/m).

Pomimo gorszego wyniku osiągniętego w lutym, toyota corolla pozostała najchętniej rejestrowanym na REGON od początku 2020 r. modelem (2522 egzemplarze). Po piętach depcze jej jednak skoda octavia (2490 egzemplarzy). Oba samochody zostawiają konkurencję daleko w tyle. Trzecia w zestawieniu skoda fabia (1570 egzemplarze) osiągnęła w ciągu dwóch miesięcy wynik gorszy o blisko 1000 sztuk.

Tematy
Komentarze
Polacy kupują mniej nowych aut. TOP 20 modeli w lutym
Marcin Kaźmierczak
Podziel się