W 2022 r. do Polski sprowadzono z zagranicy 772 348 samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych – o 18 proc. mniej niż rok wcześniej i jednocześnie najmniej od 2013 r. – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Po wielu latach dominacji zmiana nastąpiła na pozycji najpopularniejszego modelu.
W samym grudniu w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano 54 923 samochody osobowe i dostawcze o masie do 3,5 t. – o 21,3 proc. mniej niż w ostatnim miesiącu 2021 r. Wyłączając z analizy kwiecień 2020 r., gdy w Polsce szalała pierwsza fala pandemii COVID-19, był to najgorszy miesiąc od lutego 2013 r., a więc od blisko dekady.
Jeszcze wyraźniejszą zapaść przeżywa import używanych aut dostawczych. W grudniu w Polsce zarejestrowano 4848 aut dostawczych o masie poniżej 3,5 t – o blisko 27 proc. mniej niż w grudniu 2021 r.
Grudzień nie był jednak odosobniony i wpisał się w obraz branży obserwowany przez cały rok. W ciągu ostatnich 12 miesięcy do bazy CEP dodano 772 348 używanych samochodów o masie poniżej 3,5 t., które do Polski trafiły z zagranicy (-17,8 proc. r/r). Spośród nich 705 556 stanowiły auta osobowe, co przełożyło się na najniższy wynik od 2013 r.
Dla porównania, jeszcze w 2019 r. do Polski sprowadzono ponad 1 mln aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t.
Zdecydowanie niższy niż przed rokiem i tym bardziej we wcześniejszych latach import używanych aut z zagranicy to pokłosie zdecydowanie niższego ruchu w komisach samochodowych. Ten z kolei spowodowany jest m.in. rosnącymi cenami aut z drugiej ręki. Jak wynika z danych AAA Auto, które prezentowaliśmy w artykule „Drożyzna w komisach samochodowych nie odpuszcza.”, mediana ceny dyktowanej za używane samochody w grudniu 2022 r. wyniosła 30 900 zł i była o 30 proc., a nominalnie o 7 tys. zł wyższa niż w 12 miesięcy wcześniej.
Względem poprzedniego roku wzrósł za to średni wiek aut sprowadzanych do polskich komisów. Zgodnie z danymi IBRM Samar wyniósł on 13 lat i 3 miesiące, podczas gdy w całym 2021 r. było to 12,5 roku. Auta benzynowe miały średnio nieco ponad 14 lat, podczas gdy w przypadku diesli było to nieco powyżej 12 lat.
Miniony 2022 r. przyniósł także zmiany w rankingu najpopularniejszych modeli sprowadzanych z zagranicy. Po kilku latach dominacji audi a4, palma pierwszeństwa przeszła na opla astrę, który wyprzedził dotychczasowego lidera jedynie o 33 zarejestrowane sztuki. Poziom 20 tys. zarejestrowanych używanych egzemplarzy z zagranicy przekroczony został jeszcze w przypadku volkswagena golfa.
Rejestracje aut używanych z zagranicy w Polsce w 2022 r.
Lp. | Model | Liczba zarejestrowanych pojazdów |
1. | opel astra | 21 237 |
2. | audi a4 | 21 204 |
3. | volkswagen golf | 20 648 |
4. | bmw serii 3 | 15 791 |
5. | audi a3 | 14 068 |
6. | ford focus | 13 189 |
7. | opel corsa | 13 121 |
8. | ford fiesta | 11 626 |
9. | 11 170 | |
10. | volkswagen polo | 11 055 |
Źródło: IBRM Samar
To jednak auta rodem z Wolfsburga zwyciężyły w rankingu najpopularniejszych marek, wyprzedzając ople i fordy. Trzy czołowe marki stanowiły blisko jedną trzecią wszystkich rejestracji używanych aut z zagranicy w Polsce w 2022 r.
W dalszym ciągu importerzy po używane samochody najczęściej wyjeżdżają do Niemiec, skąd do Polski w 2022 r. trafiła ponad połowa sprowadzonych pojazdów (415,8 tys. szt. i 53,8 proc. udziałów w rynku). Liczba używanych aut sprowadzonych w 2022 r. z Niemiec była o 24 proc. niższa niż rok wcześniej.
W zdecydowanie niższym tempie spadła liczba aut sprowadzonych do Polski z Francji (97,9 tys. szt. i -1,4 proc. r/r). Natomiast spośród państw, z których do Polski trafiło w 2022 r. co najmniej 20 tys. używanych samochodów, wzrost zanotowano jedynie w przypadku Stanów Zjednoczonych (38,6 tys. szt. i +6,6 proc. r/r).