Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Na koniec 2020 r. w Polsce jeździło prawie 19 tys. osobowych aut na prąd

PAP
2021/01/18 10:32
Na koniec 2020 r. w Polsce jeździło prawie 19 tys. osobowych aut na prąd

Shutterstock/ fongbeerredhot

Na koniec 2020 r. w Polsce zarejestrowanych było 18 875 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. 53 proc. z nich były to pojazdy w pełni elektryczne – wynika z najnowszej edycji Licznika Elektromobilności. W ubiegłym roku aut na prąd przybyło niemal 10 tys.

Według Licznika, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, 53 proc. wszystkich samochodów z napędem elektrycznym – 10 041 sztuk – stanowiły BEV, czyli auta w pełni elektryczne. Pozostałą część stanowiły PHEV – hybrydy plug-in. W 2020 r. takich pojazdów przybyło dokładnie 9 879 sztuk – o 140 proc. więcej niż w 2019 r. .

Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych w 2020 r. zwiększył się do 839 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia osiągnęła liczbę 8 941.

Na koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych liczył 430 sztuk. Przez cały rok flota ta wzrosła o 201 pojazdów – 2,5 krotnie więcej niż w 2019 r.

Pod koniec grudnia ] w Polsce funkcjonowały 1 364 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych, liczące w sumie 2 641 punktów ładowania. Jedną trzecią z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a dwie trzecie wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu 2020 r. uruchomiono 40 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania, zawierających łącznie 109 punktów ładowania.

W ocenie prezesa PZPM Jakuba Farysia, biorąc pod uwagę wzrost liczby pojazdów bateryjnych i hybryd plug-in w 2020 r., można zakładać, że w najbliższych latach ich rejestracje osiągną poziom kilkunastu – a może nawet kilkudziesięciu tys. sztuk.

„Jednakże, aby to założenie stało się faktem, niezbędne jest – co podkreślaliśmy już wielokrotnie – znacznie większe wsparcie oraz uproszczenie procedury zakupu takiego pojazdu. Absolutnie kluczowy jest również rozwój sieci stacji ładowania” – podkreślił Faryś.

Zauważył też, że bardzo cieszy tak duży wzrost floty przyjaznych środowisku autobusów. „Jeśli ten trend się utrzyma, to możemy mieć nadzieję, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat przeważająca liczba autobusów, które będą jeździły w naszych miastach będą elektryczne lub nawet wodorowe” – ocenił.

Z kolei Dyrektor Zarządzający PSPA Maciej Mazur podkreśla, że 2020 r. okazał się być rokiem kilku rekordów w polskiej elektromobilności.

„Mimo niesprzyjających warunków zanotowaliśmy największy, jak do tej pory, wzrost liczby osobowych i dostawczych EV, a także elektrycznych autobusów. Rynek przyspieszył szczególnie mocno w grudniu, kiedy zarejestrowano aż 1 771 osobowe BEV i PHEV i oddano do użytku ponad 100 ogólnodostępnych punktów ładowania” – wskazał Mazur.

Jak dodał, zakłada się, że w 2021 r. rozwój zeroemisyjnego transportu będzie jeszcze bardziej dynamiczny. „Pozytywny wpływ na rynek e-mobility powinny wywrzeć m.in. takie czynniki jak nowelizacja Ustawy o elektromobilności, wprowadzenie E-taryfy, czy uruchomienie systemu wsparcia ze środków NFOŚiGW w obszarze pojazdów elektrycznych i infrastruktury” – ocenił Mazur.(PAP)

wkr/ drag/

Komentarze
Na koniec 2020 r. w Polsce jeździło prawie 19 tys. osobowych aut na prąd
PAP
Podziel się