Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Mniej chętnych na nowe auta w Polsce. Top 20 modeli w styczniu

Mniej chętnych na nowe auta w Polsce. Top 20 modeli w styczniu

Styczeń 2020 r. przyniósł wyraźny spadek sprzedaży nowych aut w Polsce. Był to jednocześnie najgorszy pierwszy miesiąc roku od trzech lat – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To pokłosie nowych, znacznie bardziej restrykcyjnych limitów emisji spalin.

W styczniu Polacy kupili 39 471 nowych samochodów osobowych, o 24,8 proc. gorszy wynik od grudniowego i o 14,1 proc. mniej niż w styczniu ubiegłego roku. Łącznie z samochodami dostawczymi o masie do 3,5 t w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostało zarejestrowanych 43 888 pojazdów – o 26,9 proc. mniej w relacji do grudnia i o 14,5 proc. mniej niż przed rokiem.

Rynek spowalniają firmy

Do styczniowego spadku sprzedaży nowych aut, mocniej przyczynili się klienci instytucjonalni. Choć z ich udziałem odbyło się 64 proc. transakcji (25,3 tys.), to sprzedaż aut dla firm w porównaniu do grudnia 2019 r. spadła o 34,1 proc. i o 12,1 proc. w relacji do stycznia 2019 r. W tym samym czasie liczba nowych aut, których właścicielami stały się osoby prywatne zmieniła się o odpowiednio o -17,1 proc. i +0,4 proc.

Jak zauważają w raporcie eksperci Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, niższe wyniki sprzedażowe producentów aut w styczniu to pokłosie przede wszystkim znacznie bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin, które weszły w życie 1 stycznia oraz efekt liczniejszych rejestracji nowych samochodów w końcówce ubiegłego roku.

Początek roku dla Toyoty

Podobnie jak końcówka roku, tak i pierwszy miesiąc 2020 r. należał do Toyoty. Dwa najpopularniejsze modele tej marki – corolla i yaris odnotowały ponad 2 tys. sprzedanych egzemplarzy (odpowiednio 2053 i 2016). Sprzedaż corolli utrzymała się na poziomie z grudnia (-0,6 proc.), z kolei wynik yarisa był o 17,6 proc. lepszy niż w ostatnim miesiącu 2019 r.

Mniejsza z toyot wyprzedziła w tym zestawieniu skodę octavię, która znalazła 1690 nabywców, osiągając wynik o 5 proc. gorszy niż w grudniu 2019 r.

Spadek sprzedaży w styczniu osiągnęło większość z modeli z czołowej dwudziestki. Najgorszy wynik względem grudnia osiągnęła dacia duster (-38,1 proc.). O jedną czwartą spadła z kolei sprzedaż w przypadku fiata tipo, forda focusa i renault clio.

Duster już nie rządzi

Wśród klientów indywidualnych bezapelacyjnym liderem w styczniu okazała się toyota yaris (1241 egzemplarzy), która osiągnęła niemal dwukrotnie lepszy wynik od corolli (655 egzemplarzy). Wynik powyżej pół tysiąca egzemplarzy odnotował jeszcze fiat tipo (511). W pierwszej dziesiątce znalazły się także dwa SUV-y. Na czwartym miejscu uplasował się hyundai Tucson, a na siódmym toyota rav4 (420 egzemplarzy).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – styczeń 2020

Lp. Samochód Styczeń 20’ Grudzień 19’ Zmiana mdm
1. toyota yaris 1241 957 29,7%
2. toyota corolla 655 678 -3,4%
3. fiat tipo 511 542 -5,7%
4. hyundai tucson 473 484 -2,3%
5. skoda octavia 440 313 40,6%
6. skoda fabia 429 340 26,2%
7. toyota rav4 420 244 72,1%
8. dacia duster 388 458 -15,3%
9. hyundai i20 365 250 46,0%
10. toyota aygo 356 290 22,8%
11. skoda kamiq 319 275 16,0%
12. kia sportage 293 234 25,2%
13. toyota c-hr 286 319 -10,3%
14. nissan qashqai 236 154 53,2%
15. renault clio 226 234 -3,4%
16. dacia sandero 203 200 1,5%
16. mitsubishi asx 203 238 -14,7%
18. kia stonic 192 146 31,5%
19. skoda scala 189 185 2,2%
20. kia rio 183 74 147,3%
1-20. 7608 6615 15,0%
Pozostałe 6605 7547 -12,5%
Suma 14 213 14 162 0,4%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Piąte miejsce, z wynikiem 440 egzemplarzy należało w styczniu do skody octavii, która mogła pochwalić się 40-procentowym wzrostem sprzedaży wśród klientów indywidualnych względem grudnia. Znacznie lepszy wynik niż w ostatnim miesiącu ubiegłego roku odnotowały też dwa koreańskie modele: hyndai i20 (365 egzemplarzy i wzrost m/m o 40,6 proc.) oraz kia rio (183 egzemplarze i wzrost m/m o 147,3 proc.).

Z pierwszej dwudziestki najpopularniejszych modeli wśród klientów indywidualnych w styczniu największy spadek sprzedaży odnotowała najpopularniejsza w tym zestawieniu w 2019 r. dacia duster (388 egzemplarzy i spadek m/m o 15,3 proc.). W porównaniu ze styczniem ubiegłego roku dacia duster znalazła o 17,8 proc. mniej nabywców indywidualnych.

Japonia vs Czechy

W przypadku aut kupowanych na REGON pierwsza piątka najpopularniejszych modeli należała do dwóch marek: toyoty i skody. Najlepsza okazała się toyota corolla (1398 egzemplarzy), która w pokonanym polu zostawiła skodę octavię (1250 egzemplarzy). Firmy chętnie kupowały także toyoty yaris (775 egzemplarzy), skody fabie (676 egzemplarzy) i skody superb (640 egzemplarzy).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – styczeń 2020

Lp. Samochód Styczeń 20’ Grudzień 19’ Zmiana mdm
1. toyota corolla 1398 1387 0,8%
2. skoda octavia 1250 1466 -14,7%
3. toyota yaris 775 757 2,4%
4. skoda fabia 676 735 -8,0%
5. skoda superb 640 718 -10,9%
6. volkswagen passat 618 604 2,3%
7. volkswagen golf 611 684 -10,7%
7. toyota rav4 611 576 6,1%
9. skoda scala 482 469 2,8%
10. ford focus 478 673 -29,0%
11. volkswagen tiguan 447 523 -14,5%
12. toyota c-hr 419 494 -15,2%
13. fiat tipo 392 642 -38,9%
14. nissan qashqai 339 531 -36,2%
15. hyundai tucson 311 413 -24,7%
16. audi q5 298 212 40,6%
17. mercedes-benz gl 288 691 -58,3%
18. volkswagen t-roc 286 248 15,3%
19. renault clio 281 462 -39,2%
20. bmw seria 3 278 481 -42,2%
1-20. 10 878 12 766 -14,8%
Pozostałe 14 380 25 571 -43,8%
Suma 25 258 38 337 -34,1%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

W porównaniu z grudniem 2019 r. największy wzrost sprzedaży odnotowało Audi w przypadku modelu q5, który znalazł 298 nabywców, o 40,6 proc. Na drugim biegunie uplasował się mercedes-benz gl (288 egzemplarzy i spadek m/m o 58,3 proc.) oraz bmw serii 3 (278 egzemplarzy i spadek m/m o 42,2 proc.).

Trzy razy więcej „elektryków”

Niemal co dziesiąte auto zarejestrowane w styczniu 2020 r. było hybrydą (4,2 tys. egzemplarzy). To wynik o 82,3 proc. lepszy niż w pierwszym miesiącu 2019 r. Jeszcze większy wzrost rejestracji, o 300 proc., odnotowano w przypadku aut elektrycznych, których w bazie CEPiK pojawiło się 328 sztuk. Wśród nich, 215 pojazdów było wyposażonych w całkowicie elektryczne silniki.

Wśród nowych aut rejestrowanych w Polsce zwiększa się dysproporcja pomiędzy pojazdami z silnikami benzynowymi a dieslowskimi. Tych pierwszych w styczniu zarejestrowano 70,4 proc., przy 18,1 proc. diesli.

Tematy
Komentarze
Mniej chętnych na nowe auta w Polsce. Top 20 modeli w styczniu
Marcin Kaźmierczak
Podziel się