Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Luksus na polskich drogach trzyma poziom. Ranking marek i modeli w 2020 r.

Luksus na polskich drogach trzyma poziom. Ranking marek i modeli w 2020 r.

W 2020 r. na polskich drogach przybyło 75 290 aut luksusowych, czyli wartych co najmniej 150 tys. zł – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Choć to wynik o 4,6 proc. niższy niż przed rokiem, to w porównaniu z całą branżą, która zaliczyła roczny spadek sprzedaży o 22 proc., segment aut premium wypadł całkiem dobrze.

W samym tylko grudniu firmy rejestrujące auta na REGON oraz polscy klienci indywidualni kupili 8704 auta warte co najmniej 150 tys. zł, co było wynikiem o 5,7 proc. gorszym od osiągniętego w grudniu 2019 r. Grudzień był jednak najlepszym pod tym względem miesiącem 2020 r. W relacji do listopada sprzedaż samochodów z segmentu premium wzrosła o 28,8 proc.

W całym 2020 r. w Polsce zarejestrowano 75 290 takich aut (-4,6 proc. r/r). Nominalnie skumulowany wynik osiągnięty przez wszystkich producentów był więc o ok. 3,6 tys. niższy. Sprzedaż aut premium w Polsce wróciła tym samym do poziomu z 2018 r.

Najczęściej wybieraną marką w 2020 r. w tym segmencie został Mercedes (19 653 egzemplarzy), który zanotował wynik o 6,7 proc. niższy niż w 2019 r. Na kolejnych stopniach podium znalazły się: BMW (18 290 egz.) i Audi (15 602 egz.), która, oprócz Lexusa, była jedyną marką z czołowej dziesiątki, która zwiększyła sprzedaż aut premium (+13,3 proc. r/r). 10 tys. sprzedanych aut kosztujących co najmniej 150 tys. zł osiągnęło jeszcze Volvo (10 926 egz.), w przypadku którego spadek sprzedaży w skali roku wyniósł niespełna 0,5 proc.

Najpopularniejsze modele segmentu premium w 2020 r.

Do tych czterech producentów należało 86 proc. sprzedanych aut z segmentu premium. Najpopularniejszym modelem 2020 r. spośród aut kosztujących co najmniej 150 tys. zł okazało się volvo xc 60, którego nowe egzemplarze rejestrowano w Polsce w 2020 r. 4533 razy. Model ten, podobnie jak pozostałe z czołówki, rejestrowany był głównie na REGON. W bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów odnotowano w 2020 r. 3942 takie rejestracje.

Sprzedaż aut luksusowych w Polsce (styczeń – grudzień 2020 r.) – najpopularniejsze modele

Lp. Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy
1. volvo xc60 4533
2. bmw serii 3 3465
3. audi q5 2902
4. mercedes-benz (klasa a) 2808
5. volvo xc40 2482
6. bmw x3 2262
7. bmw x5 2241
8. audi q3 2216
9. bmw serii 5 2165
10. audi a3 2091

Źródło: IBRM Samar

Biorąc pod uwagę wszystkie modele, bez względu na cenę, volvo xc60 znalazło się na 18. miejscu w rankingu sprzedaży wśród firm działających w Polsce.

Najwięcej modeli do czołowej dziesiątki wprowadziło BMW. To przede wszystkim drugie w rankingu bmw serii 3 (3465 egz.), ale także cieszące się nieco mniejszą popularnością modele: x3, x5 i serii 5, które solidarnie przekroczyły po 2 tys. zarejestrowanych egzemplarzy.

Największy wzrost sprzedaży względem 2019 r. osiągnęła w Polsce Tesla (158 egz. i +68,1 proc. r/r). Najmocniej obniżył się, z kolei, wynik sprzedażowy Jaguara (655 egz. i -49 proc. r/r).

Tematy
Komentarze
Luksus na polskich drogach trzyma poziom. Ranking marek i modeli w 2020 r.
Marcin Kaźmierczak
Podziel się