Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Kwartał w salonach na dwucyfrowym minusie. Te auta wybierają Polacy

Kwartał w salonach na dwucyfrowym minusie. Te auta wybierają Polacy

W I kw. 2022 r. w Polsce zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4 proc. mniej niż w i pierwszym kwartale i tak nie najlepszego 2021 r. – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Winne są przede wszystkim opóźnione dostawy samochodów do salonów i klientów.

W marcu w salonach samochodowych miał miejsce sezonowy wzrost liczby klientów. Jednak choć wynik zanotowany w marcu (39 528 tys. rejestracji nowych aut osobowych) był o blisko 18 proc. wyższy od lutowego, to jednak w skali roku zanotowano spadek o 17,4 proc. Z wyjątkiem marca 2020 r., gdy w Polsce zaczynała szaleć pandemia koronawirusa, tegoroczny marzec był najsłabszym trzecim miesiącem roku od sześciu lat. Dla porównania, względem marca 2019 r. tegoroczny wynik był o blisko 25 proc. niższy.

W salonach brakuje aut

Wynik zanotowany w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 r. – 102 041 rejestracji nowych samochodów osobowych – był o 13,4 proc. niższy od zanotowanego w analogicznym okresie 2021 r. Nominalnie na polskich drogach przybyło o blisko 16 tys. nowych aut osobowych mniej niż w pierwszym kwartale 2021 r.

Spadek liczby rejestracji wyraźniejszy był wśród firm rejestrujących samochody osobowe na REGON. W I kw. 2022 r. przybyło 70,8 tys. takich pojazdów (-15,9 proc. r/r), z kolei klienci indywidualni zarejestrowali w tym czasie 31 227 aut osobowych – o 7,2 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021 r.

Głównym powodem spadku liczby rejestracji są przede wszystkim opóźnienia w dostawach aut do salonów i bezpośrednio do klientów. Wojna w Ukrainie jeszcze mocniej zachwiała już wcześniej niestabilnymi łańcuchami dostaw. Co więcej, branża motoryzacyjna wciąż nie uporała się z hamującym produkcję i opóźniającym dostawy aut niedoborem półprzewodników, który w dalszym ciągu sprawia, że zamiast w salonach, nowe, niemal gotowe auta wciąż zapełniają fabryczne parkingi. Na wiele modeli trzeba czekać pół roku, a w skrajnych przypadkach nawet 8 miesięcy.

Duster przed azjatycką „koalicją”

Wspomniane problemy widać także w często zmieniających się rankingach popularności. W marcu polscy klienci indywidualni najczęściej rejestrowali nową dacię duster (547 szt.), która wyprzedziła królującą w poprzednim miesiącu toyotę yaris (486 szt.), do czego przyczynił się 27-procentowy spadek rejestracji tego modelu mierzony w relacji miesięcznej. Podium uzupełniła kia sportage (471 szt.). Co ciekawe, w czwórce znalazło się miejsce dla jeszcze jednej toyoty yaris, ale w wersji cross (428 szt.), która systematycznie pnie się w zestawieniu.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – marzec 2022

Lp. Model Luty 2022 r. Marzec 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. dacia duster 460 547 +18,9
2. toyota yaris 664 486 -26,8
3. kia sportage 479 471 -1,7
4. toyota yaris cross 383 428 +11,7
5. dacia sandero 409 387 -5,4
6. toyota corolla 243 373 +53,5
7. toyota c-hr 208 318 +52,9
8. hyundai tucson 466 304 -34,8
9. toyota rav4 448 278 -37,9
10. skoda kamiq 215 275 +27,9
11. kia xceed 260 269 +3,5
12. volkswagen tiguan 173 243 +40,5
13. skoda fabia 149 239 +60,4
14. renault captur 87 215 +147,1
15. hyundai i20 29 205 +606,9
16. volkswagen t-roc 143 195 +36,4
17. mazda cx-30 74 167 +125,7
18. renault arkana 69 161 +133,3
19. volvo xc40 97 160 +64,9
19. mercedes-benz klasa glc 74 160 +116,2
Łącznie (1.-20.) 5130 5881 +14,6
Pozostałe 5036 5839 +15,9
Suma 10 166 11 720 +15,3

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Biorąc pod uwagę I kw. 2022 r. najpopularniejszym modelem była toyota yaris (1649 szt.), a poziom 1 tys. egzemplarzy, które trafiły do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów przekroczyło jeszcze sześć innych modeli: kia sportage, dacia sandero, dacia duster, toyota yaris cross, hyundai tucson i toyota rav4.

Dopiero na ósmym miejscu (865 zarejestrowanych egzemplarzy) znalazła się popularna przed rokiem wśród polskich klientów indywidualnych toyota corolla. W czołowej dwudziestce próżno było jednak szukać jej głównej konkurentki w wyścigu o tytuł najpopularniejszego samochodu roku – skody octavii.

Problemy octavii

Oba modele znalazły się jednak w czołówce najczęściej rejestrowanych aut przez działające w Polsce firmy w I kw. 2022 r. Corolla zdecydowanie przewodzi temu zestawieniu (4317 szt.). Skoda octavia, choć wciąż znajduje się na podium (1809 szt.), to biorąc pod uwagę jedynie marcowe rejestracje, nie znalazła się nawet wśród dwudziestu najpopularniejszych modeli.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – marzec 2022

Lp. Model Luty 2022 r. Marzec 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1364 1523 +11,7
2. kia sportage 465 675 +45,2
3. toyota yaris 694 674 -2,9
4. hyundai i30 620 650 +4,8
5. kia ceed 503 639 +27,0
6. volvo xc60 423 585 +38,3
7. mercedes-benz klasa glc 195 568 +191,3
8. toyota rav4 1066 552 -48,2
9. volkswagen passat 166 500 +201,2
10. hyundai tucson 742 487 -34,4
11. skoda fabia 238 466 +95,8
12. volkswagen tiguan 250 424 +69,6
13. toyota c-hr 286 416 +45,5
14. kia xceed 299 410 37,1
15. bmw serii 3 262 399 +52,3
16. skoda superb 294 392 +33,3
17. renault arkana 171 369 +115,8
18. audi a3 167 355 +112,6
19. volkswagen golf 179 351 +96,1
20. skoda kodiaq 252 330 +31,0
Łącznie (1.-20.) 8636 10 765 +24,7
Pozostałe 14 736 17 043 +15,7
Suma 23 372 27 808 +19,0

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Podobnie jak w całym kwartale, tak i w marcu pierwsze miejsce wśród firm zajęła toyota corolla (1523 szt.), która zanotowała ponad dwukrotnie więcej rejestracji niż druga w zestawieniu kia sportage (675 szt.). Południowokoreański SUV o zaledwie jedną zarejestrowaną sztukę wyprzedził inną z toyot – yaris (674 szt.).

Tematy
Komentarze
Kwartał w salonach na dwucyfrowym minusie. Te auta wybierają Polacy
Marcin Kaźmierczak
Podziel się