Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Duster zdetronizowany w rekordowym październiku

Duster zdetronizowany w rekordowym październiku

Klienci szturmują salony samochodowe, ponieważ od stycznia auta mogą podrożeć nawet o 20 proc. W październiku po wielu miesiącach zmienił się także lider wśród klientów indywidualnych.

W październiku Polacy zarejestrowali 52 723 nowe samochody osobowe i dostawcze do 3,5 t. To aż o 33,5 proc. lepszy wynik niż we wrześniu. Wpływ na to miał bardzo słaby wrześniowy wynik spowodowany zmianami w zakresie emisji spalin. Producentów aut może cieszyć jednak wzrost sprzedaży na poziomie 13,3 proc. w porównaniu z październikiem ubiegłego roku.

Od stycznia auta nawet o 20 proc. droższe

Dobry październikowy wynik sprzedaży związany także z sezonowością. Jesienią Polacy chętniej odwiedzają salony samochodowe. Kolejne miesiące mogą być równie dobre pod względem sprzedaży w związku z wchodzącym w styczniu jeszcze bardziej restrykcyjnymi unijnymi wymaganiami dotyczącymi emisji dwutlenku węgla przez nowe auta.

Nowy limit będzie wynosił 95 g dwutlenku węgla na kilometr, a producenci, którzy nie spełnią wymogów, będą płacili 95 euro za każdy przekroczony gram. Ma być naliczana od sprzedanego samochodu. Ewentualne kary najprawdopodobniej opłacą klienci. Jak szacują eksperci, poszczególne modele mogą podrożeć od stycznia nawet o 20 proc.

– Z tego powodu w ostatnim kwartale tego roku możemy spodziewać się częściowo swoistego przyspieszenia sprzedaży modeli wysokoemisyjnych, żeby zdążyć wprowadzić je na rynek jeszcze w tym roku – czytamy w raporcie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Pękło pół miliona

Najlepszy w historii październik pozwolił przekroczyć producentom pół miliona sprzedanych egzemplarzy aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. Od początku roku to już 514 620 egzemplarzy, z czego 457 724 to auta osobowe. To o 3,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Większe zainteresowanie kupnem aut w październiku, względem września, można było zauważyć wśród klientów indywidualnych, którzy zarejestrowali 12 544 nowych samochodów – o 37,3 proc. więcej niż we wrześniu i o 26,3 proc. więcej względem ubiegłego roku.

Corolli nie starczy czasu

Biorąc pod uwagę zarówno klientów indywidualnych, jak i firmy rejestrujące auta na REGON największą popularnością, podobnie jak miesiąc wcześniej, cieszyła się toyota corolla, która rozeszła się w 2325 egzemplarzach. To o jedną trzecią (33,2 proc.) lepszy wynik niż we wrześniu. Na drugim miejscu znalazła się skoda octavia (1977 egzemplarzy). Na najniższy stopień podium z wynikiem 1573 egzemplarzy wskoczyła inna skoda – fabia. Powyżej 1000 egzemplarzy osiągnęły również toyota yaris (1293), opel astra (1221) i dacia duster (1035).

Największy wzrost sprzedanych egzemplarzy względem września – o 199,7 proc. – odnotowała z kolei mazda cx-3 (875 egzemplarzy). Na drugim biegunie znalazł się ford focus, którego sprzedaż (589 egzemplarzy) spadła w porównaniu z wrześniem o 16,7 proc. To zresztą jedyny egzemplarz z pierwszej dwudziestki, który w październiku obniżył loty.

Ciekawie wygląda sytuacja, gdy spojrzy się na całkowitą sprzedaż poszczególnych modeli od stycznia. Pierwsza jest skoda octavia (17 005 egzemplarzy). W nieustannej pogoni za nią znajduje się w dalszym ciągu toyota corolla (15 827 egzemplarzy). Modelowi rodem z Japonii najprawdopodobniej jednak zabraknie czasu, aby przed końcem roku zdetronizować czeską rywalkę.

Dacia duster zdetronizowana

Październik przyniósł nowego lidera wśród klientów indywidualnych. Najpopularniejszą od początku roku dacię duster wyprzedziła toyota yaris, która w październiku znalazła 611 nabywców. Dacię duster kupiło 548 klientów. Trzecia pod względem popularności okazała się skoda fabia (492 egzemplarzy), która z podium zepchnęła toyotę corollę (489 egzemplarzy).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – październik 2019

Lp. Samochód Październik 19’ Wrzesień 19’ Zmiana mdm
1. toyota yaris 611 414 47,6%
2. dacia duster 548 498 10,0%
3. skoda fabia 492 290 69,7%
4. toyota corolla 489 354 38,1%
5. hyundai tucson 398 197 102,0%
6. skoda octavia 388 253 53,4%
7. fiat tipo 354 244 45,1%
8. toyota c-hr 265 137 93,4%
9. mazda cx-3 258 153 68,6%
10. kia stonic 246 178 38,2%
11. toyota aygo 229 166 38,0%
12. skoda karoq 211 194 8,8%
13. skoda scala 194 107 81,3%
14. toyota rav4 193 156 23,7%
15. volkswagen tiguan 190 154 23,4%
16. kia sportage 184 228 -19,3%
17. dacia sandero 183 119 53,8%
18. renault clio 178 161 53,8%
19. mitsubishi asx 173 86 101,2%
20. hyundai i30 166 73 127,4%
Łącznie (1.-20.) 5950 4162 43,0%
Pozostałe 6594 4976 32,5
Suma 12 544 9138 37,3%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl

W porównaniu z wrześniem największy wzrost sprzedaży odnotowały dwa modele produkowane przez Hyundaia – i30 (o 127,4 proc. przy 166 egzemplarzach) oraz Tucson (o 102 proc. przy 398 egzemplarzach).

Wyprzedzenie dustera przez yarisa dotyczy jednak wyłącznie października. Od początku roku to produkowana przez koncern Renault dacia duster ma najwięcej nabywców – 8112. Druga toyota yaris w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy roku sprzedała się w 5407 egzemplarzach.

Skoda octavia dowiezie przewagę

Firmy zarejestrowały w październiku w Polsce 34 351 nowych aut. Wynik ten był o 31,2 proc. wyższy niż we wrześniu i o 14,6 proc. lepszy od uzyskanego przed rokiem.

W październiku najpopularniejszym autem rejestrowanym w Polsce na REGON pozostała toyota corolla (1836 sprzedanych egzemplarzy). Na drugim miejscu znalazła się skoda octavia (1589 egzemplarzy). Na trzecim miejscu w październiku uplasował się opel astra (1126 egzemplarzy). Centralna Ewidencja Pojazdów odnotowała także ponad tysiąc rejestracji skody fabii (1081 egzemplarzy).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – październik 2019

Lp. Samochód Październik 19’ Wrzesień 19’ Zmiana mdm
1. toyota corolla 1836 1391 32,0%
2. skoda octavia 1589 1172 35,6%
3. opel astra 1125 872 29,0%
4. skoda fabia 1081 684 58,0%
5. volkswagen golf 809 592 36,7%
6. skoda superb 744 487 52,8%
7. volkswagen passat 703 299 135,1%
8. toyota yaris 682 461 47,9%
9. mazda cx-3 617 139 343,9%
10. volkswagen tiguan 570 382 49,2%
11. skoda scala 540 203 166,0%
12. mercedes-benz klasa gl 524 350 49,7%
13. ford focus 509 622 -18,2%
14. toyota c-hr 494 344 43,6%
15. dacia duster 487 493 -1,2%
16. toyota rav4 482 396 21,7%
17. bmw seria 3 448 488 -8,2%
18. kia cee’d 427 372 14,8%
19. ford fiesta 420 284 47,9%
20. mazda 6 414 156 165,4%
Łącznie (1.-20.) 14 501 10 187 42,3%
Pozostałe 19 850 16 000 24,1
Suma 34 351 26 187 31,2%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl

Największy skok względem września odnotowała mazda cx-3, które sprzedaż wzrosła o 343,9 proc. do 617 egzemplarzy. Spadek sprzedaży wśród firm odnotował ford focus, bmw serii 3 oraz dacia duster – odpowiednio o 18, 8 i 1 proc.

Nieznaczna strata skody octavii wobec toyoty corolli pozwoliła utrzymać modelowi z Czech status tegorocznego lidera wśród firm, który wypracował w pierwszej połowie roku. Octavia od początku stycznia do końca października znalazła 13 806 nabywców, a toyota corolla 11 441. Próg 10 tys. sprzedanych egzemplarzy do końca roku mają szansę przekroczyć jeszcze skoda fabia (9995), volkswagen golf (9684) oraz opel astra (9621).

Tematy
Komentarze
Duster zdetronizowany w rekordowym październiku
Marcin Kaźmierczak
Podziel się