Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Co czwarty polski producent części motoryzacyjnych rozważa zwolnienia

PAP
2020/05/07 14:10
Co czwarty polski producent części motoryzacyjnych rozważa zwolnienia

(fot. Marek Lapis / FORUM)

Ponad jedna czwarta ankietowanych polskich producentów części motoryzacyjnych rozważa obecnie zwolnienia pracowników – podało w raporcie Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

W sektorze produkcji części motoryzacyjnych jedynie co dziesiąty producent nie planuje redukcji zatrudnienia. Ponad 26 proc. ankietowanych przez SDCM rozważa ją obecnie, a kolejne blisko 57 proc. planuje, jeśli kryzys przedłuży się o 1-3 miesiące.

Według stowarzyszenia obecnie jedynie jedna piąta dystrybutorów kategorycznie stwierdza, że zwolnień nie planuje. Tyle samo respondentów wskazało, że już teraz rozważa redukcję zatrudnienia. Inni starają się odłożyć podobne decyzje na jak najpóźniejszy okres.

Jeśli chodzi o warsztaty, to także planują one redukcję zatrudnienia, ale w mniejszym stopniu niż u producentów, czy dystrybutorów. Wpływ na to będzie miała pomoc oferowana przez państwo. Innym sposobem na ratowanie sytuacji warsztatów były i są obniżki wynagrodzeń pracowników.

„Problemy branży powoduje oczywiście zamrożona gospodarka i związany z tym spadek produkcji czy obrotów. Przykładowo wiele fabryk producentów części motoryzacyjnych jest jeszcze obecnie ciągle zamkniętych, a działające napotykają na swojej drodze szereg problemów, w związku z czym ich produkcja jest ograniczona w różnym stopniu” – napisano.

„Pandemia koronawirusa zmusiła niemal 40 proc. firm wytwarzających części motoryzacyjne do choćby czasowego wstrzymania produkcji (w marcu było to niespełna 12 proc. zakładów). Niemal nigdzie produkcja nie odbywa się obecnie na takim samym poziomie jak przed kryzysem. Firmy obserwują spadek lub anulację zamówień na produkcję i to zarówno ze strony producentów pojazdów, jak i rynku wtórnego” – dodano.

Optymistycznym akcentem może być jednak to, że większość zamkniętych fabryk wróciła do działania jeszcze w kwietniu lub wróci w maju, a zaledwie 10 proc. przedsiębiorstw planuje ponowne uruchomienie w dalszej perspektywie.

W marcu ponad 63 proc. dystrybutorów zanotowało spadek obrotów o 10-60 proc. Także przewidywania dystrybutorów dotyczące kwietnia były w zdecydowanej większości pesymistyczne. Aż jedna trzecia badanych wskazywała, że zanotuje spadki przychodów rzędu 20-40 proc. Co czwarta firma spodziewała się spadków rzędu 40-60 proc., a co dziesiąta 60-80 proc.

„Jedyną szansą na odbicie w motoryzacji może być +odmrażanie gospodarki+ ogłaszane w zasadzie już w całej Europie, które umożliwi swobodniejsze funkcjonowanie firm. Trudno jest oszacować jak bardzo nasza branża czy cała gospodarka zostanie dotknięta przez wywołany pandemią kryzys, jasnym jest jednak, że minie dużo czasu zanim motoryzacja wróci do sytuacji +sprzed koronawirusa+ ” – powiedział cytowany w raporcie prezes SDCM Alfred Franke.

W jego ocenie po pandemii można się spodziewać w motoryzacji dywersyfikacji łańcucha dostaw i większego znaczenia producentów lokalnych oraz dalszej robotyzacji w fabrykach.

Badanie producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych oraz warsztatów miało miejsce w dniach 15-22 kwietnia 2020 roku. Wzięło w nim udział 930 podmiotów.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych zrzesza 148 producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych. Obroty członków przekraczają 130 mld zł rocznie, podmioty te zatrudniają ponad 294 tys. osób. (PAP Biznes)

epo/ osz/

Tematy
Komentarze
Co czwarty polski producent części motoryzacyjnych rozważa zwolnienia
PAP
Podziel się