Zysk netto grupy CCC, przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, wyniósł w czwartym kwartale 2016 roku 186,6 mln zł wobec 105,2 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie. Konsensus PAP zakładał 181,3 mln zł zysku netto.


Oczekiwania analityków co do wyniku netto wahały się od 143 mln zł 202,5 mln zł zysku netto.
Zysk operacyjny CCC wyniósł 218,1 mln zł wobec 118,3 mln zł rok wcześniej. Analitycy oczekiwali tymczasem 218,3 mln zł zysku EBIT.
Z wyliczeń PAP wynika, że EBITDA grupy wyniosła w czwartym kwartale 238,7 mln zł. Konsensus zakładał 240 mln zł EBITDA.
Przychody grupy w okresie październik-grudzień ukształtowały się na poziomie 1.132,6 mln zł wobec 755,4 mln zł rok wcześniej i były zgodne z oczekiwaniami analityków.
Zysk brutto ze sprzedaży wzrósł do 609,5 mln zł z 407,4 mln zł rok wcześniej.
W całym 2016 roku grupa CCC miała 3,191 mld zł przychodów, 375,6 mln zł zysku operacyjnego i 306,5 mln zł zysku netto jednostki dominującej. W 2015 roku przychody wynosiły 2,307 mld zł, zysk operacyjny 256,7 mln zł, a zysk netto jednostki dominującej 259,4 mln zł.
Zysk brutto ze sprzedaży CCC wzrósł w okresie styczeń-grudzień 2016 r. do 1.682,4 mln zł z 1.265,8 mln zł przed rokiem.
Koszty funkcjonowania sklepów wyniosły 930,8 mln zł wobec 731,1 mln zł rok wcześniej, a koszty ogólnego zarządu 105,4 mln zł wobec 115,2 mln zł przed rokiem.
"Wyższa dynamika wzrostu kosztu własnego sprzedaży +44,9 proc., wynikająca m.in. ze zmiany w strukturze kanałów sprzedaży, w porównaniu do przychodów ze sprzedaży +38,3 proc. spowodowała obniżenie marży brutto na sprzedaży o 2,2 p.p. względem okresu poprzedniego" - napisano w raporcie.
Wyniki CCC w zestawieniu z konsensusem PAP (dane z mln zł) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
4Q2016 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD2016 | rdr |
Przychody | 1132,6 | 1125,8 | 0,6% | 49,9% | 70,4% | 3191,0 | 38,3% |
EBITDA* | 238,7 | 240,0 | -0,5% | 78,1% | 440,0% | 445,3 | 44,6% |
EBIT | 218,1 | 218,3 | -0,1% | 84,4% | 765,5% | 375,6 | 46,3% |
Zysk netto j.d. | 186,6 | 181,3 | 2,9% | 77,4% | 2175,6% | 306,5 | 18,2% |
marża EBITDA | 21,1% | 21,3% | -0,24 | 3,34 | 14,43 | 13,95% | 0,61 |
marża EBIT | 19,3% | 19,4% | -0,13 | 3,60 | 15,47 | 11,77% | 0,65 |
marża netto | 16,5% | 16,1% | 0,37 | 2,55 | 15,24 | 9,61% | -1,64 |
* wyliczenia PAP |
Ogółem przychody ze sprzedaży detalicznej w 2016 r. stanowiły 85,8 proc. całości sprzedaży od klientów zewnętrznych, przy 5,2 proc. sprzedaży hurtowej, 9,0 proc. sprzedaży w kanale e-commerce
Sprzedaż detaliczna na 1 m kw. w 2016 r. wyniosła 6,4 tys. zł/m kw. (6,4 tys. zł/m kw. w analogicznym okresie 2015 r.) przy wzroście średniej powierzchni sklepu CCC o 9,5 proc. do poziomu 535 m kw.
Marża w segmencie sprzedaży detalicznej wyniosła w 2016 r. 54,8 proc. i spadła o 1,1 p.p. w stosunku do okresu porównywalnego.
Spółka podała, że wzrosty w placówkach porównywalnych odnotowano na wszystkich rynkach (Polska +10,0 proc.; Europa Środkowo-Wsch. +4,9 proc.; Europa Zachodnia +4,0 proc.).
W IV kwartale 2016 roku grupa CCC otworzyła 7 salonów w Austrii, 6 salonów w Rumunii, 4 salony w Niemczech, 3 salony na Słowacji, po 2 salony w Czechach, Serbii, Rosji i na Węgrzech, po 1 salonie w Bułgarii i Słowenii.
Na koniec grudnia 2016 roku sieć sprzedaży grupy CCC obejmowała 862 placówki sieci CCC.
Powierzchnia sprzedaży grupy na koniec grudnia 2016 r. wyniosła 459,0 tys. m kw. (w tym: sieć CCC 458,6 tys. m kw, sieć BOTI 0,4 tys. m kw. ) i wzrosła o 88,3 tys. m kw. (w stosunku do stanu na koniec grudnia 2015 r.), na co złożyły się otwarcia i powiększenia sklepów CCC +94,7 tys. m kw. i zamknięcia – 6,4 tys. m kw. (w tym: sieć CCC 5,2 tys. m kw.).
Powierzchnia sprzedaży w placówkach własnych sieci CCC wzrosła o 25,4 proc. do 425,7 tys. m kw. (w tym: 212,2 tys. m kw. w Polsce). Powierzchnia sprzedaży w placówkach franczyzowych CCC wzrosła o 11,1 proc. do 32,9 tys. m kw.
Skonsolidowane przepływy netto z działalności operacyjnej wyniosły w 2016 roku 174,8 mln zł wobec 325,4 mln zł rok wcześniej.
Grupa CCC zwiększy powierzchnię handlową w '17 o nie mniej niż 100 tys. metrów kw. netto
Grupa CCC zwiększy powierzchnię handlową w '17 o nie mniej niż 100 tys. metrów kw. netto, z czego około 40 proc. w Polsce - poinformowała spółka w prezentacji przed konferencją prasową. Największy przyrost powierzchni poza Polską CCC odnotuje na Węgrzech, w Rosji i w Rumunii.
"Wszystkie pozostałe kraje będą miały również proporcjonalny wysoki udział we wzroście powierzchni" - podała spółka w prezentacji.
Grupa CCC oczekuje w 2017 r. przekroczenia poziomu 4 mld zł przychodów.
Inwestycje w środki trwałe przekroczą 150 mln zł.
Na koniec 2017 roku sieć detaliczna CCC ma liczyć 569 tys. m kw. (wzrost o 24 proc. rdr).
W Polsce na koniec 2017 roku sieć ma liczyć 255 tys. m kw. (wzrost o 20 proc.), w Europie Środkowej 220 tys. m kw. (wzrost o 33 proc.), a w Niemczech i Austrii 94 tys. m kw. (wzrost o 15 proc.).
Spółka podała, że celem strategicznym jest uzyskanie w ciągu najbliższych lat trwałej rentowności na rynkach Austrii i Niemiec. Spółka oczekuje na tych dwóch rynkach w 2017 r. zwiększenia sprzedaży LFL o 10 proc.
Wśród celów na ten rok CCC wymienia w prezentacji optymalizację struktury kapitałowej. Podtrzymuje plany emisji obligacji zamiennych na akcje w celu zabezpieczenia finansowania długoterminowego.
CCC zakłada w 2017 roku delikatny wzrost marż
"W 2017 roku zakładamy delikatną poprawę marż, co wynika z faktu, że coraz więcej jesteśmy obecni za granicą, gdzie marże są wyższe" - powiedział wiceprezes Marcin Czyczerski.
W 2016 roku skonsolidowana marża brutto na sprzedaży spadła o 2,2 p.p. do 52,7 proc.
CCC zakłada w tym roku wzrost sprzedaży LFL o ponad 6 proc.
"Głównym celem zarządu na 2017 rok jest osiągnięcie ponad 4 mld zł sprzedaży, co oznacza poprawę obrotu o 28 proc." - powiedział prezes Dariusz Miłek.
"To głównie otwarcia nowych sklepów, ale na porównywalnych sklepach chcemy poprawić sprzedaż o co najmniej 6 proc." - dodał.
Zwiększyć ma się sprzedaż spółki eObuwie. pl.
"Zakładamy, że eObuwie. pl przekroczy 500 mln zł sprzedaży" - powiedział prezes.
W 2016 roku eObuwie miało 302 mln zł sprzedaży i 48 mln zł EBITDA.
"Brakuje nam własnej sprzedaży internetowej. Budujemy własną sprzedaż internetową, która wzmocni sprzedaż detaliczną. Chcemy z nią ruszyć na jesień 2018 roku i sprzedawać co najmniej w kilku krajach, tam gdzie mamy sprzedaż detaliczną" - powiedział Miłek.
Poinformował, że celem zarządu jest też poprawa rentowności, także na rynkach Austrii i Niemiec.
"Myślę, że na rynku austriackim w ciągu dwóch lat osiągniemy rentowność. (...) Rynek niemiecki będzie wymagać więcej czasu niż rok czy dwa, ale to nie znaczy, że musimy się poddawać" - powiedział prezes.
"W tym roku liczymy na dobre +kilkanaście proc.+ wzrostu na tym rynku" - dodał.
Prezes CCC poinformował, że spółka prowadzi rozmowy w sprawie franczyzy.
"Rozmowy są zaawansowane i może w 2018 roku pojawią się pierwsze sklepy franczyzowe poza Europą" - powiedział Dariusz Miłek.
Dywidenda CCC za 2016 rok będzie w przedziale 33-66 proc. zysku
Zarząd CCC będzie chciał rekomendować wypłatę dywidendy za 2016 rok zgodnie z polityką dywidendową spółki, czyli od 33 do 66 proc. zysku - poinformowali przedstawiciele spółki.
"Polityka dywidendowa zakłada wypłatę nie mniej niż 33 proc. i nie więcej niż 66 proc. skonsolidowanego zysku netto" - powiedział prezes Miłek.
"Poruszamy się w ramach tej polityki dywidendowej, jesteśmy spółką wzrostową, więc można zakładać bliżej którego przedziału (dywidendę możemy proponować - przyp. PAP") - powiedział wiceprezes Marcin Czyczerski.
"Nic też nie przejmujemy" - dodał prezes Miłek.
(PAP)
pel/ sar/