Grupa WP odnotowała 53,76 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2016 r. wobec 4,33 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.


Zysk operacyjny wyniósł 80,86 mln zł wobec 63,95 mln zł zysku rok wcześniej, a skorygowana EBITDA 132,16 mln zł vs. 107,83 mln zł.
"Cechą modelu biznesowego Grupy jest wysoka operacyjna rentowność
prowadzonej działalności. W okresie dwunastu miesięcy 2016 roku
wygenerowała 132 155 tys. zł skorygowanej EBITDA, co oznacza wzrost o 17
606 tys. zł w stosunku do wartości proforma tego wskaźnika za dwanaście
miesięcy roku poprzedniego" - czytamy w raporcie.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 415,14 mln zł w 2016 r. wobec 325,58 mln zł rok wcześniej.
"Przychody ze sprzedaży usług wzrosły w okresie dwunastu miesięcy 2016 roku o 12,4% w porównaniu do przychodów ze sprzedaży pro forma roku poprzedniego, przy czym analogiczny wzrost przychodów gotówkowych wyniósł 14,5%. Wzrost przychodów odnotowany w czwartym kwartale 2016 roku (w porównaniu do przychodów ze sprzedaży pro forma analogicznego okresu roku poprzedniego) wyniósł 13,7%, przy czym przychody gotówkowe wzrosły o 16,3%)" - czytamy dalej.
Po wyłączeniu z przychodów 2016 roku wpływu dokonanych w nim
akwizycji, których wyniki nie są ujęte w danych porównawczych proforma,
wzrost przychodów gotówkowych wyniósł 11,9% na przestrzeni całego okresu
i 13,2% w samym czwartym kwartale.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2016 r. wyniósł 4,61 mln zł wobec 4,38 mln zł zysku rok wcześniej.
"Za nami dobry rok. Słój przyrostu rocznego ebitdowego pnia Wirtualnej
Polski nie ustępuje swoją szerokością pierwszym dwóm rocznikom kończącej
się trzyletniej kadencji obecnego zarządu. Jesteśmy zadowoleni, że
nasza spółka - niewrażliwa na porywiste wiatry legislacyjne jak pień
drzewa na zmęczenie - znajduje się w miejscu i kondycji, które
stawialiśmy sobie za cel" - skomentował prezes Jacek Świderski w liście
załączonym do raportu rocznego.
"W 2017 roku będziemy kontynuować strategię 'MoViBE' - mobile, video, bigdata i e-commerce. Odsłony na urządzeniach mobilnych, zgodnie z zapowiedzią sprzed roku, przekroczyły 50% odsłon ogółem. Nasza skłonność do zawierania transakcji na smartfonach uległa znacznej poprawie, a dystans przychodowy do komputerów stacjonarnych zmniejsza się. Pozyskiwanie i monetyzacja użytkowników urządzeń mobilnych pozostają priorytetem. W obszarze 'wideo' w mijającym roku stało się dla nas jasne, że po okresie rozwoju ilościowego, nadszedł czas rozwoju jakościowego. To dla nas niezbędny produkt przy pozyskiwaniu telewizyjnych budżetów reklamowych. Mobilizację organizacji zapewnił start własnego, naziemnego kanału tv. W 2017 roku będziemy jeszcze pozostawać w przedszkolu telewizyjnym, lecz z pewnością będzie to również czas, w którym najszybciej zdobywa się kompetencje. Zdobytą wiedzę będziemy wykorzystywali w najważniejszym dla nas obszarze, czyli w krótkich formach wideo przeznaczonych do internetu" - napisał także prezes.
"Podobnie jak do tej pory, kluczową rolę we wszystkich obszarach wydawniczych, reklamowych i e-commerce'owych, będą pełnić nasze systemy 'big data' - to ważna przewaga konkurencyjna Wirtualnej Polski wynikająca ze skali działania i systemu kont e-mail. Od 2017 roku obszar przetwarzania dużych zbiorów danych i rozwoju systemów reklamowych rozwijany jest przez dedykowanego wiceprezesa. Misja przyjęta trzy lata temu mówi również jasno o doradzaniu w decyzjach konsumenckich. Jej konsekwentna egzekucja w przeszłości pozwala spodziewać się, że już w 2017 roku pokonamy istotny punkt na drodze do transformacji modelu biznesowego naszej firmy. Planujemy, że w bieżącym roku ekspozycja Wirtualnej Polski na rynek e-commerce zrówna się z tą reklamową" - wskazał Świderski.
WP liczy w tym roku na 0,5-0,6 proc. udziałów w rynku telewizyjnym
Wirtualna Polska liczy, że w 2017 r. osiągnie udział w rynku telewizyjnym na poziomie 0,5-0,6 proc. W kolejnych dwóch latach ma on wzrosnąć do, odpowiednio, 1-1,1 proc. i 1,2-1,4 proc. - podała spółka w raporcie rocznym.
"Grupa planuje w roku 2017 osiągnąć udział w rynku na poziomie 0,5-0,6 proc., a w kolejnych dwóch latach udział ten ma wzrosnąć do poziomu odpowiednio 1-1,1 proc. i 1,2-1,4 proc., co przełoży się na zwiększone wpływy ze sprzedaży reklam" - napisano w raporcie.
Kanał telewizyjny Telewizja WP ruszył 2 grudnia 2016 r. Jest nadawany w naziemnej telewizji cyfrowej (MUX-8) oraz w wybranych sieciach kablowych, na podstawie koncesji udzielonej przez KRRiT. Koncesja została przyznana na 10 lat, do 13 stycznia 2026 r.
Spółka informuje, że inwestuje we własne treści video, m.in. poprzez budowę studia telewizyjnego.
"W 2017 roku będziemy jeszcze pozostawać w przedszkolu telewizyjnym, lecz z pewnością będzie to również czas, w którym najszybciej zdobywa się kompetencje" - poinformował w liście do akcjonariuszy prezes spółki Jacek Świderski.
PAP/ISBNews