Zysk netto grupy Banku Handlowego w czwartym kwartale 2021 roku wyniósł 186,3 mln zł, podczas gdy rok wcześniej strata netto wynosiła 58 mln zł - poinformował bank we wstępnych danych finansowych. Zysk banku okazał się 22 proc. powyżej oczekiwań rynku, który zakładał zysk na poziomie 153 mln zł.


Oczekiwania ośmiu biur maklerskich co do zysku netto wahały się od 131 mln zł do 167 mln zł.
Zysk netto w IV kwartale 2021 roku był dwa razy wyższy niż w III kwartale.
W 2021 roku grupa wypracowała wstępny zysk netto w wysokości 747,2 mln zł, co oznacza wzrost o 333,4 proc. rdr. To najwyższy poziomu zysku Citi Handlowego od 2014 roku.
Bank podał, że za wzrost zysku netto w 2021 roku odpowiadały wyższe przychody, które wzrosły o 15,6 proc. do 2.390,9 mln zł i niższy wynik z tytułu oczekiwanych strat kredytowych, który spadł o 79,6 proc. do 38,8 mln zł.
Przychody banku w IV kwartale 2021 roku wzrosły 11 proc. rdr i 25 proc. kdk, na co złożyły się m.in. przychody z transakcji kapitałowych z klientami korporacyjnymi (w tym np. IPO grupy Pracuj. pl o wartości 1,1 mld zł), przychody odsetkowe od papierów dłużnych oraz od kredytów, wynikające ze wzrostu stóp procentowych.
W IV kwartale 2021 roku bank pozytywnie zaskoczył na linii wyniku odsetkowego oraz zawiązał niższe od oczekiwań rezerwy.
Wynik odsetkowy banku w czwartym kwartale wyniósł 254 mln zł i okazał się 20 proc. powyżej oczekiwań na poziomie 211,7 mln zł (oczekiwana wahały się od 196 mln zł do 229 mln zł). Wynik odsetkowy wzrósł 15 proc. rdr i 50 proc. kdk.
Wynik z opłat i prowizji wyniósł 169 mln zł i był zgodny z szacunkami rynku, który spodziewał się 166,2 mln zł (oczekiwano wyniku w przedziale 152 - 177 mln zł). Wynik prowizyjny wzrósł 7 proc. rdr i 7 proc. w ujęciu kwartalnym.
Saldo rezerw wyniosło w czwartym kwartale 2021 roku 4 mln zł, czyli było 77 proc. niższe niż zakładał konsensus na poziomie 17,4 mln zł. Oczekiwania wahały się w przedziale od 10 mln zł do 23 mln zł. Odpisy spadły 64 proc. rdr i 77 proc. kdk.
Bank podał, że na sprawy sporne związane z kredytami hipotecznymi indeksowanymi kursem CHF zawiązał 10,6 mln zł rezerw, które zostały ujęte w pozostałych kosztach operacyjnych.
Koszty działania banku łącznie z amortyzacją sięgnęły 284 mln zł i były zgodne z oczekiwaniami (285,3 mln zł). Koszty wzrosły 3 proc. rdr i 3 proc. kdk.
Wskaźnik kosztów do przychodów wynosi 50 proc.
Należności od klientów w 2021 roku spadły o 2,7 proc. do 21,33 mld zł.
Wartość kredytów netto w segmencie bankowości instytucjonalnej, będąca sumą należności od podmiotów sektora finansowanego i od podmiotów sektora niefinansowego, wyniosła 14,4 mld zł, co oznacza spadek o 2,6 proc. Wolumen kredytów netto udzielonych klientom indywidualnym spadł o 3,3 proc. i wyniósł 7 mld zł. Za spadek kredytów odpowiadały należności niezabezpieczone (w związku z niższą sprzedażą pożyczek gotówkowych w okresie pandemii).
Współczynnik wypłacalności (TCR) jest na poziomie 20,1 proc.
Handlowy zakłada, że średnioroczny wzrost przychodów w 2022-24 wyniesie 6 proc.
Bank Handlowy w strategii na lata 2022-2024 zakłada, że średnioroczny wzrost przychodów grupy wyniesie 6 proc., a średnioroczny wzrost kosztów 3 proc. - podał bank w komunikacie prasowym.
Bank w opublikowanej w grudniu 2021 roku strategii na lata 2022-2024 założył także wzrost ROE do poziomu powyżej 12 proc. i spadek wskaźnika kosztów do przychodów do 50 proc. Bank podał, że chce przeznaczać na dywidendę minimum 75 proc. zysku netto.
Bank Handlowy podał w czwartek, że główne priorytety strategii to m.in. dynamiczny wzrost przychodów klientowskich w bankowości instytucjonalnej (+8 proc. średniorocznie w latach 2022-2024), dzięki m.in. wykorzystaniu pozycji wiodącego banku inwestycyjnego w Polsce, zaangażowaniu w konsolidację strategicznych sektorów gospodarki, celowej akwizycji firm w Bankowości Przedsiębiorstw (firm o obrotach 15 mln zł do 2 mld zł), upraszczaniu procesów i rewizji polityki kredytowej.
Opublikowana strategia banku zakłada rozwój działalności w oparciu o funkcjonowanie dwóch segmentów biznesowych. Bank zakłada wzrost przychodów klientowskich 8 proc. średniorocznie w segmencie bankowości instytucjonalnej i 12 proc. średniorocznie w segmencie bankowości detalicznej
W bankowości detalicznej Citi Handlowy planuje wzrost akwizycji klientów m.in. poprzez rozwój oferty dla klientów zamożnych, oferty ratalnej i poprzez sprzedaż kart kredytowych. W wyniku podejmowanych działań, bank planuje osiągnąć rentowność tego segmentu.
Bank przeznaczy miliard złotych na zieloną transformację klientów, oferując im wachlarz „zielonych” rozwiązań oraz doradztwo w tym zakresie.
Citi Handlowy planuje także redukcję emisji własnych gazów cieplarnianych o co najmniej 50 proc. oraz redukcję energii o co najmniej 40 proc. do końca obowiązywania nowej strategii w stosunku do 2019 roku.
Bank Handlowy liczy, że segment detaliczny będzie rentowny od '22
Podwyższenie stóp procentowych o 50 pb powiększa przychody odsetkowe Banku Handlowego o około 45 mln zł, bank obserwuje jednak wzrost kosztów odsetkowych w bankowości instytucjonalnej i korektę oprocentowania depozytów dla klientów indywidulanych. Bank zakłada, że segment bankowości detalicznej powróci do rentowności w 2022 roku - poinformowali w czwartek przedstawiciele banku.
"Wrażliwość banku na stopy procentowe - każde 50 pb daje mniej więcej ok. 45 mln zł przychodów w wyniku odsetkowym. Niewątpliwie wpływ wzrostu stóp procentowych na przychody odsetkowe będzie widoczny, natomiast pytanie, czy to się przełoży wprost proporcjonalnie na marżę odsetkową. Trzeba mieć świadomość, że wzrost stóp procentowych oznacza również wzrost kosztów odsetkowych. Już w IV kwartale zaobserwowaliśmy nieznaczny, ale wzrost kosztów odsetkowych w naszej bankowości instytucjonalnej, widzimy, że taki trend się na rynku kształtuje, banki zaczynają podnosić oprocentowanie, zwłaszcza dla tych klientów, z którymi chcieliby utrzymać relacyjność, podchodzą do tego selektywnie. Następuje także korekta oprocentowania depozytów dla klientów indywidulanych" - powiedziała Natalia Bożek, wiceprezes zarządu do spraw finansowych na telekonfenrecji prasowej.
"Wzrost przychodów odsetkowych będzie następował wraz ze wzrostem stóp procentowych, natomiast nie przełoży się to jeden do jednego na wzrost marży odsetkowej" - dodała.
Wynik odsetkowy banku w czwartym kwartale wyniósł 254 mln zł, czyli wzrósł 15 proc. rdr i 50 proc. kdk.
Wzrost wyniku odsetkowego bank zawdzięczał wyższym przychodom od papierów dłużnych (wzrost 3x kdk), wzrostowi w segmencie detalicznym (o 18 proc. kdk) oraz w bankowości instytucjonalnej (o 28 proc.).
Między październikiem a grudniem 2021 r. Rada Polityki Pieniężnej podwyższyła referencyjną stopę procentową łącznie o 165 pb, do 1,75 proc. W styczniu i w lutym 2022 roku RPP podwyższyła stopy procentowe łącznie o 100 pb i obecnie wynosi ona 2,75 proc. Po podwyżce stopa referencyjna osiągnęła najwyższy poziom od 2013 r.
Opublikowana strategia banku zakłada rozwój działalności w oparciu o funkcjonowanie dwóch segmentów biznesowych. Bank zakłada wzrost przychodów klientowskich 8 proc. średniorocznie w segmencie bankowości instytucjonalnej i 12 proc. średniorocznie w segmencie bankowości detalicznej.
Bank planuje koncentrować się na działaniach mających na celu jak najszybsze przywrócenie rentowności segmentu detalicznego.
"Zakładamy, że bankowość detaliczna będzie zyskowna w całym trzyletnim okresie naszej strategii, powrót na drogę zyskowności jest już szacowany w tym roku" - powiedziała Bożek.
W 2021 roku Citigroup, większościowy akcjonariusz Handlowego, poinformował, że zamierza wyjść z segmentu detalicznego na kilkunastu rynkach, w tym z polskiego.
Prezes banku Elżbieta Czetwertyńska podała w czwartek, że nie wiadomo, kiedy dojść może do takiej transakcji.
Poniżej przedstawiamy wyniki Banku Handlowego w czwartym kwartale 2021 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP i poprzednich wyników.
w mln zł | 4Q2021 | konsensus | różnica | ||
PAP | |||||
Wynik odsetkowy | 254 | 211,7 | 20% | ||
Wynik z prowizji | 169 | 166,2 | 2% | ||
Koszty ogółem | 284 | 285,3 | 0% | ||
Saldo rezerw | -4 | -17,4 | -77% | ||
Zysk netto | 186,3 | 153,0 | 22% | ||
w mln zł | 4Q2021 | 4Q2020 | różnica | 3Q2021 | różnica |
rdr | kdk | ||||
271 | |||||
Wynik odsetkowy | 254 | 221 | 15% | 169 | 50% |
Wynik z prowizji | 169 | 158 | 7% | 158 | 7% |
Koszty ogółem | 284 | 276 | 3% | 275 | 3% |
Saldo rezerw | -4 | -12 | -67% | -19 | -79% |
Zysk netto | 186 | -58 | 93 | 99% |
(PAP Biznes)
seb/ mfm/