REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Zysk PKP Intercity mocno w górę. "W poprzednich latach jeździły puste pociągi"

2025-01-31 14:45, akt.2025-01-31 19:14
publikacja
2025-01-31 14:45
aktualizacja
2025-01-31 19:14

Szacunkowy wynik finansowy PKP Intercity za 2024 rok będzie prawie trzy razy wyższy rdr.; wyniesie ponad 220 mln zł przychodu - poinformowali w piątek dziennikarzy członkowie zarządu spółki. Wypracowane środki zostaną przeznaczone na zakup i modernizację taboru - dodali.

Zysk PKP Intercity mocno w górę. "W poprzednich latach jeździły puste pociągi"
Zysk PKP Intercity mocno w górę. "W poprzednich latach jeździły puste pociągi"
fot. BalkansCat / / Shutterstock

Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski wyjaśnił, że spółka w poprzednich latach w wielu miejscach "bezsensownie" konkurowała z przewoźnikami samorządowymi i aglomeracyjnymi, a przez - w jego ocenie- "chory system rezerwacji", który je blokował, jeździły puste pociągi. Podjęcie działań w tej kwestii, jak przekazał Malinowski, było jednym z powodów pojawienia się przychodów.

Cele spółki na ten rok, jak poinformowano, to m.in podwojenie wyniku finansowego, podniesienie ratingu spółki przez agencję Fitch oraz zdobycie 880 mln zł z KPO za poniesione wydatki do końca 2024 roku. Spółka chce ponadto zwiększyć liczbę pasażerów przewiezionych rocznie do min. 83,5 mln (w 2024 r. było 78,5 mln), zwiększyć liczbę połączeń w rozkładzie 2025/2026, zwiększyć ilość miejsc w pociągach oraz poprawić punktualność.

"Mamy wyższy procent punktualności za ubiegły rok, ale to nie jest ten wynik, który nas interesuje. Chcemy, żeby ta wartość zbliżyła się do rzędu 95 proc." - podkreślił obecny na spotkaniu wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. W 2024 roku wartość ta wyniosła 76,7 proc.

Prezes Malinowski zwrócił z kolei uwagę, że średnia liczba dostępnych pojazdów trakcyjnych zwiększyła się rdr. w grudniu 2024 roku o 50 sztuk - obecnie jest ich 353. Z kolei liczba dostępnych wagonów w tym samym okresie zwiększyła się o 101 (obecnie 1283).

W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw i 77 zmodernizowanych wagonów. Zamówiony został też tabor o wartości 11,8 mld zł brutto. Inwestycje obejmują zamówienie: 300 nowych wagonów w nowoczesnym designie (z możliwością zamówienia dodatkowych 150), 63 lokomotyw wielosystemowych (z możliwością zamówienia dodatkowych 32), 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, modernizację 50 wagonów do podwyższonego standardu wagonów COMBO oraz modernizację 150 wagonów.

W tym roku odebranych zostanie ponadto 38 lokomotyw elektrycznych EU160 Griffin (do tej pory w styczniu odebrano trzy pojazdy) oraz 119 zmodernizowanych wagonów, w tym 95 w wersji COMBO. Spółka przypomniała, że planuje również zakup 42 piętrowych pociągów, na które został już ogłoszony przetarg oraz 26 elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości m.in 250-300 km/h.

Podczas spotkania podkreślono, że w zeszłym roku liczba przejazdów w podwójnym zestawieniu wzrosła o 1333 proc. (z 15 do 215). W ocenie spółki zapewniło to większą liczbę dostępnych miejsc, przy wykorzystaniu tego samego taboru co w roku 2023. Spółka szacuje, że w 2030 roku przewiezie 110 mln pasażerów.

W latach 2025 - 2030 PKP Intercity planuje przeznaczyć blisko 3,2 mld zł na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych zarządzanych przez spółkę. W kolejnych latach inwestycje infrastrukturalne będą skupiać się na dostosowaniu infrastruktury do obsługi większej liczby nowoczesnego taboru.

Spółka w tym roku chce również m.in wydłużyć przedsprzedaż dla połączeń międzynarodowych z 60 do 180 dni, pokazywać lokalizację pociągu na mapie na stronie internetowej i aplikacji oraz rozpocząć współpracę z ZTM Warszawa, dzięki której bilet na pociąg będzie umożliwiał na korzystanie z komunikacji miejskiej w stolicy.

Zgodnie z przedstawionymi informacjami, PKP Intercity będzie w 2026 roku zasilało energię nietrakcyjną w 100 proc. z OZE, a energię trakcyjną - w 25 proc. "Udział procentowy energii z OZE w całości wolumenu energii trakcyjnej będzie stale rósł" - podkreślono.

Członkowie zarządu spółki podkreślili, że PKP Intercity działa obecnie w celu zwiększenia bezpieczeństwa; m.in zwiększana jest liczba symulatorów dla maszynistów oraz montowane są kamery w kabinach.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami i popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. (PAP)

fos/ malk/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (18)

dodaj komentarz
analizy
A co z PKP CARGO S.A.? Bo jakoś nastała cisza. Jeżeli kolejarze nie zobaczą prawdziwych skutków naprawy w wynikach Spółki, to odbiorą to, że na darmo zwolniono z pracy 4 tys. pracowników, że PiS jakoś by sobie radził. A wtedy Trzaskowskiego nie poprze ani jeden kolejarz i jego członkowie rodziny. Tu nie ma czasu na to, żeby nowa A co z PKP CARGO S.A.? Bo jakoś nastała cisza. Jeżeli kolejarze nie zobaczą prawdziwych skutków naprawy w wynikach Spółki, to odbiorą to, że na darmo zwolniono z pracy 4 tys. pracowników, że PiS jakoś by sobie radził. A wtedy Trzaskowskiego nie poprze ani jeden kolejarz i jego członkowie rodziny. Tu nie ma czasu na to, żeby nowa Prezes teraz się dopiero uczyła kolei.
bha
Może jednak z roku na kok coraz więcej osób przy tej rosnącej w detalu coraz większej cenowej i % drożyżnie detalicznej w ramach budżetowych oszczędności rezygnuje z jazdy samochodami!?.
klimaciarz
"Za poprawą wyników finansowych stoi przede wszystkim zwiększone zainteresowanie podróżami koleją"

a to zwiększone zainteresowanie z czego wynika? komfort podróży się zwiększył? ceny w Warsie spadły? kolej szybciej jeździ? ...a może, po prostu, ceny utrzymania samochodu, wzrastają RDR i Polacy rezygnują z aut i
"Za poprawą wyników finansowych stoi przede wszystkim zwiększone zainteresowanie podróżami koleją"

a to zwiększone zainteresowanie z czego wynika? komfort podróży się zwiększył? ceny w Warsie spadły? kolej szybciej jeździ? ...a może, po prostu, ceny utrzymania samochodu, wzrastają RDR i Polacy rezygnują z aut i zostają im alternatywne środki transportu, gdy udają się w podróż?

Jeżeli media informują, że wzrosły zyski ciucholandów, to nie znaczy, że Polacy bardziej lubią chodzić w używanych ciuchach tylko, że ich nie stać na nowe.
gaidin
No nie wiem - paliwo jest tańsze, autostrad więcej… zatem po prostu jakość się poprawiła.
Sam wybieram kolej na dłuższe trasy, jeżdżenie autem samemu w wielu przypadkach jest bezsensu.
Polecam przetestować sobie kolej. To nie to samo co 15lat temu
hylobiusnews odpowiada gaidin
Jednoosobowo kolej jest spoko.
Ale podróż w dwie osoby już przestaje się opłacać, a z rodziną jest ewidentnie taniej autem.
eugeniuszt
Czy to prawda czy tylko na potrzeby kampanii Tuska.
gaidin
Możesz zweryfikować czy to prawda w sprawozdaniu które składa PKP jako spółka.
samsza
w 2023 r i w latach wcześniejszych kupując bilet miesiąc wcześniej można było liczyć na ulgę 30%, kupując później na 20%, a tydzień wcześniej 10%

teraz nie ma takiej ulgi, kasują zawsze tyle samo, to i przychód wzrósł...
prawdziwynierobot
może to był ten "chory system rezerwacji"?
samsza odpowiada prawdziwynierobot
napisałem o przyznawaniu niższej ceny przy zakupie i o niczym więcej

nic rezerwacjach, więc skąd "ten"

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki