Szacunkowy wynik finansowy PKP Intercity za 2024 rok będzie prawie trzy razy wyższy rdr.; wyniesie ponad 220 mln zł przychodu - poinformowali w piątek dziennikarzy członkowie zarządu spółki. Wypracowane środki zostaną przeznaczone na zakup i modernizację taboru - dodali.


Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski wyjaśnił, że spółka w poprzednich latach w wielu miejscach "bezsensownie" konkurowała z przewoźnikami samorządowymi i aglomeracyjnymi, a przez - w jego ocenie- "chory system rezerwacji", który je blokował, jeździły puste pociągi. Podjęcie działań w tej kwestii, jak przekazał Malinowski, było jednym z powodów pojawienia się przychodów.
Cele spółki na ten rok, jak poinformowano, to m.in podwojenie wyniku finansowego, podniesienie ratingu spółki przez agencję Fitch oraz zdobycie 880 mln zł z KPO za poniesione wydatki do końca 2024 roku. Spółka chce ponadto zwiększyć liczbę pasażerów przewiezionych rocznie do min. 83,5 mln (w 2024 r. było 78,5 mln), zwiększyć liczbę połączeń w rozkładzie 2025/2026, zwiększyć ilość miejsc w pociągach oraz poprawić punktualność.
"Mamy wyższy procent punktualności za ubiegły rok, ale to nie jest ten wynik, który nas interesuje. Chcemy, żeby ta wartość zbliżyła się do rzędu 95 proc." - podkreślił obecny na spotkaniu wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. W 2024 roku wartość ta wyniosła 76,7 proc.
Prezes Malinowski zwrócił z kolei uwagę, że średnia liczba dostępnych pojazdów trakcyjnych zwiększyła się rdr. w grudniu 2024 roku o 50 sztuk - obecnie jest ich 353. Z kolei liczba dostępnych wagonów w tym samym okresie zwiększyła się o 101 (obecnie 1283).
W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw i 77 zmodernizowanych wagonów. Zamówiony został też tabor o wartości 11,8 mld zł brutto. Inwestycje obejmują zamówienie: 300 nowych wagonów w nowoczesnym designie (z możliwością zamówienia dodatkowych 150), 63 lokomotyw wielosystemowych (z możliwością zamówienia dodatkowych 32), 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, modernizację 50 wagonów do podwyższonego standardu wagonów COMBO oraz modernizację 150 wagonów.
W tym roku odebranych zostanie ponadto 38 lokomotyw elektrycznych EU160 Griffin (do tej pory w styczniu odebrano trzy pojazdy) oraz 119 zmodernizowanych wagonów, w tym 95 w wersji COMBO. Spółka przypomniała, że planuje również zakup 42 piętrowych pociągów, na które został już ogłoszony przetarg oraz 26 elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości m.in 250-300 km/h.
Podczas spotkania podkreślono, że w zeszłym roku liczba przejazdów w podwójnym zestawieniu wzrosła o 1333 proc. (z 15 do 215). W ocenie spółki zapewniło to większą liczbę dostępnych miejsc, przy wykorzystaniu tego samego taboru co w roku 2023. Spółka szacuje, że w 2030 roku przewiezie 110 mln pasażerów.
W latach 2025 - 2030 PKP Intercity planuje przeznaczyć blisko 3,2 mld zł na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych zarządzanych przez spółkę. W kolejnych latach inwestycje infrastrukturalne będą skupiać się na dostosowaniu infrastruktury do obsługi większej liczby nowoczesnego taboru.
Spółka w tym roku chce również m.in wydłużyć przedsprzedaż dla połączeń międzynarodowych z 60 do 180 dni, pokazywać lokalizację pociągu na mapie na stronie internetowej i aplikacji oraz rozpocząć współpracę z ZTM Warszawa, dzięki której bilet na pociąg będzie umożliwiał na korzystanie z komunikacji miejskiej w stolicy.
Zgodnie z przedstawionymi informacjami, PKP Intercity będzie w 2026 roku zasilało energię nietrakcyjną w 100 proc. z OZE, a energię trakcyjną - w 25 proc. "Udział procentowy energii z OZE w całości wolumenu energii trakcyjnej będzie stale rósł" - podkreślono.
Członkowie zarządu spółki podkreślili, że PKP Intercity działa obecnie w celu zwiększenia bezpieczeństwa; m.in zwiększana jest liczba symulatorów dla maszynistów oraz montowane są kamery w kabinach.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami i popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. (PAP)
fos/ malk/