REKLAMA

Zmienią fabrykę Stellantis w magazyny? Solidarność apeluje, by dawne zakłady Fiata przekazać PGZ

2024-11-12 22:39, akt.2024-11-13 07:32
publikacja
2024-11-12 22:39
aktualizacja
2024-11-13 07:32

Solidarność regionu Podbeskidzie zaapelowała we wtorek do rządu o zainteresowanie dawną fabryką silników wysokoprężnych Fiata w Bielsku-Białej. Związkowcy wskazują, że w miejscu wyspecjalizowanego zakładu z załogą, które mogłyby trafić np. do PGZ, wkrótce mogą powstać magazyny.

Zmienią fabrykę Stellantis w magazyny? Solidarność apeluje, by dawne zakłady Fiata przekazać PGZ
Zmienią fabrykę Stellantis w magazyny? Solidarność apeluje, by dawne zakłady Fiata przekazać PGZ
fot. Pressmaster / / Shutterstock

Związkowcy nawiązali do przedłużających się negocjacji właściciela zamkniętej już fabryki, koncernu Stellantis, z Polską Grupą Zbrojeniową. Wskazują, że wobec tego Stellantis zawarł już warunkową umowę sprzedaży fabryki deweloperowi magazynowemu, pod warunkiem nieskorzystania z prawa pierwokupu m.in. przez Skarb Państwa.

Przewodniczący zarządu podbeskidzkiej Solidarności Marek Bogusz przypomniał w liście adresowanym m.in. do szefa rządu, że będąca poprzedniczką fabryki silników Fiata Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej była od lat 70. ubiegłego wieku jednym z najważniejszych organizmów gospodarczych na południu Polski. Bielska FSM obejmowała 15 zakładów w Bielsku-Białej, Tychach, Czechowicach-Dziedzicach, Skoczowie, Ustroniu, Sosnowcu i Częstochowie.

W wyniku procesu przekształceń i prywatyzacji w latach 1990-92 FSM przekształciła się w koncern Fiat Auto Poland, co zaowocowało funkcjonowaniem do dziś w pobliżu Bielska-Białej 37 fabryk branży automotive.

Bogusz wskazał, że w latach 1997-2001, m.in. dzięki pracy działaczy Akcji Wyborczej Solidarność z regionu i decyzji rządu Jerzego Buzka, ustanawiającej w Bielsku-Białej rozproszoną strefę ekonomiczną, na terenie dawnej FSM spółka Fiata i General Motors zbudowała w latach 2002-03 fabrykę FCA Powertrain, która wyprodukowała ponad 7 mln silników, w znaczącej większości wyeksportowanych.

Wobec fuzji Fiat Chrysler Automobiles i Groupe PSA w 2021 r., skutkującej utworzeniem koncernu Stellantis, zdecydowano o zamknięciu kliku fabryk FCA, w tym fabryki Powertrain w Bielsku-Białej, w której produkcja zakończyła się wiosną br.

Bogusz zaznaczył, że wiedząc o tym Solidarność od jesieni 2022 r. zaangażowała się w „próbę znalezienia rozwiązania, które nie doprowadziłoby do zmarnowania kapitału ludzkiego i nowoczesnego majątku produkcyjnego, likwidowanego przez Stellantis”.

Szef podbeskidzkiej Solidarności odwołał się przy tym do trwającej zmiany w przemyśle zbrojeniowym i wydatków Polski z tym związanych, które mają przekroczyć 4 proc. PKB. Przypomniał, że znacznym beneficjentem tych wydatków jest PGZ, z której przedstawicielami – przy zaangażowaniu Solidarności - od marca ub. roku osoby odpowiedzialne w Stellantis za likwidację fabryki podjęły „rozmowy i badania”.

„Według ekspertów najlepszym pomysłem zagospodarowania likwidowanego kompleksu przemysłowego byłoby zastąpienie zaawansowanej produkcji silników wysokoprężnych w Bielsku-Białej produkcją na rzecz Sił Zbrojnych w ramach PGZ, która przejęłaby zorganizowaną część przedsiębiorstwa FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej, tworząc w ten sposób najnowocześniejszy kompleks wojskowo-przemysłowy w kraju” – napisał szef podbeskidzkiej Solidarności.

Wskazał, że PGZ pozyskałaby w ten sposób wolną od zobowiązań finansowych fabrykę z pracownikami oraz funkcjonującą organizację, wydzieloną z części Grupy Stellanis.

„FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej to nieporównywalny do żadnego innego w kraju potencjał produkcyjny, umożliwiający sprawne uruchomienie masowej produkcji zgodnie z najnowszymi trendami w zakresie zarządzania produkcją. Jest to niepowtarzalna okazja wprowadzenia do grupy PGZ całkowicie nowego podmiotu z odmienną mentalnością od już będących jej częścią innych podmiotów” – podkreślił Bogusz.

Zaznaczył, że w sierpniu i wrześniu br. przedstawiciele Solidarności spotkali się z wiceministrami aktywów i obrony, odpowiedzialnymi za nadzór nad PGZ oraz za zamówienia i zakupy produkcji wojskowej i w czasie tych rozmów nie spotkali się z negatywnym stanowiskiem wobec ew. przejęcia majątku fabryki przez PGZ.

„Dlatego z przykrością odnotowaliśmy – zamiast podjęcia rozmów ws. zakupu likwidowanego kompleksu – skierowanie w dniu 2 października br. do koncernu Stellantis listu prezesa PGZ z wnioskiem o przedłużenie terminu negocjacji do końca pierwszego kwartału przyszłego roku” – napisał związkowiec.

Wyjaśnił, że w efekcie braku oferty PGZ Stellantis 30 października br. podpisał z polskim deweloperem magazynowym, firmą DL Invest Group, warunkową umowę sprzedaży kompleksu przemysłowego Stellantis w Bielsku-Białej – za 27 mln euro i świadczenie niepieniężne o wartości 5 mln euro.

„Warunkiem zapadalności tej umowy jest nieskorzystanie z prawa pierwokupu przez Skarb Państwa w okresie 30 dni i przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną w okresie następnych 30 dni” – stwierdził Bogusz. Przypomniał, że od 1 lipca br. Skarb Państwa reprezentuje w takim wypadku wojewoda śląski, a nadzór nad KSSE sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki.

Związkowiec zauważył też, że łączna kwota nabycia z umowy warunkowej, czyli 32 mln euro, stanowi zaledwie niecałe 62 proc. wartości fabryki zapisanej w operacie szacunkowym (52 mln euro). Ocenił, że nieskorzystanie z prawa pierwokupu przez Skarb Państwa lub KSSE „w takim przypadku byłoby działaniem na szkodę Skarbu Państwa lub spółki”.

Podbeskidzka Solidarność podała, że kopie listu do szefa rządu wysłała również do ministrów obrony narodowej i aktywów państwowych oraz wojewody śląskiego i prezesa KSSE. (PAP)

mtb/ mmu/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (7)

dodaj komentarz
samsza
Po co w Bielsku jak mamy w Berlinie ?
polonu
fi fi fi hangary dla czołgów ,pozostałą cześć wydzielić i składować buraki cukrowe bo zima idzie .
wnr
Zgrabnie napisana historyjka, która niestety ma niewiele wspólnego z prawdą, przynajmniej jeśli chodzi o Bielsko. Otóż od momentu sprzedaży FSMu Fiatowi (co autor artykułu nazwał "przekształceniem"), następuje powolna degradacja tego zakładu i podwykonawców. Wychwalane uruchomienie produkcji silników to tak naprawdę zmiana Zgrabnie napisana historyjka, która niestety ma niewiele wspólnego z prawdą, przynajmniej jeśli chodzi o Bielsko. Otóż od momentu sprzedaży FSMu Fiatowi (co autor artykułu nazwał "przekształceniem"), następuje powolna degradacja tego zakładu i podwykonawców. Wychwalane uruchomienie produkcji silników to tak naprawdę zmiana profilu z produkcji samochodów na silniki co w sumie jest krokiem wstecz. Aktualnie nawet tą produkcje zlikwidowano.
men24a
Może PiS za dużo vatu odzyskiwał od nich ?
Jak Ukraińcy przejęli Daewoo w FSO to na dzień dobry dostali 20 mln podatku od użytkowania wieczystego.
prawnuk
przypomnijmy Fiata sprywatyzował rząd mecenasa milionlecia - Olszewskiego, wg prawa szwajcarskiego.
Fiat to co zapłacił - odzyskał, w postaci braku podatku od zysków /wtedy 40%/.

Aż dziw, że pis nie zrepolonizował. Mogli wysłać tam Maxia Kraczkowskiego, Sadurską i Kotecką plus brata Ziobro
miketheripper
Zwolnić wszystkich niech idą między ludzi
salad77
związkowcy bardzo chętnie i szybko odnaleźliby się w PGZ a magazyny weźmie jakiś prywaciarz i wtedy koniec laby

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki