REKLAMA
RELACJA Z FORUM FINANSÓW

Zarobi 200 mld w 30 lat? Rząd przyjął wieloletni program inwestycyjny dla CPK

2023-10-24 14:28
publikacja
2023-10-24 14:28

Rząd przyjął uchwałę ws. II etapu programu wieloletniego CPK na lata 2024-30, a także koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z budową CPK - przekazał we wtorek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Bez CPK Polska miałaby trwale upośledzony system transportowy - ocenił.

Zarobi 200 mld w 30 lat? Rząd przyjął wieloletni program inwestycyjny dla CPK
Zarobi 200 mld w 30 lat? Rząd przyjął wieloletni program inwestycyjny dla CPK
/ CPK

"Podczas zakończonych właśnie przed chwilą obrad, Rada Ministrów, przyjęła II etap programu wieloletniego CPK na lata 2024-30, który zapewnia zakotwiczenie tego programu w finansach publicznych. I przyjęła program uchwały o programie taborowym, czyli o tym, w jaki sposób będą pozyskiwane, produkowane z udziałem polskich producentów nowe wagony, nowe składy trakcyjne, pociągi w standardzie kolei dużych prędkości, które następnie będą operowały na tej infrastrukturze wytworzonej przez CPK" - poinformował na wtorkowej konferencji prasowej po posiedzeniu rządu pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Chodzi o uchwały w sprawie: ustanowienia programu wieloletniego – "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II 2024–2030" oraz przyjęcia Koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z realizacją programu CPK.

Horała przypomniał na konferencji, że we wtorek rano poinformowano o wyborze inwestora mniejszościowego CPK - konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund, które chce zainwestować do 8 mld zł na budowę lotniska. Struktura finansowania budowy lotniska CPK to w 60 proc. instrumenty dłużne, a 40 proc. kapitał-udziały w spółce CPK, która będzie operowała przyszłym lotniskiem. Do 49 proc. udziałów w tych 40 proc. zaoferowano inwestorom prywatnym (kontrola właścicielska zostaje po stronie Skarbu Państwa).

"Pozyskanie tak poważnych, prywatnych inwestorów pokazuje, że ten projekt w części lotniczej jest projektem jak najbardziej komercyjnym, policzonym, dobrze sparametryzowanym" - ocenił pełnomocnik.

Zapewnił, że jednocześnie spółka CPK pozyska "kontakty biznesowe, know-how, doświadczenie najwyższej światowej klasy, jednocześnie - jeszcze raz zdecydowanie podkreślę - zachowując kontrolę właścicielską, bo to będzie inwestor mniejszościowy - co najmniej 51 proc. udziałów po stronie Polski".

Na pytanie, kiedy może dojść do podpisania umowy z konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund, Horała zapewnił, że "wszystko idzie zgodnie z harmonogramem", a podpisanie umowy jon-venture nastąpi w drugim kwartale 2024 r.

Pełnomocnik zaznaczył na konferencji, że wszystko to, co było do wykonania w programie CPK w tej kadencji, "jakby zamknęliśmy". "Mamy pozyskany cały szereg zgód i pozwoleń, z których najważniejszą jest decyzja środowiskowa - to pozwoliło rozpocząć prace budowlane. Trwa procedowanie już wniosku o decyzję lokalizacyjną. W ramach dobrowolnych nabyć pozyskaliśmy ponad 1000 hektarów, które pozwoliło rozpocząć te prace budowlane. Jest ten komponent planowania finansów publicznych, jest inwestor prywatny na samo lotnisko - można powiedzieć, że to wszystko co było do zrobienia - zostało wykonane" - powiedział.

Dodał, że obecnie nie pozostaje już nic, tylko realizacja tej inwestycji "z korzyścią dla polskiej gospodarki, dla polskich podatników, dla polskich przedsiębiorców i dla Polski w ogóle".

"Korzyści związane z budową CPK mają znacznie szerszy wymiar dla Polski, dla polskiego budżetu" - ocenił. Jak mówił, nowy port lotniczy to nie tylko zyski z samego biznesu lotniskowego. Horała powołał raport EY, zgodnie z którym "samo przesunięcie obsługi cargo lotniczego z lotnisk niemieckich na CPK da w ciągu 30 lat 200 mld złotych więcej w polskim budżecie z tytułu ceł i podatku VAT".

Horała pytany, jakie będą skutki, jeśli nowo powstały rząd wycofa się z inwestycji CPK, odparł: "Gdyby opozycja miała skasować projekt CPK, to koszty będą gigantyczne; tak ogromne, że trudne do oszacowania". "Po pierwsze te kilka zmarnowanych już miliardów na prace projektowe, planistyczne i pierwsze prace wykonawcze, budowlane, jak również zobowiązania umowne wynikające z zerwanych umówi itd." - wyliczał. Dodał, że ponadto trzeba byłoby oddać ok. pół miliarda złotych dofinansowania unijnego w razie rezygnacji z projektów w ramach CPK (kolejowych projektów w ramach CPK - PAP). "Po trzecie oznacza to, że nie otrzymamy pieniędzy z KPO, ponieważ część projektów CPK-owskich ma finansowanie z KPO, więc ich niezrealizowanie oznacza niewykonanie kamieni milowych i niespełnienie warunków, kryteriów bodajże drugiego albo trzeciego wniosku o płatność" - wskazał Horała.

"To wszystko, to są drobiazgi w porównaniu z kosztami dla Polski wynikającymi z tego, że będziemy mieli trwale upośledzony system transportowy, a w obszarze logistyki na zawsze zostałaby wpisana w Europę B bez szans dogonienia Zachodu" - ocenił Marcin Horała.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany.

Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa. 

autor: Aneta Oksiuta, Anna Bytniewska

aop/ ab/ mick/

Źródło:PAP
Tematy
Bezpłatne konto firmowe to dopiero początek. Sprawdź, które banki płacą najwięcej za oszczędności

Komentarze (30)

dodaj komentarz
fiat126p
Po pierwsze "trwale upośledzony system transportowy" ma Polska od czasu zaborów - niekompatybilnych sieci kolejowych do dziś optymalnie nie połączono. I to może być jedyna sensowna inwestycja, reszta to przegięcie.

Zakłada współfinansowanie z KPO - mówi gość ze środowiska, w którym przebąkuje się o rezygnacji Z
Po pierwsze "trwale upośledzony system transportowy" ma Polska od czasu zaborów - niekompatybilnych sieci kolejowych do dziś optymalnie nie połączono. I to może być jedyna sensowna inwestycja, reszta to przegięcie.

Zakłada współfinansowanie z KPO - mówi gość ze środowiska, w którym przebąkuje się o rezygnacji Z KPO.
Straszy karami umownymi - specjalnie weszli na ścieżkę, z której trudno zawrócić.
Lotnisko ma przynosić zyski, ale:
- coraz większa presja na ograniczenie zużycia paliw kopalnych (podatki)
- odległość od dużych aglomeracji - mała atrakcyjność
- podobnie jako lotnisko przesiadkowe (sklepy wolnocłowe utrzymają molocha?)
- złudzenie konkurencyjności i przesunięcia cargo z lotnisk niemieckich (Niemcy mają z czego dopłacać - my nie)
- niepewność geopolityczna (wojna w pobliżu) i zamykanie przestrzeni powietrznej
- gdyby była potrzeba otrzymywania pomocy (wojskowej) drogą powietrzną, zamiast CPK
w centrum bezpieczniejszym byłoby kilka mniejszych lotnisk na zachodzie Polski

Będzie jak z przekopem Mierzei?
kazimierz71
I o projekcie wartym połowę rocznego budżetu Polski wypowiada się ktoś na poziomie menela spod budki z piwem. Żenujące
fiat126p odpowiada kazimierz71
Cóż za merytoryczne odniesienie się do przedstawionych argumentów!
Na poziomie... w ogóle jest taki poziom?
lutobor
Zamiast budować nikomu niepotrzebne CPK , lepiej było przyjąć na socjal do Polski miliony "lekarzy i inżynierów" z Afryki jak to zrobiły cywilizowane kraje Europy Zach.
bangladesznadwisla
Robią co mogą żeby utopić Polskę w ten bezsensowny projekt.
xqwztsa
Czyli jeszcze nic nie ma, a PiS już się bierze za prywatyzację?
okragly_stol
A jak…. Jedyną stocznią w Polsce która mogła skorzystać na bunie na wiatraki została doprowadzona do upadłości i sprzedana duńskiemu producentowi w wiatraków
inwestor.pl
Mierzeja ma większy potencjał. Ja bym tam ładował wszystko.
okragly_stol
Myślę że conajmniej kosmodrom

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki