REKLAMA
GPW

Zarobi 200 mld w 30 lat? Rząd przyjął wieloletni program inwestycyjny dla CPK

2023-10-24 14:28
publikacja
2023-10-24 14:28

Rząd przyjął uchwałę ws. II etapu programu wieloletniego CPK na lata 2024-30, a także koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z budową CPK - przekazał we wtorek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Bez CPK Polska miałaby trwale upośledzony system transportowy - ocenił.

Zarobi 200 mld w 30 lat? Rząd przyjął wieloletni program inwestycyjny dla CPK
Zarobi 200 mld w 30 lat? Rząd przyjął wieloletni program inwestycyjny dla CPK
/ CPK

"Podczas zakończonych właśnie przed chwilą obrad, Rada Ministrów, przyjęła II etap programu wieloletniego CPK na lata 2024-30, który zapewnia zakotwiczenie tego programu w finansach publicznych. I przyjęła program uchwały o programie taborowym, czyli o tym, w jaki sposób będą pozyskiwane, produkowane z udziałem polskich producentów nowe wagony, nowe składy trakcyjne, pociągi w standardzie kolei dużych prędkości, które następnie będą operowały na tej infrastrukturze wytworzonej przez CPK" - poinformował na wtorkowej konferencji prasowej po posiedzeniu rządu pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Chodzi o uchwały w sprawie: ustanowienia programu wieloletniego – "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II 2024–2030" oraz przyjęcia Koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z realizacją programu CPK.

Horała przypomniał na konferencji, że we wtorek rano poinformowano o wyborze inwestora mniejszościowego CPK - konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund, które chce zainwestować do 8 mld zł na budowę lotniska. Struktura finansowania budowy lotniska CPK to w 60 proc. instrumenty dłużne, a 40 proc. kapitał-udziały w spółce CPK, która będzie operowała przyszłym lotniskiem. Do 49 proc. udziałów w tych 40 proc. zaoferowano inwestorom prywatnym (kontrola właścicielska zostaje po stronie Skarbu Państwa).

"Pozyskanie tak poważnych, prywatnych inwestorów pokazuje, że ten projekt w części lotniczej jest projektem jak najbardziej komercyjnym, policzonym, dobrze sparametryzowanym" - ocenił pełnomocnik.

Zapewnił, że jednocześnie spółka CPK pozyska "kontakty biznesowe, know-how, doświadczenie najwyższej światowej klasy, jednocześnie - jeszcze raz zdecydowanie podkreślę - zachowując kontrolę właścicielską, bo to będzie inwestor mniejszościowy - co najmniej 51 proc. udziałów po stronie Polski".

Na pytanie, kiedy może dojść do podpisania umowy z konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund, Horała zapewnił, że "wszystko idzie zgodnie z harmonogramem", a podpisanie umowy jon-venture nastąpi w drugim kwartale 2024 r.

Pełnomocnik zaznaczył na konferencji, że wszystko to, co było do wykonania w programie CPK w tej kadencji, "jakby zamknęliśmy". "Mamy pozyskany cały szereg zgód i pozwoleń, z których najważniejszą jest decyzja środowiskowa - to pozwoliło rozpocząć prace budowlane. Trwa procedowanie już wniosku o decyzję lokalizacyjną. W ramach dobrowolnych nabyć pozyskaliśmy ponad 1000 hektarów, które pozwoliło rozpocząć te prace budowlane. Jest ten komponent planowania finansów publicznych, jest inwestor prywatny na samo lotnisko - można powiedzieć, że to wszystko co było do zrobienia - zostało wykonane" - powiedział.

Dodał, że obecnie nie pozostaje już nic, tylko realizacja tej inwestycji "z korzyścią dla polskiej gospodarki, dla polskich podatników, dla polskich przedsiębiorców i dla Polski w ogóle".

"Korzyści związane z budową CPK mają znacznie szerszy wymiar dla Polski, dla polskiego budżetu" - ocenił. Jak mówił, nowy port lotniczy to nie tylko zyski z samego biznesu lotniskowego. Horała powołał raport EY, zgodnie z którym "samo przesunięcie obsługi cargo lotniczego z lotnisk niemieckich na CPK da w ciągu 30 lat 200 mld złotych więcej w polskim budżecie z tytułu ceł i podatku VAT".

Horała pytany, jakie będą skutki, jeśli nowo powstały rząd wycofa się z inwestycji CPK, odparł: "Gdyby opozycja miała skasować projekt CPK, to koszty będą gigantyczne; tak ogromne, że trudne do oszacowania". "Po pierwsze te kilka zmarnowanych już miliardów na prace projektowe, planistyczne i pierwsze prace wykonawcze, budowlane, jak również zobowiązania umowne wynikające z zerwanych umówi itd." - wyliczał. Dodał, że ponadto trzeba byłoby oddać ok. pół miliarda złotych dofinansowania unijnego w razie rezygnacji z projektów w ramach CPK (kolejowych projektów w ramach CPK - PAP). "Po trzecie oznacza to, że nie otrzymamy pieniędzy z KPO, ponieważ część projektów CPK-owskich ma finansowanie z KPO, więc ich niezrealizowanie oznacza niewykonanie kamieni milowych i niespełnienie warunków, kryteriów bodajże drugiego albo trzeciego wniosku o płatność" - wskazał Horała.

"To wszystko, to są drobiazgi w porównaniu z kosztami dla Polski wynikającymi z tego, że będziemy mieli trwale upośledzony system transportowy, a w obszarze logistyki na zawsze zostałaby wpisana w Europę B bez szans dogonienia Zachodu" - ocenił Marcin Horała.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany.

Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa. 

autor: Aneta Oksiuta, Anna Bytniewska

aop/ ab/ mick/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (30)

dodaj komentarz
fiat126p
Po pierwsze "trwale upośledzony system transportowy" ma Polska od czasu zaborów - niekompatybilnych sieci kolejowych do dziś optymalnie nie połączono. I to może być jedyna sensowna inwestycja, reszta to przegięcie.

Zakłada współfinansowanie z KPO - mówi gość ze środowiska, w którym przebąkuje się o rezygnacji Z
Po pierwsze "trwale upośledzony system transportowy" ma Polska od czasu zaborów - niekompatybilnych sieci kolejowych do dziś optymalnie nie połączono. I to może być jedyna sensowna inwestycja, reszta to przegięcie.

Zakłada współfinansowanie z KPO - mówi gość ze środowiska, w którym przebąkuje się o rezygnacji Z KPO.
Straszy karami umownymi - specjalnie weszli na ścieżkę, z której trudno zawrócić.
Lotnisko ma przynosić zyski, ale:
- coraz większa presja na ograniczenie zużycia paliw kopalnych (podatki)
- odległość od dużych aglomeracji - mała atrakcyjność
- podobnie jako lotnisko przesiadkowe (sklepy wolnocłowe utrzymają molocha?)
- złudzenie konkurencyjności i przesunięcia cargo z lotnisk niemieckich (Niemcy mają z czego dopłacać - my nie)
- niepewność geopolityczna (wojna w pobliżu) i zamykanie przestrzeni powietrznej
- gdyby była potrzeba otrzymywania pomocy (wojskowej) drogą powietrzną, zamiast CPK
w centrum bezpieczniejszym byłoby kilka mniejszych lotnisk na zachodzie Polski

Będzie jak z przekopem Mierzei?
kazimierz71
I o projekcie wartym połowę rocznego budżetu Polski wypowiada się ktoś na poziomie menela spod budki z piwem. Żenujące
fiat126p odpowiada kazimierz71
Cóż za merytoryczne odniesienie się do przedstawionych argumentów!
Na poziomie... w ogóle jest taki poziom?
lutobor
Zamiast budować nikomu niepotrzebne CPK , lepiej było przyjąć na socjal do Polski miliony "lekarzy i inżynierów" z Afryki jak to zrobiły cywilizowane kraje Europy Zach.
bangladesznadwisla
Robią co mogą żeby utopić Polskę w ten bezsensowny projekt.
xqwztsa
Czyli jeszcze nic nie ma, a PiS już się bierze za prywatyzację?
okragly_stol
A jak…. Jedyną stocznią w Polsce która mogła skorzystać na bunie na wiatraki została doprowadzona do upadłości i sprzedana duńskiemu producentowi w wiatraków
inwestor.pl
Mierzeja ma większy potencjał. Ja bym tam ładował wszystko.
okragly_stol
Myślę że conajmniej kosmodrom

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki