Z czego jesteśmy znani na świecie. Oto najbardziej wartościowe produkty eksportowane przez Polskę

Alan Bartman2022-07-26 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2022-07-26 06:00
Z czego jesteśmy znani na świecie. Oto najbardziej wartościowe produkty eksportowane przez Polskę
Z czego jesteśmy znani na świecie. Oto najbardziej wartościowe produkty eksportowane przez Polskę
fot. Novikov Aleksey / / Shutterstock

350 mld dolarów – tyle wyniesie wartość eksportowanych przez polskie firmy towarów na koniec 2022 r., jak wynika z raportu SpotDaty. W ciągu 30 lat polski eksport zwiększył się o ponad 2500 procent. Swój udział w tym rozwoju miała polityka spójności i fundusze europejskie, które wspierają innowacje przedsiębiorców.

Pod koniec 2022 r. polski eksport towarów przekroczy kwotę 350 mld dol., a po dodaniu do tego rynku usług suma może wynieść 420 mld dol. – wynika z raportu „Jak rosnący eksport napędza polską gospodarkę” autorstwa SpotData. Dla porównania suma ze sprzedanych towarów za granicę w 1992 r. wyniosła ponad 13 mld dol., natomiast w 2004 r., kiedy Polska dołączyła do Unii Europejskiej, kwota ta wynosiła ok. 50 mld dol.

Z wyliczeń autorów raportu wynika, że w przeciągu 30 lat wartość eksportowanych przez Polskę towarów wzrosła o ponad 2500 proc. Niskie wyniki osiągane w latach 90. brały się z ograniczeń systemu gospodarczego, który zmienił się wraz z transformacją ustrojową po 1989 r. Jednak wzrost liczony w tysiącach procent pokazuje, jak długą drogę przeszła nasza gospodarka i jakie korzyści z tej drogi wynikają.

Słów kilka o eksporcie

W 2020 r. Polska była liderem eksportu w 39 grupach towarów na tle pozostałych krajów członkowskich. Grupy te są podzielone według 4-cyfrowych kodów CN i jest ich łącznie 1100. W ciągu 20 lat udało się polskim firmom przejąć pozycję lidera łącznie w 25 grupach – w 2001 r. eksportowaliśmy najwięcej towarów jedynie wśród 14 grup.

Wpływ na ten wzrost miał kryzys gospodarczy z 2008 r., który skłonił część firm do poszukiwania tańszych dostawców w krajach członkowskich. Polska na tym skorzystała najbardziej, co pokazują dane pozostałych krajów Europy Środkowej. Czesi w 2020 r. byli liderami eksportu w 11 grupach towarów, Węgrzy i Słowacy tylko w jednej grupie. Niedoścignieni w tej klasyfikacji są nasi zachodni sąsiedzi – Niemcy w 2020 r. byli liderami w 550 grupach.

Wydarzenia z 2008 r. wpłynęły na kształt polskiego eksportu. Jak wskazują autorzy raportu, 55 proc. towarów z Polski jest eksportowanych przez zagraniczne koncerny. W przypadku usług jest to 65 proc. Jednak pomimo tak rozłożonych sił w naszej gospodarce, udział polskich firm w eksporcie przewyższa średnią w innych krajach naszego regionu.

fot. Spotdata / Spotdata

Ponadto zagraniczne koncerny mające swoje filie w naszym kraju nadal zatrudniają w zdecydowanej większości Polaków oraz korzystają z wyrobów polskich podwykonawców, umożliwiając im przy tym wejście na międzynarodowy rynek.

Z czego jesteśmy znani, czyli produkty eksportowane przez Polskę

Chlubą eksportową naszego kraju są części i akcesoria do pojazdów silnikowych – w 2020 r. łączna wartość tej grupy wyniosła blisko 11 mld euro. Na drugim miejscu najczęściej eksportowane są monitory, projektory i aparatura odbiorcza. Wartość tej grupy wyceniana była jeszcze w 2020 r. na ok. 6 mld euro. Trzecie miejsce zajęły meble i ich części (5,22 mld euro), zaś czwarte meble do siedzenia (4,96 mld euro).

Do 2015 r. najbardziej wartościową grupą eksportowanych towarów były samochody osobowe. Jednak od 7 lat stopniowo ta grupa ustępuje miejsca innym, a w 2020 r. jej wartość osiągnęła poziom 4,9 mld euro.

Najbardziej wartościowe grupy polskich towarów eksportowych w 2020 r.

Miejsce

Towar

Wartość grupy podana w mln euro

1

Części i akcesoria do pojazdów silnikowych

10 735

2

Monitory, projektory i aparatura odbiorcza

5 295

3

Meble i ich części, różne

5 223

4

Meble do siedzenia

4 960

5

Samochody osobowe

4 943

6

Akumulatory elektryczne

4 663

7

Papierosy

3 551

8

Samochody ciężarowe

3 098

9

Aparatura do transmisji i odbioru głosu

2 850

10

Drut, kable i pozostałe przewody izolowane

2 622

Źródło danych: raport „Jak rosnący eksport napędza polską gospodarkę” autorstwa Spotdata

Patrząc jednak szerzej, autorzy raportu wskazali trzy filary, na których opiera się polski eksport. Pierwszy z nich to elementy metalowe i plastikowe, drugi dotyczy żywności (w skład tej grupy wchodzą również papierosy – red.), natomiast trzecim filarem są meble i sprzęt AGD. Towary z tych trzech filarów wraz z produktami z branży motoryzacyjnej stanowią 70 proc. polskiego eksportu.

Wsparcie dla biznesu i turystyka

W przypadku usług natomiast kluczowe z perspektywy eksportu są cztery grupy. Najbardziej dochodowe są świadczone usługi biznesowe – ich wycena w 2020 r. wyniosła ok. 16 mld euro i na przestrzeni ostatniej dekady ich wartość rosła najszybciej. Drugą najbardziej dochodową gałęzią eksportowanych usług jest turystyka, choć wybuch pandemii i restrykcje wprowadzane w związku z walką z koronawirusem spowodowały cofnięcie się branży do stanu sprzed 10 lat.

Trzecią grupą jest transport drogowy, który jeszcze przed dwoma laty wygenerował ponad 9 mld euro obrotu w ciągu roku. Czwartą zaś są usługi informatyczne, które w przeciągu ostatniej dekady rozwijają się bardzo prężnie, a ich obrót w 2020 r. wyniósł ponad 7 mld euro.

fot. Spotdata / Spotdata

Polityka spójności a polski eksport

Zdaniem autorów raportu, fundusze europejskie wpłynęły znacząco na polski eksport w trzech kanałach, a jednym z nich było podniesienie potencjału produkcyjnego, dzięki pomocy udzielonej przedsiębiorstwom w inwestowaniu m.in. w innowacyjność oraz badania i rozwój. W praktyce wiele branż, które rozwinęły swój potencjał eksportowy, w ostatnich latach korzystało nie tylko ze środków „na eksport”, a zbudowały współpracę międzynarodową w oparciu o inwestycje w innowacje, unowocześnienie swojego asortymentu i to właśnie dzięki m.in. pracom B+R.

Patrząc w praktyce na branżę, w której Polska czuję się najlepiej, fundusze europejskie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pomogły w realizacji projektu silnika diesla dla ultralekkich samolotów. Grant z programu „Inteligentny Rozwój” umożliwił Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Kalisz” na przeprowadzenie badań w tym kierunku.

Podobnie badania B+R wykorzystała branża meblarska. Firma „Meblo-Glass” opracowała przy wsparciu funduszy europejskich meble kuchenne dla osób z niepełnosprawnościami. Pozostając w tej samej grupie firm, przedsiębiorstwo „Szynaka-Meble” utworzyło w swoich strukturach centrum badawczo-rozwojowe, co w dłuższej perspektywie umożliwi wprowadzanie innowacyjnych produktów, skierowanych do jeszcze szerszej grupy odbiorców.

Natomiast przykład Piekarni Galicyjskiej pokazuje, jak przedsiębiorstwo może dwutorowo skupić się na rozwoju swojego potencjału eksportowego. Firmie udało pozyskać się grant na zwiększenie swojej sprzedaży na rynkach zagranicznych, a dofinansowanie na badania i rozwój pomogło w urozmaiceniu swojego asortymentu, który również trafił na europejski rynek.

fot. Materiał Partnera / 
Źródło:
Alan Bartman
Alan Bartman
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się domowymi finansami i rynkiem pracy. Tel: 539 733 979

Tematy
0zł za prowadzenie i najważniejsze usługi w koncie firmowym.  Zyskaj konto firmowe z gwarancją braku opłat przez 2 lata.

0zł za prowadzenie i najważniejsze usługi w koncie firmowym. Zyskaj konto firmowe z gwarancją braku opłat przez 2 lata.

Powiązane: Dzień tematyczny w Bankier.pl

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki