

Xiaomi czy Samsung? Sprawdzamy, kto został liderem polskiego rynku smartfonów w pierwszym kwartale. Przeglądamy dane z firm analitycznych dotyczących sprzedaży urządzeń mobilnych.
Koronawirus zatopił światowy rynek smartfonów. Również na polskim rynku spadła liczba sprzedanych urządzeń o 3,7% r/r. Wśród czołowych producentów tylko Xiaomi zanotował wzrost sprzedaży w pierwszym kwartale 2020 r., wynika z badania przeprowadzonego przez Canalys. Jednak największy udział w rynku przypada Samsungowi, jak czytamy w raporcie Gfk.
Xiaomi najczęściej kupowanym smartfonem
Pomimo spadków Samsung posiada w Polsce ponad 28 proc. udziałów w rynku smartfonów. Producent I kw. 2020 r. zakończył ze spadkiem sprzedaży o 26 proc. Na drugim miejscu z różnicą 1 p.p jest Xiaomi, które w pierwszym kwartale zanotowało wzrost sprzedaży o 223 proc., wynika z raportu Canalys.


Znaczący spadek sprzedaży o 44 proc. w pierwszym kwartale 2020 r. zanotował Huawei. Producent posiada w Polsce 23 proc. udziałów w rynku smartfonów. Największy spadek sprzedanych urządzeń w I kw. przypadł producentowi Lenowo - 53 proc.
Samsung liderem według GfK
Samsung osiągnął pierwsze miejsce pod względem udziałów ilościowych oraz wartościowych na rynku smartfonów w Polsce. W I kw. 2020 r. 29,7 proc. sprzedanych urządzeń należało do koreańskiego producenta, a ich wartość stanowiła 33,5 proc. polskiego rynku.
Udział w rynku sprzedanych smartfonów | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Producent | Udziały ilościowe | Udziały wartościowe | ||||
I kw 2020 r. | IV kw 2019 r. | I kw 2019 r. | I kw 2020 r. | IV kw 2019 r. | I kw 2019 r. | |
Samsung | 29,70% | 33,00% | 33,00% | 33,50% | 39% | 37% |
Huawei | 23% | 23% | 32% | 19% | 25% | 28% |
Xiaomi | 23% | 20% | 8% | 16,30% | 9% | 5% |
Apple | 8,30% | 8,00% | 8,00% | 21% | 17% | 18% |
Źródło: GfK (spidersweb.pl) |
Na drugim miejscu pod względem sprzedanych smartfonów Huawei i Xiaomi po 23 proc. udziałów w rynku. Na dole zestawienia amerykański producent iPhonów - 8,3 proc. w pierwszym kwartale pod względem ilościowym, ale na drugim miejscu jeżeli chodzi o wartość sprzedanych urządzeń (21 proc.) Za Apple'em uplasował się Huawei (19 proc.). Stawkę zamyka Xiaomi - 16,3 proc. udziałów wartościowych w I kw. 2020 r.
Xiaomi z największym udziałem - IDC
Xiaomi posiada 31,6 proc. udziałów ilościowych w polskim rynku smartfonów, wynika z badania IDC opublikowanego na Twitterze przez Marka Kujdę. Na drugim miejscu uplasował się Huawei z udziałem liczby sprzedanych urządzeń na poziomie 26,8 proc.


Trzecim największym udziałowcem na rynku smartfonów w pierwszym kwartale był Samsung - 22,3 proc. Najniższy ilościowy udział w rynku na poziomie 3 proc. przypadł producentowi urządzeń Motorola.
Różnica pomiędzy udziałem miedzy IDC a GfK wynika z różnicy w liczeniu urządzeń. IDC korzysta z danych otrzymanych od producentów, czyli ile smartfonów wysłali do danego kraju. Natomiast GfK zlicza liczbę urządzeń faktycznie sprzedanych, przeczytamy na Spiderweb.pl.


Udział wartościowy w rynku rozłożył się odmiennie od ilościowego. W pierwszym kwartale najlepszy okazał się Samsung, którego wartość sprzedanych urządzeń stanowiła 1/4 rynku smartfonów w Polsce. Na drugim miejscu Huawei z udziałem o 0,4 p.p. niższym od Samsunga. Trzecią pozycję zajął Apple z udziałem w wysokości 22,2 proc. Xiaomi zajął czwartą lokatę pod względem wartościowego udziału w rynku, czyli 21,4 proc.
DF
