CD Projekt zaprezentował wyniki za pierwsze półrocze 2019 roku. Spółka zanotowała spory wzrost przychodów, zyski udało jej się zaś utrzymać na porównywalnym poziomie co przed rokiem. W piątek rano notowania spółki rosną do najwyższych poziomów w historii. Kapitalizacja CD Projektu przekracza już 24 mld zł.
214,4 mln zł przychodów ze sprzedaży zanotował w I półroczu 2019 roku CD Projekt. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to 168,4 mln zł. Spadły z kolei zyski, choć niewiele. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 60,0 mln zł względem 61,3 mln zł przed rokiem, zysk netto sięgnął zaś 51,7 mln zł względem 52,4 mln zł przed rokiem.
W samym drugim kwartale przychody CD Projektu wyniosły 133,5 mln zł i okazały się o 43,5 proc. lepsze niż przed rokiem i aż o 42 proc. lepsze od oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP. Konsensus pobiły także zyski, ten na poziomie netto wyniósł 33,9 mln zł i był o 82,6 proc. lepszy niż założenia analityków. Rok do roku zysk wzrósł o 14,7 proc.
Wyniki CD Projektu za 2 kwartał 2019 roku | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
wyniki | kons. | różnica | r/r* | q/q | YTD 2019 | rdr* | |
Przychody | 133,5 | 94 | 42,00% | 43,50% | 65,00% | 214,4 | 27,30% |
EBITDA | 47,7 | 28,1 | 69,50% | 37,90% | 61,60% | 77,2 | 21,20% |
EBIT | 39,4 | 21 | 88,10% | 18,10% | 91,80% | 60 | -2,10% |
zysk netto j.d. | 33,9 | 18,6 | 82,60% | 14,70% | 90,30% | 51,7 | -1,40% |
marża EBITDA | 35,70% | 29,90% | 5,77 | -1,47 | -0,74 | 35,98% | -1,81 |
marża EBIT | 29,50% | 22,20% | 7,3 | -6,38 | 4,13 | 27,98% | -8,41 |
marża netto | 25,40% | 19,70% | 5,68 | -6,38 | 3,38 | 24,10% | -7,02 |
Źródło: PAP Biznes |
Poprawa względem zeszłego roku to m.in. zasługa GOG-a, czyli platformy do sprzedaży gier. - Wzrost o 22,2% względem okresu porównawczego jest efektem bardzo udanej corocznej letniej wyprzedaży (Summer Sale) serwisu GOG.com, która była najbardziej udaną promocją w historii platformy, mocnych debiutów nowych tytułów (największe premiery platformy to "Diablo: Hellfire", "Warcraft" I & II), a także sprzyjającej eksporterom sytuacji na rynku walutowym - napisano w raporcie.
Główną przyczyną wzrostu była jednak sprzedaż usług. W drugim kwartale wyniosły one 31,7 mln zł wobec ledwie 20 tys. zł przed rokiem. W ramach realizowanej kampanii promocyjnej gry "Cyberpunk 2077" spółka nawiązała ścisłą współpracę z wybranymi partnerami wydawniczymi wiążącą się m.in. z partycypacją w kosztach prowadzonej kampanii marketingowej gry. Pieniądze te rozpoznano jako przychody ze sprzedaży usług.
Przychody CD Projektu ze sprzedaży usług, które podwyższyły wyniki w drugim kwartale, to zdarzenie jednorazowe, które nie będzie powtórzone w tej skali w kolejnych okresach – poinformował wiceprezes Piotr Nielubowicz.


Ponad 0,5 mld zł w "kasie"
Sadek marż to z kolei pochodna wzrostu kosztów, głównie za sprawą amortyzacji nakładów na prace rozwojowe projektów "GWINT: Wiedźmińska Gra Karciana" oraz "Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści". - Koszty te nie występowały w okresie porównawczym, ponieważ do czasu zrealizowanych w październiku 2018 r. spółka je sumowała. Dopiero po uruchomieniu sprzedaży zaczęła je amortyzować, co wynika wprost z przyjętych przez CD Projekt metod księgowych. Szerzej na ten temat pisaliśmy w artykule "Producenci gier i czarna magia liczenia zysków". Wzrosły też - w ujęciu półrocznym ponad dwukrotnie - koszty ogólnego zarządu. Powodem było szybsze rozpoznanie kosztów związanych z programem motywacyjnym.
Z końcem czerwca grupa miała dostęp łącznie do 529,6 mln zł gotówki oraz lokat bankowych powyżej trzech miesięcy, o 129,3 mln zł mniej niż na koniec marca. Głównym czynnikiem, który spowodował zmniejszenie łącznej wysokości środków pieniężnych i lokat w grupie była wypłata 13 czerwca dywidendy za rok 2018 (100,9 mln zł).
"Cyberpunk" - nowości już w piątek
Najważniejszym projektem spółki pozostaje "Cyberpunk 2077", którego datę premiery - 16 kwietnia 2020 roku - ogłoszono podczas czerwcowych targów E3. Spółka w raporcie ocenia wydarzenie jako bardzo udane. - Na zamkniętych prezentacjach dla mediów i partnerów biznesowych przedstawiciele studia CD PROJEKT RED realizowali blisko godzinne pokazy fragmentu gry "Cyberpunk 2077", na których pojawiło się ponad 2000 osób. Na stoisku publicznym w ciągu trzech dni przeprowadzono 54 pokazy, na których grę obejrzało ponad 5000 osób - informuje spółka.
- Wrażenia dziennikarzy po obejrzeniu prezentacji były bardzo pozytywne, a gra zdobyła ponad 85 branżowych nagród, przyznawanych najlepszym tytułom prezentowanym w trakcie tej imprezy. "Cyberpunk 2077" pojawił się po tegorocznych targach E3 na okładkach czasopism z całego świata poświęconych grom, a w sumie na temat gry ukazało się 6,5 tys. artykułów w mediach branżowych i mainstreamowych. Według danych opublikowanych przez portal GamesIndustry.biz "Cyberpunk 2077" był najczęściej opisywanym tytułem podczas targów E3 - czytamy dalej.


W sierpniu z kolei "Cyberpunka" promowano na największych targach w Europie. Podczas Gamescomu w dwóch salach kinowych pokaz "Cyberpunka" obejrzało 12 tys. osób. Na piątek na godzinę 20:00 zaplanowano z kolei pokaz nowego gameplaya gry. - W przyszłym tygodniu będziemy gospodarzami streamu, podczas którego odsłonimy 15-minutową wersję tego, co pokazywaliśmy dziennikarzom i graczom na Gamescomie - poinformowała przed tygodniem spółka.
Przedsprzedaż gry "Cyberpunk 2077" na wszystkie platformy ruszyła po czerwcowej prezentacji gry na targach E3. W lipcu spółka podała, że co trzecia kopia gry zamawiana jest w ramach przedsprzedaży w dystrybucji cyfrowej za pośrednictwem sklepu GOG, którego właścicielem jest CD Projekt. Do grupy trafia 100 proc. przychodów ze sprzedaży gry na GOG - w przypadku zewnętrznych platform CD Projekt płaci prowizję za dystrybucję gry.
CD Projekt wciąż zarabia jednak i na starych hitach. Przykładowo w komunikacie prasowym spółka podała, że w pierwszym półroczu tego roku sprzedała więcej kopii gry "Wiedźmin 3" niż w analogicznym okresie 2018 roku.
Adam Torchała