REKLAMA

Wycieczki szyte na miarę. Polacy oczekują innowacji, ale dbają o bezpieczeństwo

Aldona Derdziak2025-10-05 06:00redaktorka Bankier.pl
publikacja
2025-10-05 06:00

Branża turystyczna po pandemii już wróciła do równowagi, ale oczekiwania klientów nie są takie same. Jak wynika z raportu „Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania klientów biur podróży", przygotowanego przez agencję ARC Rynek i Opinia razem z Europa Ubezpieczenia, Polacy podróżują chętnie, jednak stają się bardziej wymagający. Choć przy wyborze wycieczek wciąż kierujemy się ceną, to chcemy ofert bardziej dopasowanych i dostępnych online. Pozytywną wiadomością jest także zwracanie większej uwagi na bezpieczeństwo, szczególnie to zapewniane przez polisy turystyczne.

Wycieczki szyte na miarę. Polacy oczekują innowacji, ale dbają o bezpieczeństwo
Wycieczki szyte na miarę. Polacy oczekują innowacji, ale dbają o bezpieczeństwo
fot. Daniel Hoz / / Shutterstock

Krótkie rodzinne wyjazdy po Polsce dominują

Badanie ARC Rynek i Opinia we współpracy z TU Europa pokazuje, że blisko połowa ankietowanych Polek i Polaków (49%) korzysta z krótkich wyjazdów 3 razy w roku i więcej, a dominującym kierunkiem jest Polska. Dłuższe podróże przynajmniej raz na rok deklaruje 46% badanych, jednak respondenci wskazywali tu zarówno kraj, jak i zagranicę.

Jeśli chodzi o formy podróżowania, to 48% Polaków wyjeżdża razem z rodziną, choć popularne są także podróże objazdowe (kilka miejsc w trakcie jednej podróży) i krótkie wypady do miast (tzw. citybreak). Wakacje all-inclusive wybiera 37% ankietowanych, a 1 / 4 stawia na aktywny wypoczynek organizowany we własnym zakresie.

Raport ARC Rynek i Opinia i Europa Ubezpieczenia "Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania klientów"

Przy planowaniu podróży aż połowa respondentów deklaruje korzystanie ze stron rezerwacyjnych (Booking, Airbnb), a po 40% kieruje się rekomendacjami znajomych i stronami internetowymi/aplikacjami biur podróży. Sporą rolę przy organizacji wyjazdów mają również media społecznościowe, a już 11% badanych korzysta przy tym z narzędzi AI.

Reklama

Cena najważniejsza, ale liczy się też wygoda i bezpieczeństwo

W ciągu ostatnich 3 lat aż 53% Polaków korzystało z ofert biur podróży; dominującym sposobem rezerwacji jest Internet, jednak już 21% ankietowanych korzystało z aplikacji mobilnych. Zapytani o powody, wskazywali przede wszystkim wygodę i oszczędność czasu - organizator zajmuje się transportem, noclegiem itp., dzięki czemu klient nie musi się tym przejmować, a dodatkowo w biurach podróży dostępne są atrakcyjne oferty all-inclusive (43% odpowiedzi). Interesujące są także dwa kolejne wskazania: bezpieczeństwo (sprawdzony, profesjonalne oferty) oraz wsparcie biura podróży w razie problemów. Wśród pozostałych powodów ankietowani wymieniali np. korzystanie z ofert last minute, dostęp do egzotycznych kierunków czy brak doświadczenia w samodzielnym planowaniu wyjazdu.

Czynniki, które wpływają na wybór wycieczki, są dość oczywiste: 66% respondentów wskazało na cenę, a 63% na kierunek podróży. Istotne dla klientów biur podróży były także:

  • Standard zakwaterowania, lokalizacja hotelu, rodzaj wyżywienia,
  • Bezpieczeństwo transportu,
  • Opieka ze strony operatora wycieczki,
  • Atrakcje w trakcie wyjazdu,
  • Opinie innych, elastyczność oferty.

Rośnie zainteresowanie egzotycznymi kierunkami

Niekwestionowanym liderem kierunków podróży, do których zamierzają się udać ankietowani w ciągu najbliższych 5 lat, jest Europa Śródziemnomorskiej (Włochy, Grecja, Hiszpania, Chorwacja), które deklaruje 56% respondentów. Zainteresowaniem cieszy się także Polska i Europa Zachodnia, ale również Turcja i Bliski Wschód (odpowiednio 37%, 27% i 26% odpowiedzi).

Mniej popularne kierunki podróży to np. kraje skandynawskie takie jak Szwecja czy Norwegia, Bałkany, jak również Azja Południowo-Wschodnia (Tajlandia, Wietnam. Około 20% wskazań dotyczyło m.in. USA, Kanady, Rumunii, Egiptu, ale pojawiły się także takie lokalizacje jak Australia, Brazylia, RPA czy Peru.

Z raportu wynika, że wśród Polaków w nadchodzących latach pojawią się zmiany w planowaniu podróży. 26% respondentów deklaruje, że będzie częściej wybierać mniej popularne kraje, by uniknąć tłoku, a 25% zamierza poszukiwać mało turystycznych, mniej uczęszczanych miejsc. Ankietowani wskazują, że będą zwracać uwagę na elastyczność rezerwacji i korzystać z aplikacji mobilnych oraz wybierać egzotyczne kierunki podróży.

Raport ARC Rynek i Opinia i Europa Ubezpieczenia "Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania klientów"

Co ciekawe, 18% osób odpowiedziało, że zamierza planować wyjazd samodzielnie, ale tyle samo preferuje gotowe oferty. 9% respondentów przy planowaniu wakacji deklaruje wykorzystanie sztucznej inteligencji.

Klienci chcą dopasowanych ofert

Wśród trendów, których uczestnicy badania spodziewają się po branży turystycznej w ciągu kolejnych 5 lat, wymienia się wzrost popularności aplikacji do automatycznego planowania podróży, personalizację ofert, większe znaczenie ekologicznych form turystyki (w tym wellness) czy rozwój technologii do wirtualnego zwiedzania podczas wyboru celu podróży. Bardziej interesujące są jednak oczekiwania klientów od rynku usług turystycznych w perspektywie lat 2025-2030. Oto najważniejsze wnioski z tej części badania:

  • 49% respondentów wskazuje jako idealne oferty dopasowane do ich zainteresowań, stylu podróżowania i budżetu, z kolei dla 32% osób ważna jest możliwość dopasowania planu wyjazdu do bieżących warunków,
  • Co trzeci ankietowany chciałby uproszczenia rezerwacji do jednego kliknięcia w aplikacji mobilnej,
  • 21% badanych wskazuje na chęć korzystania z pomocy AI przy tworzeniu planu podróży.

Większość uczestników badania oczekuje od tradycyjnych biur podróży inwestycji w nowe technologie i podążania za trendami takimi jak rezerwacje online, aplikacje mobilne i personalizacja ofert. 21% ankietowanych jest zdania, że podróżni będą coraz częściej samodzielnie organizować wyjazdy, co będzie wyzwaniem dla branży turystycznej. Klienci wskazują, że 3 obszary, na których powinny się skupić biura podróży, to atrakcyjne ceny, elastyczność i dopasowanie oferty oraz szeroki wybór celów wyjazdu.

Ubezpieczenie niezbędnym elementem podróży

Świadomość ryzyka wśród podróżujących rośnie, a to ma odzwierciedlenie także w ofertach ubezpieczeń. Aż 79% Polaków decyduje się na zakup polisy turystycznej, z czego 33% na każdy wyjazd. Nieco mniej niż połowa respondentów wybiera ubezpieczenie podróżne przez porównywarki bądź w punktach stacjonarnych biur podróży. Choć statystyki są pozytywne, to eksperci biorący udział przy tworzeniu raportu wskazują, że liczy się także suma ubezpieczenia:

Wielu podróżnych wciąż wierzy, że polisa za kilkanaście złotych, dołączona do oferty biura podróży, wystarczy. Niestety, często okazuje się, że taka ochrona istnieje tylko w teorii. W praktyce ewakuacja medyczna z gór lub wyspiarskiego kraju, hospitalizacja w prywatnej klinice albo transport lotniczy do Polski mogą kosztować setki tysięcy złotych. I nie są to wyjątki. Jedno poważne zdarzenie może zniweczyć wieloletnie oszczędności i zmienić egzotyczną przygodę w dramat. Żeby w razie czarnego scenariusza ubezpieczenie pokryło realne koszty, musi być odpowiednio dobrane. Oszczędność na składce może bardzo boleć przy odszkodowaniu – a tam, gdzie w grę wchodzi zdrowie lub życie, nie można ryzykować. – komentuje Aleksandra Wysocka-Zańko, Redaktor Naczelna „Gazety Ubezpieczeniowej”.

Według uczestników badania najważniejsze elementy polisy to: koszty leczenia za granicą i ochrona od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).

Raport ARC Rynek i Opinia i Europa Ubezpieczenia "Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania klientów"

W przyszłości klienci spodziewają się, że ubezpieczenia będą coraz częściej oferowane jako integralny element pakietów wycieczkowych (34%) oraz będą bardziej elastyczne i spersonalizowane (31%). Około 1 / 3 badanych chciałaby korzystać z ubezpieczeń całkowicie cyfrowo, a to mocny sygnał dla całej branży o konieczności dalszej cyfryzacji i upraszczaniu procesu zakupu.

Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki