Dom Maklerski XTB wstępnie szacuje, że zanotował w drugim kwartale 2022 roku 227,3 mln zł zysku netto i 260,2 mln zł zysku operacyjnego - poinformowała spółka w komunikacie. Wyniki są odpowiednio o 21 i 17 proc. wyższe od konsensusu PAP Biznes. Kurs akcji traci jednak w pierwszej fazie sesji.


W I półroczu 2022 r. przychody grupy XTB wzrosły o 245,5 proc. rdr, z 242 mln zł do 836,2 mln zł, a w samym drugim kwartale sięgnęły 396,4 mln zł (o 15,9 proc. powyżej oczekiwań analityków). Tym samym I półrocze 2022 r. wynikowo było najlepsze w historii spółki. .
W tym okresie XTB wypracowało zysk netto w wysokości 480 mln zł, który był o 638,4 proc. wyższy niż w I półroczu 2021 roku, ale również wyższy o 63,6 proc. od rekordowego w historii firmy wyniku I półrocza 2020 roku, kiedy wyniósł on 293,4 mln zł.
Po otwarciu środowej sesji akcje XTB rosły o ok. 3 proc. jednak po kilku minutach wzrosty zamieniły się w spadki, które po godz. 9.35 przekraczały 4,5 proc.
"Istotnymi czynnikami determinującymi ich poziom były wysoka zmienność na rynkach finansowych i towarowych oraz stale rosnąca średnia liczba aktywnych klientów (wzrost o 42,7 proc. rdr), połączona z ich dużą aktywnością transakcyjną wyrażoną w liczbie zawartych kontraktów w lotach. W konsekwencji obrót instrumentami pochodnymi wyniósł 3050,6 tys. lotów (I półrocze 2021: 1986,7 tys. lotów), a rentowność na lota uległa zwiększeniu o 125 proc., ze 122 zł na 274 zł.
W pierwszym półroczu 2022 r. grupa pozyskała 101.030 nowych klientów wobec 107.854 rok wcześniej, co daje spadek o 6,3 proc. głównie za sprawą wysokiej bazy z I kwartału 2021 r. Rekordowa za to była liczba aktywnych klientów. Wzrosła ona o 42,5 proc. rdr, tj. ze 133.415 do 190.088.
Ambicją zarządu w 2022 r. jest pozyskiwanie średnio co najmniej 40 tys. nowych klientów kwartalnie. W następstwie realizowanych działań grupa pozyskała w pierwszym kwartale 2022 roku 55,3 tys. nowych klientów, a w II kwartale blisko 45,7 tys. nowych klientów.
Z kolei w pierwszych 25 dniach lipca 2022 r. XTB pozyskała 10,7 tys. nowych klientów.
w I półroczu 2022 r. prym wiodły CFD oparte na indeksach. Ich udział w strukturze przychodów na instrumentach finansowych sięgnął 48,9 proc. Drugą najbardziej dochodową klasą aktywów były instrumenty CFD oparte na towarach. Ich udział w strukturze przychodów w I półroczu 2022 r. wyniósł 34,8 proc.
Najzyskowniejszymi instrumentami w tej klasie były CFD oparte na notowaniach gazu ziemnego, złota oraz ceny ropy naftowej. Przychody na instrumentach CFD opartych o waluty stanowiły 13,4 proc. wszystkich przychodów, gdzie najbardziej dochodowymi instrumentami finansowymi w tej klasie były oparte o parę walutową EURUSD.
Koszty działalności operacyjnej w pierwszym półroczu 2022 r. wyniosły 267,3 mln zł i były o 104 mln zł wyższe rdr. Najistotniejsze zmiany wystąpiły w kosztach marketingowych, wzrost o 47,2 mln zł wynikający głównie z wyższych nakładów na kampanie marketingowe online i offline; oraz w kosztach wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych, wzrost o 33,8 mln zł głównie za sprawą wzrostu zatrudnienia oraz wyższych rezerw na zmienne składniki wynagrodzeń (bonusy).
W ujęciu kdk koszty działalności operacyjnej wzrosły o 5,2 mln zł głównie za sprawą wyższych o 4 mln zł nakładów marketingowych offline oraz wyższych o 1,7 mln zł kosztów podatków i opłat, wynikających głównie z poniesionych wyższych kosztów związanych z opłatą do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego oraz niższych o 0,5 mln zł kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych, wynikających głównie z niższych rezerw na zmienne składniki wynagrodzeń (bonusy).
"W związku z dynamicznym rozwojem XTB zarząd ocenia, że w 2022 r. łączne koszty działalności operacyjnej mogą kształtować się nawet na poziomie wyższym o około 50 proc. do tego, jaki zaobserwowaliśmy w 2021 r. Priorytetem zarządu jest dalszy przyrost bazy klienckiej oraz budowanie marki globalnej" - napisano w komunikacie spółki.
W konsekwencji realizowanych działań nakłady na marketing mogą wzrosnąć w 2022 r. o blisko 70 proc. w stosunku do roku ubiegłego.
Zarząd XTB kładzie główny nacisk na rozwój organiczny, z jednej strony zwiększając penetrację rynków europejskich, z drugiej budując sukcesywnie swoją obecność w Ameryce Łacińskiej, Azji i Afryce. W ślad za tymi działaniami skład grupy kapitałowej poszerzać się może o nowe podmioty zależne.
"Aktualnie wysiłki zarządu skupiają się na ekspansji na rynki Bliskiego Wschodu i Afryki. Intencją zarządu jest rozpoczęcie działalności operacyjnej w RPA w połowie 2023 roku. Rozwój XTB możliwy jest także poprzez fuzje i przejęcia, zwłaszcza z podmiotami, które pozwoliłby osiągnąć grupie synergię geograficzną (rynki wzajemnie się uzupełniające)" - napisano w komunikacie.
XTB dodaje, że obecnie nie bierze udziału w żadnym procesie akwizycyjnym.
Zarząd podtrzymuje, że jego zamiarem jest rekomendowanie w przyszłości walnemu zgromadzeniu podejmowania uchwał w sprawie wypłaty dywidendy w kwocie na poziomie od 50 do 100 proc. jednostkowego zysku netto za dany rok obrotowy. Jednostkowy zysk netto za I półrocze 2022 roku wyniósł 472,7 mln zł.
Na dzień 30 czerwca 2022 r. łączna wartość własnych środków pieniężnych oraz obligacji skarbowych oraz poręczonych przez Skarb Państwa wyniosła w Grupie XTB 1.342,9 mln zł, z tego 995,8 mln zł przypadała na środki pieniężne, a 347,1 mln zł na obligacje.
Poniżej przedstawiamy wstępne wyniki XTB w drugim kwartale 2022 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes oraz poprzednich wyników. Dane w mln zł.
2Q2022 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2022 | rdr |
Przychody | 396,4 | 342,0 | 15,9% | 620,9% | -9,9% | 836,2 | 246% |
EBITDA | 263,0 | 220,8 | 19,1% | -- | -15,6% | 574,6 | 592% |
EBIT | 260,2 | 222,0 | 17,2% | -- | -15,7% | 569,0 | 623% |
zysk netto j.d. | 227,3 | 187,4 | 21,3% | -- | -10,0% | 479,9 | 638% |
marża EBITDA | 66,3% | 65,6% | 0,76 | 100,39 | -4,52 | 68,72% | 34,36 |
marża EBIT | 65,6% | 64,8% | 0,87 | 103,98 | -4,57 | 68,04% | 35,47 |
marża netto | 57,3% | 54,6% | 2,75 | 101,08 | -0,10 | 57,40% | 30,50 |
(PAP Biznes)
pr/ ana/