Polacy złożyli już 1,7 mln wniosków o przyznanie świadczenia z programu Rodzina 500+, poinformowało MRPiPS. Docelowo programem ma zostać objętych 3,7 mln dzieci. Resort zwraca uwagę na powtarzalność niektórych błędów popełnianych przy wypełnianiu wniosków – jakie pomyłki zdarzają się Polakom najczęściej?


Nieprawidłowy adres gminy, nieuzupełnienie numerów PESEL członków rodziny, a także brak wskazania współmałżonka we wniosku – to najczęściej wskazywane błędy, które powodują konieczność dokonania korekty i ponownego złożenia pisma uprawniającego do wypłaty świadczenia z programu Rodzina 500+.
Do najczęściej wskazywanych przez MRPiPS błędów należą:
Brak informacji o pierwszym dziecku
W polu dotyczącym danych całej rodziny należy wykazać wszystkich jej członków - bez względu na to, czy wnioskujący ubiega się o świadczenie wychowawcze na pierwsze czy drugie i kolejne dziecko. Tymczasem wiele osób ubiegających się świadczenie na drugie lub kolejne dziecko nie podaje informacji o pierwszym dziecku w punkcie 2. wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego.


Zdaniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej błąd ten jest istotny i wymaga złożenia wyjaśnień. W tym celu gmina ma obowiązek wezwać ubiegającego się o świadczenie do złożenia wniosku jeszcze raz ze skorygowanymi danymi lub do złożenia wyjaśnień bezpośrednio w siedzibie gminy.
Niewpisanie małżonka
Wypełniający wniosek o 500+ powinni wpisać we wniosku (w polu nr 4) dane o małżonku. Ministerstwo wskazuje, że pominięcie tej informacji/nieuzupełnienie danych to jeden z najczęściej popełnianych błędów.
Błąd ten dotyczy zarówno osób pozostających, jak i niepozostających w związkach małżeńskich, a wychowujących wspólnie co najmniej jedno dziecko. W przypadku wniosku o przyznanie świadczenia na drugie i kolejne dziecko w rodzinie, brak takiej informacji nie jest przeszkodą do wydania decyzji i przyznania wypłaty świadczenia – rodzic nie zostanie wezwany do złożenia wyjaśnień.
Natomiast wnioskujący o przyznanie 500 zł miesięcznie na pierwsze dziecko będą zobligowani do dokonania korekty. Gmina w takim przypadku wezwie do złożenia wniosku jeszcze raz lub wskaże konieczność złożenia wyjaśnień w gminie.
Błędne numery PESEL
Rodzic wnioskujący o przyznanie świadczenia ma obowiązek w punkcie czwartym wpisać małżonków, rodziców dzieci, opiekuna faktycznego dziecka. We wskazanym punkcie należy powtórzyć dane dzieci, o których pisaliśmy w poprzednich tabelach (A i B) - o czym często rodzice zapominają lub nie uzupełniają miejsca, w którym należy wpisać numer PESEL. W tym przypadku niezbędne będzie ponowne złożenie wniosku, ponieważ brak informacji o numerze PESEL członków rodziny uniemożliwia prawidłową weryfikację wniosku.


Błędnie podany adres gminy lub ośrodka pomocy społecznej
Wniosek o przyznanie świadczenia z programu Rodzina 500+ może zostać rozpatrzony jedynie przez gminny organ właściwy dla miejsca zamieszkania osoby wnioskującej. Tymczasem wiele osób wskazuje go błędnie, podając ten, który jest właściwy ze względu na miejsce zameldowania, a nie zamieszkania. Ubiegający się nie musi mieć miejsca zamieszkania pokrywającego się z adresem zameldowania. Po złożeniu dokumentu z błędną informacją, rodzic zostanie wezwany do ponownego złożenia wniosku.
Literówki w danych adresowych
Wnioskujący dość często nie podają poprawnych danych dotyczących miejsca zamieszkania. Większość błędów, jak podaje ministerstwo, dotyczy pomyłek o charakterze językowym – jednak błędy te nie stanowią przeszkody do właściwego rozpatrzenia wniosku i wydania decyzji. Ponadto właściwy organ nie ma obowiązku wzywać ubiegającego się o wypłatę świadczenia do złożenia korekty i wyjaśnień w gminie.
Omówione powyżej błędy wskazuje jedynie MRPiPS. Tymczasem poszczególne województwa mówią również o innych pomyłkach popełnianych przez rodziców, a należą do nich między innymi:
- wypełnienie dwóch oddzielnych wniosków przez rodziców,
- niepodpisanie wniosku,
- niezaznaczenie kratek pozostałych do wypełnienia,
- braki w oświadczeniach, np. o działalności gospodarczej.


Co zrobić, jeśli tuż po złożeniu wniosku zdaliśmy sobie sprawę, że popełniliśmy błąd? Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej informuje, że można "od ręki" zawnioskować ponownie i nie czekać na zawiadomienie od gminy.