19 nowych spółek zadebiutowało na giełdzie warszawskiej od sierpnia zeszłego roku. Wszystkie kusiły świetnymi pomyślnymi prognozami, perspektywami rozwoju. Inwestorzy im wierzyli i z chęcią nabywali akcje debiutantów. W niektórych przypadkach okazało się dość szybko, że emitenci zbyt optymistycznie podeszli do swoich możliwości. Wyniki za II kwartał potwierdzają, że nowe firmy giełdowe dały więcej powodów do rozczarowań niż zadowolenia.
Biorąc pod uwagę zysk operacyjny i netto, zauważymy, że aż 58% firm wypadło gorzej niż przed rokiem. Jednocześnie w większości zwiększyły skalę działania. Akcjonariusze stawiali jednak większe wymagania i często się pozbywali swoich akcji. Prawie dwie trzecie z nich jest niżej wyceniana niż w dniu debiutu na GPW, a jednaj trzeciej nawet niżej niż w ofercie publicznej.
19 debiutantów może się pochwalić wzrostem sprzedaży w II kwartale o 27,8% w odniesieniu do analogicznego okresu 2003 r. Jest to blisko dwukrotnie szybsza dynamika niż w przypadku ogółu spółek notowanych na giełdzie. Na czele znajdują się DGA, Elstar Oils, JC Auto oraz SM-Media.
Jednak wraz z ekspansją działalności nie idą dobre rezultaty rentowności. W II kwartale ponad jedna czwarta przedsiębiorstw znalazła się pod kreską na poziomie operacyjnym jak i netto. Gorsze zyski niż przed rokiem miało aż 11 firm z 19. O połowę zmalała efektywność operacyjna jak i też netto.
P.K.