Sieć restauracji fast food Burger King uruchamia w Rosji program lojalnościowy oparty na rozproszonym rejestrze transakcji. Za każdego wydanego rubla klienci otrzymają jeden cyfrowy token noszący nazwę Whoppercoin. Tokenami będzie można obracać na elektronicznej platformie i wymieniać je na produkty sieci.
Jednym z zastosowań technologii rozproszonych rejestrów transakcji, takich jak np. blockchain stanowiący fundament kryptowaluty bitcoin, może być budowanie programów lojalnościowych. Rosyjski Burger King ma zamiar przetestować takie rozwiązanie na szeroką skalę w oparciu o platformę Waves umożliwiającą emisję kryptotokenów.


Lojalnościowy token będzie nosił nazwę Whoppercoin, nawiązującą do flagowego produktu sieci – burgera Whopper. Do obiegu trafi 1 mld jednostek, a klienci otrzymają jedną „monetę” za każdego rubla wydanego w restauracjach. Aby odebrać token, trzeba będzie pobrać aplikację pełniącą funkcję portfela dla kryptowaluty. Sieć planuje również udostępnić aplikacje mobilne dla systemów Andoid i iOS.
Ponieważ Whoppercoin będzie przypisywany poszczególnym portfelom w publicznym łańcuchu bloków (podobnie jak bitcoin czy ether), klienci Burger Kinga będą mogli swobodnie przekazywać go innym osobom lub wymieniać w sieci. Zgodnie z informacjami opublikowanymi przez Waves, oficjalna cena jednego Whoppera będzie wynosić 1700 Whoppercoinów.
Oparcie systemu lojalnościowego na technologii kryptowalut będzie ciekawym eksperymentem. Być może przybliży on niby-pieniądz, jakim są punkty wydawane przez firmę, do pełnienia funkcji środka wymiany. Niewykluczone, że miłośnicy burgerów zechcą np. kupować Whoppercoiny za kryptowaluty i wokół schematu powstanie wtórny rynek tokenów.
