REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Warszawa liderem rankingu Polskich Miast Przyszłości 2050

2021-12-01 14:32
publikacja
2021-12-01 14:32

Dostępność i jakość pracy, mieszkania, transportu oraz infrastruktury związanej ze spędzaniem wolnego czasu będą decydować o rozwoju miast i komforcie życia w nich - oceniają autorzy rankingu Polskie Miasta Przyszłości 2050. Z analizy wynika, iż najszybciej status miasta przyszłości uzyska Warszawa.

Warszawa liderem rankingu Polskich Miast Przyszłości 2050
Warszawa liderem rankingu Polskich Miast Przyszłości 2050
fot. Michal Staniewski /

Na kolejnych miejscach opublikowanego w środę zestawienia znalazły się: Wrocław, Katowice, Poznań i Gdańsk (ex aequo), Łódź i Kraków. Jak tłumaczą pomysłodawcy rankingu, daje on - na podstawie analizy wybranych wskaźników - obraz tego, które duże miasta mają szansę najszybciej stać się nowoczesnymi i najlepiej dostosowanymi do zmieniającej się rzeczywistości.

"Tworząc pierwszy ranking Polskich Miast Przyszłości 2050 skupiliśmy się na głównych obszarach ich funkcjonowania i mierzalnych wskaźnikach" - wyjaśnia Kacper Nosarzewski z Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością, które wraz z Grupą Saint-Gobain i firmą konsultingową 4CF przygotowało zestawienie oraz towarzyszący mu foresight, czyli scenariusze możliwych ścieżek długoterminowego rozwoju miast. Wyspecjalizowana w takim prognozowaniu firma 4CF pracowała m.in. dla ONZ, Światowej Organizacji Zdrowia i UNESCO.

W kategoriach uwzględniających analizę budynków autorzy rankingu odnieśli się do wielkości powierzchni obiektów, które uzyskały certyfikaty poświadczające ich najwyższy standard, w przeliczeniu na mieszkańca. W analizie dotyczącej transportu wykorzystano dane z rankingu elektromobilnych miast. Zauważono, iż Warszawa jest pierwszym w Polsce miastem, które osiągnęło przewidziany przepisami na 2023 rok udział pojazdów zeroemisyjnych w transporcie publicznym.

Stolica wiedzie prym w każdej kategorii rankingu poza mieszkaniową, w której przegrywa z Gdańskiem. Znacznie wyprzedza inne polskie aglomeracje pod względem jakości budynków biurowych i jakości infrastruktury miejskiej związanej ze spędzaniem wolnego czasu, a także w kategorii transport.

Wysoka pozycja drugiego w rankingu Wrocławia w każdej kategorii wskazuje - zdaniem autorów zestawienia - na zrównoważony rozwój miasta. Z kolei Katowice, będące najmniej zaludnionym spośród analizowanych miast, zawdzięczają swoje miejsce na podium trzeciej pozycji w trzech z czterech podrankingów: biurowym, mieszkalnym i dotyczącym czasu "po godzinach"”. Gorzej miasto wypadło w kategorii transportu.

Poznań i Gdańsk zajęły w rankingu ex aequo czwartą pozycję. Stolica Wielkopolski punktowała dzięki swojej polityce transportowej, która wynosi miasto ponad niżej ocenione Łódź i Kraków, choć w podrankingach mieszkaniowym, biurowym i "po godzinach" nie wypada od nich dużo lepiej. Gdańsk jest zwycięzcą rankingu certyfikowanej powierzchni mieszkalnej, ale słabiej wypada w podrankingu transportowym.

Autorzy rankingu docenili wysiłki rewitalizacyjne i środowiskowe Łodzi, jednak w świetle przyjętych kryteriów miasto to znalazło się na przedostatnim miejscu zestawienia. Wpływ na to miały ostatnie miejsca w obu podrankingach certyfikowanych powierzchni komercyjnych: handlowo-usługowych i biurowych. Zdaniem twórców rankingu, pomimo polityki władz miasta, zasady konkurowania na rynku nieruchomości w Łodzi nie uwzględniają w wystarczającym stopniu wyzwań przyszłości.

W ostatnim w rankingu Krakowie rynek nieruchomości jest rozwinięty, jednak - w ocenie autorów raportu - w żadnym z podrankingów stolica Małopolski nie pojawia się w czołówce, zaś poziom gotowości na zeroemisyjną przyszłość transportu oceniono jako niską. "Bardzo ambitna polityka ograniczania niskiej emisji, którą szczyci się Kraków i która mogłaby być podana jako przykład dobrych działań, nie ma wpływu na pozycję w rankingu – służy ona rozwiązywaniu starych problemów, a nie przygotowaniu miasta na wyzwania przyszłości" - czytamy w analizie.

Wstępem do opracowania rankingu był foresight, czyli badanie prawdopodobnych ścieżek długoterminowego rozwoju, dzięki któremu określono trzy możliwe scenariusze dla polskich miast w perspektywie kolejnych 30 lat - stało się to punktem odniesienia do zbudowania kryteriów analizowanych w rankingu. Scenariusze - jak przyznają autorzy prognoz - są mało optymistyczne.

"Do samorządowców, urbanistów, inwestorów i samych mieszkańców dociera stopniowo świadomość, że transformacja polskich miast, związana ze zmianami klimatu i ewolucją stylów życia, jest nieuchronna. Zarysowane scenariusze mogą negatywnie zaskoczyć, ale słynny amerykański architekt i futurolog Buckminster Fuller przypominał, że mamy być architektami przyszłości, a nie jej ofiarami. Warto więc potraktować je jako przestrogę i zmieniać to, na co jeszcze możemy mieć wpływ, choć czasu jest coraz mniej" – skomentował Norbert Kołos z opracowującej foresight firmy 4CF.

Pierwszy z nakreślonych scenariuszy, nazwany w raporcie "Wolność na kwarantannie" zakłada, że dzięki powszechnej automatyzacji tylko 20 proc. z nas będzie musiało pracować - świetnie płatne zatrudnienie znajdzie wyspecjalizowana elita. Będzie dominowała praca i nauka zdalna. Ryzyka sanitarne związane z kolejnymi epidemiami sprawią, że mało kto będzie uczestniczył w spotkaniach towarzyskich. W miejscach publicznych będziemy pojawiać się najczęściej wirtualnie – najpewniej za pomocą awatarów. W takim scenariuszu, w związku ze zmniejszającą się rolą pracy, zmieni się również model finansowania miast i inwestycji - głównym źródłem pieniędzy w miejskiej kasie będą subwencje z budżetu państwa, których wysokość będzie zależeć od liczby ludności. Dlatego miasta będą konkurować o mieszkańców.

W drugim scenariuszu, nazwanym przez autorów "Pod kloszem", w zielonych i czystych miastach będziemy pracować bardzo dużo, nawet 12 godzin dziennie, nie będzie więc wiele czasu i miejsca na samorealizację w czasie wolnym - to koszt drogiej modernizacji miast. W tej wizji transformacja powodowana polityką środowiskową wymusi "dyscyplinę klimatyczną", sprawiając, że miasta staną się nowoczesnymi centrami życia społecznego bez innej alternatywy, a mieszkać w nich będzie ponad 80 proc. Polek i Polaków.

Poza wielkimi aglomeracjami, w których energetyka i usługi komunalne zostaną zoptymalizowane dzięki sztucznej inteligencji i wielkiej gęstości zaludnienia, koszty prądu, gazu, wody i wywozu śmieci będą wysokie. Sprawi to, że życie na wsi - na łasce rozpętanych przez zmiany klimatu żywiołów i bez szans na odpowiednio dobrze płatną pracę - straci atrakcyjność. W większości pozbędziemy się aut, a będziemy korzystać z transportu zbiorowego i pojazdów w ramach carsharingu, napędzanych energią z akumulatorów lub paliwem wodorowym.

W ostatnim z nakreślonych scenariuszy, nazwanym "Taki mamy klimat", betonowe, zanieczyszczone, rozgrzane wskutek ocieplenia klimatu miasta będą wprawdzie nadal oferowały najlepszą pracę, ale społeczny wymiar życia w mieście - miejski styl życia i kultura spędzania czasu wolnego - będą w ciągłym kryzysie. Nawet ci, którzy pozostaną w miastach, 90 proc. czasu wolnego spędzać będą poza nimi. Wspólnota lokalna w dużych miastach rozpadnie się, a odrodzi w dziesiątkach tysięcy małych ośrodków. Mieszkańców miast dotknie np. reglamentacja wody, a jej zużycie ponad limit będzie powodowało wysokie koszty.

Pełne opracowanie raportu Polskie Miasta Przyszłości 2050, wraz z opisem metodologii jego powstania oraz scenariuszami przyszłości, można znaleźć pod adresem: www.miastaprzyszlosci2050.pl. (PAP)

autor: Marek Błoński

mab/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (2)

dodaj komentarz
xiven
ludzie w poszukiwaniu wolności i własności będą uciekać z miast wypychani przez fundusze rzadu światowego, pozostaną w nich głównie lemingi - dobrowolnie oddani w niewole korporacji na najmie

automatyzacja i wynikający z niej spadek rentowności miejsc pracy już dziś odwraca sens przeprowadzek do dużych miast a podnoszone przez
ludzie w poszukiwaniu wolności i własności będą uciekać z miast wypychani przez fundusze rzadu światowego, pozostaną w nich głównie lemingi - dobrowolnie oddani w niewole korporacji na najmie

automatyzacja i wynikający z niej spadek rentowności miejsc pracy już dziś odwraca sens przeprowadzek do dużych miast a podnoszone przez globalistów ceny mieszkań to ostatecznie przypieczętuje

ludzkość podzieli się na 3 kategorie:
-lordowie miastowi (posiadacze obszarów miejskich)
-lordowie wioskowi (drobni posiadacze drugiego sortu - tylko tego z czego korzystają)
-lemingi komunalne (pozbawieni własności niewolnicy smart-kontraktów)

w dniu dzisiejszym sami decydujemy o swojej przynależności, wystarczy tylko wybrać mądrze albo i aż...
msciwy_ogorek
Co za bełkot...
Przykład Krakowa oderwany od rzeczywistości. Wszystkie autobusy wymienione zostały na elektryczne/hybrydowe.
Kraków jako pierwszy w Polsce tworzy wytwórnie wodoru na potrzeby floty autobusowej.
W rankingu jedyne co zostaje opisane to że rzeczy które wymieniłem są banerami reklamowe miasta bez pokrycia.

Opis
Co za bełkot...
Przykład Krakowa oderwany od rzeczywistości. Wszystkie autobusy wymienione zostały na elektryczne/hybrydowe.
Kraków jako pierwszy w Polsce tworzy wytwórnie wodoru na potrzeby floty autobusowej.
W rankingu jedyne co zostaje opisane to że rzeczy które wymieniłem są banerami reklamowe miasta bez pokrycia.

Opis Katowic tak samo bez żadnego pokrycia.

Osobiście obojętne mi które miasto jest na jakim miejscu, ostatnie czym chcę się chwalić to że mieszkam w mieście które jest na x miejscu w rankingu ale widzę że ktoś tam w Warszawie ma ładne kompleksy.

Powiązane: Warszawa

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki