Zarówno II kw. 2025 r., jak i całe pierwsze półrocze przyniosło najwyższą w historii liczbę rejestracji kamperów w Polsce – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Inaczej niż podczas pandemicznych wakacji, tym razem Polacy stawiali przede wszystkim na domy na kółkach z drugiej ręki.


Po raz pierwszy w historii liczba rejestracji kamperów przekroczyła w ciągu sześciu miesięcy 3 tys. sztuk. W ujęciu rocznym zanotowano wzrost o 11,2 proc.
Biorąc pod uwagę jedynie II kw. 2025 r., w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przybyły 1762 pojazdy sklasyfikowane jako kampery (+7,5 proc. r/r).
Rynek napędzają auta z drugiej ręki
O ile jednak podczas pierwszej caravaningowej gorączki notowanej w 2021 i 2022 r. pisaliśmy, że Polacy rejestrują głównie nowe pojazdy, tak obecnie sięgają przede wszystkim po używane kampery sprowadzane z zagranicy. W II kw. 2025 r. liczba takich rejestracji po raz pierwszy przekroczyła 1 tys. szt. i była o 20,2 proc. wyższa niż w najlepszym dotąd II kw. 2024 r.
Wśród pojazdów z drugiej ręki, które do Polski docierały głównie z Niemiec, Francji, Holandii i Szwecji, dominowały klasyczne, a nie specjalistyczne marki. Najczęściej rejestrowano fiaty (584 szt.), volkswageny (173 szt.), fordy (115 szt.) i peugeoty (87 szt.).
|
Rejestracje używanych kamperów z zagranicy w I poł. 2025 r. – najpopularniejsze marki |
|||
|---|---|---|---|
|
Lp. |
Marka |
Liczba rejestracji |
Zmiana r/r [w proc.] |
|
1. |
Fiat |
584 |
+7,9 |
|
2. |
Volkswagen |
173 |
+32,1 |
|
3. |
Ford |
115 |
+7,5 |
|
4. |
Peugeot |
87 |
+38,1 |
|
5. |
Mercedes-Benz |
82 |
+10,8 |
|
6. |
Capron |
56 |
+80,6 |
|
7. |
Hymer |
55 |
-6,8 |
|
8. |
Citroen |
54 |
-5,3 |
|
9. |
Dethleffs |
52 |
+160,0 |
|
10. |
Buerstner |
51 |
+37,8 |
|
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
|||
Inaczej wyglądała sytuacja na rynku nowych kamperów. Choć najczęściej wybierano model volkswagen grand california, chętniej sięgano po marki specjalizujące się w produkcji pojazdów z tym rodzajem nadwozia: Benimar, Roller Team, Rimor czy Chausson.
|
Rejestracje nowych kamperów w I poł. 2025 r. – najpopularniejsze marki |
|||
|---|---|---|---|
|
Lp. |
Marka |
Liczba rejestracji |
Zmiana r/r [w proc.] |
|
1. |
Volkswagen |
272 |
-38,3 |
|
2. |
Benimar |
102 |
+34,2 |
|
3. |
Roller Team |
72 |
+30,9 |
|
4. |
Rimor |
64 |
+128,6 |
|
5. |
Chausson |
64 |
+128,6 |
|
6. |
McLouis |
53 |
+152,4 |
|
7. |
Carthago |
53 |
+76,7 |
|
8. |
Capron |
46 |
-23,3 |
|
9. |
Hymer |
36 |
-21,7 |
|
10. |
Adria |
31 |
+210,0 |
|
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
|||
Na rynku nowych kamperów zanotowano 680 rejestracji, co przełożyło się na 8-procentowy spadek w ujęciu rocznym. Całe pierwsze półrocze zamknęło się 1141 rejestracjami i 3-procentowym spadkiem r/r.
Niewiadów traci, hobby zyskuje
Spadek liczby rejestracji miał miejsce także w przypadku przyczep kempingowych – zarówno nowych (318 rejestracji w II kw. 2025 r. i -14,7 proc. r/r) oraz używanych (2478 rejestracji i -9,9 proc. r/r).
Zarówno wśród nowych, jak i używanych przyczep najczęściej wybierano niemiecką markę Hobby. Wśród nowych na drugim miejscu uplasowała się polska marka Niewiadów, która jednak zanotowała blisko 44-procentowy spadek liczby rejestracji.



























































