W styczniu nastąpiła lekka poprawa nastrojów polskich konsumentów - wynika z barometru GfK.


Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje wśród polskich konsumentów, wyniósł w styczniu -15,1 i był o 0,4 pkt. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
GFK podaje, że w styczniu składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
– nastąpiła nieznaczna poprawa ocen bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – wzrost o 0,5 pkt. proc., z poziomu -12,4 do -11,9;
– nastąpiła poprawa ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – wzrost o 2,3 pkt. proc., z poziomu -10 do -7,7;
– nastąpiła poprawa ocen przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – wzrost o 1,2 pkt. proc., z poziomu -39,9 do -38,7;
– nastąpił spadek skłonności do zakupów – spadek o 2,8 pkt. proc., z poziomu 0,4 do -2,4.
Badanie zrealizowano w dniach 8-13 stycznia na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób.
Barometr może przyjmować wartości od –100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Barometr jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym od 1985 roku. Obecnie indeks obejmuje 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK współfinansowanego przez Komisję Europejską. (PAP Biznes)
map/ asa/





















































