Wi-Fi w bólach dojeżdża do Pendolino

Automaty wendingowe, stacje ładowania, gniazdko pod każdym siedzeniem? W takich barwach maluje się przyszłość polskich kolei. Teraźniejszość jest jednak zgoła inna. Internet działa wybiórczo u przewoźników regionalnych, a w dumie PKP Intercity – Pendolino dopiero od niedawna można zalogować się do sieci i to nie w każdym pociągu.

(fot. Radek Jaworski / FORUM)

Internet w Pendolino jest jak Yeti, wszyscy o nim słyszeli, ale czy komuś udało się z niego skorzystać? PKP Intercity w informacji prasowej chwali się, że od grudnia 2018 roku pasażerowie mogą korzystać z darmowego internetu w pociągach Express InterCity Premium. W ostatnim miesiącu roku jednak kursował wyłącznie jeden skład Pendolino z Wi-Fi, a obecnie spółka rozszerzyła montaż sieci bezprzewodowej na trzy kolejne – łącznie są to ED250 o numerach bocznych 007, 011, 017, 018.

Dowiadujemy się, że jak dotąd z usługi skorzystało już 17,5 tys. pasażerów, a w samym lutym 540 osób dziennie. Do tej pory pobrano 4,3 TB danych, czyli dziennie 72 GB. Plany PKP Intercity zakładają, że do listopada 2019 roku we wszystkich pociągach Pendolino będzie dostępny darmowy internet.

Internet w PKP Intercity

Według informacji przekazanej przez PKP Intercity sieć Wi-Fi jest dostępna w prawie 270 składach i wagonach PKP Intercity. „Posiadają ją 225 wagony PKP Intercity oraz 44 elektryczne zespoły trakcyjne, czyli 20 składów PesaDART, 20 składów FLIRT 3 oraz cztery pociągi Pendolino. Zgodnie z planami, do roku 2023 bezprzewodowy internet będzie stanowił standardowe wyposażenie niemal 80 proc. składów PKP Intercity. Docelowo wszystkie pociągi przewoźnika będą posiadały tę usługę” czytamy w informacji prasowej.

–  Pierwsze miesiące funkcjonowania urządzeń Wi-Fi w składach Pendolino pokazują, że zastosowane rozwiązania systemowe działają w pełni sprawnie. Pasażerowie chętnie korzystają z tego udogodnienia, o czym świadczą chociażby długość trwania sesji i ilość pobieranych danych. Sukcesywnie na tory wyjeżdżają kolejne składy Pendolino wyposażone w bezprzewodowy internet. Już w czerwcu połowa składów obsługujących połączenia kategorii EIP będzie posiadać darmowe Wi-Fi – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Warto mieć na uwadze, że korzystając z darmowego Wi-Fi w niektórych pociągach Expres Intercity (EIC) należy wyrazić zgody na otrzymanie informacji handlowych od T-Mobile (o ile nie ma się urządzenia ich sieci) i podać swoje dane.

- Co prawda PKP Intercity zaczął wspólnie z firmą Alstom montaż routerów Wi-Fi na pokładzie swoich flagowych pociągów, ale potrwa to aż do końca 2019 r. Nie wszystkie pociągi Pendolino posiadają obecnie Wi-Fi. Po drugie, pociągi Pendolino są tak skonstruowane, że tłumią sygnały z telefonów komórkowych – ciężko o dobry zasięg, który momentami zanika zupełnie i ciężko nawet o możliwość rozmowy przez telefon – podaje Maciej Dutkiewicz w Magazynie KOLEO.

Internet u przewoźników regionalnych

W większości przewoźników regionalnych jest dostępna opcja bezpłatnego internetu, jednak działa ona jedynie w nowszych składach. Tak jest na przykład w Kolejach Śląskich czy Kolejach Dolnośląskich i Mazowieckich. Jedynie w Kolejach Wielkopolskich nie jest dostępny bezpłatny internet bezprzewodowy. W Kolejach Małopolskich natomiast standardem jest, jak podaje serwis Rynek-kolejowy.pl, korzystanie z Wi-Fi, a przewoźnik inwestuje w kolejne udogodnienia.  

W POLREGIO, czyli Przewozach Regionalnych, również wybiórczo można liczyć na opcję darmowego internetu. Jak podaje Magazyn Koleo, w pociągach na trasie między Świnoujściem, Szczecinem i Poznaniem można bez problemu podłączyć się do sieci.

Bezwarunkowo na internet można liczyć w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, gdzie pasażerowie mogą skorzystać również z gniazdek ładowania. W SKM Trójmiasto internet jest dostępny w pociągach jeżdżących po liniach niezelektryfikowanych.

Natomiast w maju 2018 r. Szybka Kolej Miejska podpisała umowę na kupno nowych pociągów bydgoskiej PESY. Co ciekawe, mimo że składy będą wyposażone w monitoring, ładowarki USB, sieć Wi-Fi, nie będą zapewniały pasażerom toalet. Ta przestrzeń została zaaranżowana tak, aby jak najwięcej klientów mogło skorzystać z SKM.

Weronika Szkwarek

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 kopec7

To już nie lepiej korzystać z aero niż zastanawiać się nad tym czy wifi w pociągu jest bezpieczne?

! Odpowiedz
6 6 tomwak

Po co komu wifi w pociągu jak każdy ma go obecnie w telefonie. Ja i tak ze względu na bezpieczeństwo nie korzystam z takich udogodnień, nikt tego nie kontroluje jedynie hakerzy.
Lada moment wejdzie mocno reklamowany sieć 5G i wtedy wifi na mieście straci całkowicie sens, aby to utrzymywać. Moim zdaniem wyrzucone pieniądze.
Ostatnio byłem we Włoszech Bergamo, i tam jest miejskie wifi, ale ani razu nie podłączałem się bo w pakiecie internet mobilny w roamingu miałem 3GB za psie pieniądze i nie chciało mi się bawić w wysyłanie sms aby podłączyć się do wifi.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 10 dziki_losos

Każdy, kto próbował korzystać z Internetu w pociągu dalekobieżnym wie, że poza głównymi miastami (czyli przez 80% trasy) z zasięgiem jest bardzo kiepsko. Zaleta "pociągowego" Wi-Fi jest taka, że kolej może zainwestować w mocniejszą antenę (np. na dachu), poza metalową puszką, która tłumi sygnał.
Co do bezpieczeństwa to obawy są częściowo słuszne - ale jeśli korzystamy tylko ze znanych witryn i e-maila po HTTPS, to ryzyko w zasadzie nie istnieje. Wyszukiwania przez Google, połączenia z wszystkimi większymi portalami i ruch na komunikatorach (Messenger itp.) są szyfrowane, więc nie należy panikować. W najgorszym wypadku można zastosować VPN (np. jeśli ktoś pracuje w drodze).

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne