W pierwszej połowie 2024 r. przybyło w Polsce 210,2 tys. mkw. przestrzeni handlowej; głównie były to parki handlowe - poinformowało CBRE. Całkowita powierzchna handlowa w kraju to ponad 14 mln mkw.


Jak wskazują eksperci CBRE, rozwój rynku handlowego w kraju opiera się przede wszystkim na parkach handlowych. Całkowitej powierzchni handlowej w Polsce jest ok. 14,25 mln mkw., a w I połowie br. przybyło jej 210,2 tys. mkw., głównie w postaci 23 nowych obiektów i dziewięciu rozbudów. Dodano, że parki handlowe stanowiły 91 proc. nowej powierzchni.
Poinformowano, że powierzchnia handlowa rośnie najszybciej w małych miastach, liczących do 100 tys. mieszkańców; znajduje się tam ponad połowa nowej powierzchni. Autorzy raportu dodali, że pod koniec II kwartału br. w budowie było 573,4 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 54 proc. znajduje się w małych miastach, a 76 proc. stanowią parki handlowe. Największe wprowadzone na rynek projekty znalazły się w Koszalinie (38 tys. mkw.), Lesznie (15,2 tys. mkw.) i w Bytomiu (14,2 tys. mkw.).
CBRE zauważa, że koszty wynajmu powierzchni handlowej w centrach utrzymały dotychczasowy poziom. W Warszawie jest to od 100 do 130 euro za m kw. za miesiąc, a w innych miastach 40-60 euro za mkw. za miesiąc. Dodano, że w parkach handlowych cena miesięcznego wynajmu metra kwadratowego sięga średnio 9-12 euro.
CBRE Group jest firmą doradczą świadczącą usługi w zakresie nieruchomości komercyjnych i inwestycyjną.
SGH: koniunktura w handlu pogorszyła się w III kw. 2024 roku
Koniunktura w handlu w III kw. 2024 roku pogorszyła się o 0,3 pkt. - wynika z cyklicznego badania wskaźnika koniunktury Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH. Jednak 32, 6 proc. badanych przedsiębiorstw handlowych uznało swoją kondycję za dobrą, a 51 proc. - za średnią.
Jak podano w informacji, wartość wskaźnika koniunktury IRG SGH zmniejszyła się w ciągu kwartału o 0,3 pkt i w III kw. 2024 roku wynosi 3 pkt. Dla porównania - w II kw. br. wartość wskaźnika IRG SGH zwiększyła się o 1,3 pkt. i wynosiła 3,3 pkt.
Obecnie - jak napisano - mimo pogorszenia się koniunktury w handlu, wartość wskaźnika koniunktury IRG SGH za III kw. br. jest jednak wyższa od średniej dla trzech kwartałów z ostatnich dziesięciu lat oraz wyższa od poziomu odnotowanego przed rokiem (-3,1 pkt w III kwartale 2023 r.).
Z badania wynika też, że przedsiębiorstwa handlowe pozytywnie oceniły swoją ogólną kondycję: 32,6 proc. ankietowanych firm uznało swoją ogólną kondycję za dobrą, 51,1 proc. za średnią, natomiast 16,3 proc. za słabą. Optymistyczne pozostają również przewidywania dotyczące dalszego rozwoju ogólnej sytuacji ekonomicznej ankietowanych zakładów w kolejnych sześciu miesiącach.
Według autorów badania, o poprawie koniunktury informowały przedsiębiorstwa prowadzące działalność w miastach, zwłaszcza w dużych. Spadek wartości wskaźnika koniunktury (poniżej zera) odnotowano jedynie dla przedsiębiorstw działających we wsiach.
Zaznaczono, że możliwości poprawy sytuacji przedsiębiorstw handlowych ograniczają: rosnące koszty zatrudnienia pracowników, silna konkurencja oraz niedostateczny popyt. Zdaniem ankietowanych, nasila się z kolei uciążliwość barier takich jak niedostateczna podaż oraz wysokie oprocentowanie kredytów. (PAP)
ewes/ malk/
jls/ mick/