

Ursus nadal rozmawia o finalizacji drugiej części kontraktu w Etiopii z 2013 roku, pracuje też nad nowymi zleceniami na Czarnym Lądzie. Środki z afrykański kontraktów mają w dużej mierze wesprzeć produkcję trolejbusów i autobusów elektrycznych w kraju - poinformował PAP prezes Karol Zarajczyk.


W ubiegłą środę spółka podpisała z Ethiopian Sugar Corporation umowę na sprzedaż ciągników, przyczep i części zamiennych do transportu trzciny cukrowej za 30,7 mln USD. Umowa dotyczy 174 ciągników oraz 390 przyczep. Dostawy mają odbywać się w czwartym kwartale tego roku oraz w pierwszym kwartale 2016.
"Etiopia jest wiodącym producentem cukru pozyskiwanego z trzciny. Proces ten wymaga specjalistycznego sprzętu - ciągników o najwyższej mocy jaką produkujemy, czyli 200 i 250 koni mechanicznych oraz specjalnych przyczep tandemowych o łącznej wadze 24 ton i 30 ton. Stąd różnice w ilości dostarczanego sprzętu i wartości umowy w stosunku do pierwszego kontraktu w Etiopii" - wyjaśnił prezes.
"Ta umowa to dla nas wejście w nowy segment, w którym obecnych jest niewielu konkurentów. Już teraz myślimy o dalszej ekspansji w Kubie czy w Brazylii" - dodał.
To drugi kontrakt Ursusa w Etiopii - pierwszy o łącznej wartości 90 mln USD dotyczył dostawy 3 tys. ciągników dla Metals and Engineering Corporation.
W poniedziałek spółka podała, że negocjacje z etiopską firmą nie zakończyły się zawarciem umowy na realizację drugiej fazy kontraktu na dostawę ciągników. Zdaniem spółki trudno określić, czy i kiedy dojdzie do podpisania umowy. Pierwszy etap umowy dotyczył dostaw wartych 50 mln USD.
"Wspólnie z naszym kontrahentem z pierwszego etiopskiego kontraktu pracujemy nad finansowaniem jej drugiego etapu. Niekoniecznie musi to być pożyczka międzyrządowa, tak jak w pierwszym etapie - BGK uruchomił kilka ciekawych instrumentów do finansowania eksportu" - powiedział PAP prezes.
Zarajczyk wyjaśnił, że Ursus nadal rozmawia o kolejnych kontraktach w Afryce.
"Obecnie prowadzimy rozmowy dotyczące sprzedaży ciągników w innych krajach Afryki: w Senegalu, Tanzanii, Kenii, Angoli oraz Nigerii" - powiedział.
Środki z afrykańskich kontraktów spółka chce w duże mierze skierować na rozwój produkcji trolejbusów i autobusów.
"Dzięki wpływom z umów możemy się rozwijać - dużą część środków skierujemy na rozwój transportu publicznego, czyli trolejbusów i autobusów. Ostatnio wystartowaliśmy w przetargu w Krakowie, ale konkurencja go zaskarżyła. Czekamy na wyniki postępowania" - powiedział prezes.
W tym roku Ursus wykonuje największą część umowy na dostawy trolejbusów miejskich do Lublina. Kontrakt dotyczący 38 niskopodłogowych trolejbusów spółka podpisała z ZTM w Lublinie w 2013 roku. Grupa otrzymała również w tym roku homologację dla autobusu elektrycznego własnej produkcji.
Grupa złożyła ponadto do NCBiR wniosek dotyczący produkcji własnej transmisji do ciągników, stworzonej we współpracy z Wojskową Akademią Techniczną.
"Projekt, na którym szczególnie mi zależy to budowa polskiej transmisji do ciągników. Złożyliśmy wniosek do NCBiR w sprawie uruchomienia produkcji naszej autorskiej transmisji do mocy 180 KM, co pozwoli nam wejść do pierwszej ligi producentów ciągników" - powiedział prezes.
"Transmisja stanowi ok. 30 proc. ceny ciągnika, więc liczymy na duże oszczędności, ale przede wszystkim chcemy odbudować u nas w kraju własną produkcję przemysłową" - dodał.
Ursus zwiększa w tym roku udział w sprzedaży ciągników w Polsce. Zgodnie z najnowszymi danymi spółki, sierpniowa sprzedaż ciągników Ursusa stanowiła łącznie 5 proc. krajowej sprzedaży ciągników. Tymczasem od stycznia do lipca, według danych Polskiego Związku Producentów Motoryzacyjnych, udział grupy w rynku wynosił 2,8 proc. Od lipca Ursus sprzedał w Polsce 232 ciągniki.
"Do tej pory prawie podwoiliśmy naszą sprzedaż w kraju, gdzie konkurencja, zarówno w zakresie jakości jak i ceny, jest duża" - powiedział PAP prezes.
"Kontrakt etiopski na tyle wypełnił nam moce produkcyjne, że w roku 2014 musieliśmy nieco spowolnić produkcję przeznaczoną na rynek krajowy oraz rynki UE. Stąd mniejsza ilość rejestracji ciągników Ursusa w roku 2014" - dodał.
W pierwszej połowie 2015 roku Ursus zwiększył przechody do 175 mln zł z 66,8 mln zł rok wcześniej, a zysk netto wzrósł do 6,8 mln zł z 0,2 mln zł w takim samym okresie 2014 roku.
We wtorek kurs akcji spółki spada o ponad 5 proc., ale od początku roku inwestycja w Ursus dała niecałe 50 proc. zysku. (PAP)
kuc/ ana/