REKLAMA

Unia Europejska uderza w hybrydy. Wkrótce będą za mało ekologiczne

Marcin Kaźmierczak2025-06-12 09:16, akt.2025-06-12 09:43redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-06-12 09:16
aktualizacja
2025-06-12 09:43

Już w przyszłym roku hybrydy typu plug-in, czyli umożliwiające ładowanie z gniazdka mogą znaleźć się na cenzurowanym. Unia Europejska chce zaostrzyć sposób klasyfikacji aut z tym napędem, co – o ironio – może sprawić, że część z nich przestanie spełniać unijne normy emisji spalin – informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Unia Europejska uderza w hybrydy. Wkrótce będą za mało ekologiczne
Unia Europejska uderza w hybrydy. Wkrótce będą za mało ekologiczne
/ Shutterstock

Zgodnie z pomysłem Komisji Europejskiej, już od przyszłego roku miałby ulec zmianie tzw. Utility Factor, czyli współczynnik wskazujący jak często auto korzysta z napędu elektrycznego. Nowy sposób jego obliczania miałby obniżyć bezemisyjność hybryd plug-in, a więc takich, które można ładować z gniazdka jak samochody w pełni elektryczne.

Nowoczesne hybrydy plug-in pozwalają przejechać jednorazowo na napędzie elektrycznym nawet ponad 100 km, czyli wystarczająco dużo, by bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego podróżować przede wszystkim po mieście, a więc tam, gdzie problemy z nadmierną emisją spalin są największe.

– Z perspektywy klimatu najgorsze, co możemy dziś zrobić, to zrezygnować z rozwiązań, które już działają. Hybrydy plug-in to aktywne ogniwo transformacji, które pozwala na realną redukcję emisji tu i teraz, zanim infrastruktura dogoni ambicje – alarmuje w rozmowie z IBRM Samar Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Jak wskazuje, problemy w rozwoju elektromobilności leżą gdzie indziej, a są nimi przede wszystkim: wysokie koszty surowców i materiałów potrzebnych do produkcji elektryków oraz zbyt słabo, szczególnie w Polsce, rozwinięta sieć ładowarek.

Jak ostrzegają przedstawiciele branży, nowe unijne regulacje po raz kolejny obniżą konkurencyjność europejskiej branży motoryzacyjnej, która już teraz musi mierzyć się z rosnącą w szybkim tempie konkurencją z Chin.

Sprzedaż hybryd plug-in wzrosła o 80 proc.

Tymczasem w ostatnich miesiącach sprzedaż hybryd plug-in w Polsce zaczęła wyraźnie rosnąć. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 r. Polacy zarejestrowali blisko 10,8 tys. aut z tym napędem – o 80 proc. Więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ich udział w rynku wzrósł w ujęciu rocznym o 2 pp. Do 4,6 proc.

Co więcej, po raz pierwszy od czterech lat, hybryd plug-in zaczęło przybywać nad Wisłą szybciej niż elektryków.

Zgodnie z danymi stowarzyszenia ACEA, w całej Unii Europejskiej (w ciągu czterech pierwszych miesięcy 2025 r.) zarejestrowano ponad 81,5 tys. hybryd plug-in – o 31 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. W analizowanym okresie ich udział w rynku nowych aut wyniósł 8,8 proc.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (36)

dodaj komentarz
januscorvinus
A poza tym sądzę, że unia europejska powinna zostać zniszczona.
virus87
Jeżeli za 30-50 lat ma roztopić się Arktyka i Antarktyda i przez to podniesie się woda o 3-4 metry zaleje Anglie , USA i Holandie to czemu banki dają kredyty w tych Państwach na tak długi okres przecież stracą :)
maxykaz
Jak unijny urzednik sprawdzi ile ktoś ładuje z gniazdka? Przejechanie 100km na prądzie z gniazdka to kosz 15-18 zł. O wiele taniej niz jazda na benzynie. Trzeba byc masochistą aby wybierac benzyne. Unia to dno
marian_p
Obawiam się, że UE swoimi rozwiązaniami zaczyna sobie robić więcej przeciwników niż zwolenników. Możemy mówić, że Braun jest oderwany od rzeczywistości, plecie bzdury i jak na niego można głosować, ale coraz więcej będzie osób, którym unijne regulacje tak jak segregacja śmieci i po 5 śmietników w domu, zakaz aut spalinowych, a zaraz Obawiam się, że UE swoimi rozwiązaniami zaczyna sobie robić więcej przeciwników niż zwolenników. Możemy mówić, że Braun jest oderwany od rzeczywistości, plecie bzdury i jak na niego można głosować, ale coraz więcej będzie osób, którym unijne regulacje tak jak segregacja śmieci i po 5 śmietników w domu, zakaz aut spalinowych, a zaraz i hybryd będzie doskwierał na tyle, że chętnych do wszelkiego rodzaju exitów będzie więcej. Do tego wszelkiej maści sztuczne podatki, opłaty, zakazy. Ja naprawdę nie dziwię się, że skrajna prawica tak bardzo zyskuje w oczach ludzi, bo ludzie chcą mieć wolny wybór, a UE coraz częściej tego wybór zabiera i zostaje tylko nakaz. Nakaz samochodów elektrycznych, nakaz segregacji śmieci, nakaz podróżowania koleją, nakaz danego typu ogrzewania... Obawiam się, że w UE nikt nie zrobił tak wiele, żeby populistów dopuścić do władzy, co właśnie sama UE.
karbinadel
"Unia Europejska chce zaostrzyć sposób klasyfikacji aut z tym napędem" - a kto konkretnie? Nazwiska poproszę, bo chcemy wiedzieć, kto wziął łapówkę od Chińczyków
inwestor.pl
Eurokołchoz na tę całą biurokrację wyciął miliony drzew, które pochłaniały CO2. Największa strefa brudnego powietrza jest nad Brukselą!
karbinadel
Ciekawe, kto opłaca tych szkodników. Bo nie wierzę, że ktoś mógł być tak durny sam z siebie
elistheo
Kolejne szaleństwo eurokratów ?
1324566
Czym się przejmować. Niedługa wybory zostaną nowo wyliczone i skończy się jak w Rumunii - zostanie zaprowadzony porządek unijno - BlackRockowy... Wszystko w Europie będzie kompletnie elektryczne i napędzane LPG z USA...
zoomek
Ja kupiłem starego diesla. Unijnego. Spełniał wtedy standardy które sami wymyślili. Więc spoko. Jak im nie pasuje to mogą mi dać nowego elektryka w zamian.
Choć diesel lepszy - 5 minut tankowania i następne 800 km czy ile tam.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki