REKLAMA

UOKiK zarzuca Orange i T-Mobile błędne podawanie cen

2025-07-23 11:04, akt.2025-07-23 18:06
publikacja
2025-07-23 11:04
aktualizacja
2025-07-23 18:06

Prezes UOKiK postawił zarzuty Orange i T-Mobile w związku z prezentowaniem cen rabatowych, tak jakby były standardowymi - podał Urząd. Operatorzy nie informowali, że by dostać niższą stawkę, należy spełnić dodatkowe warunki np. wyrazić zgody marketingowe. Obie spółki zadeklarowały współpracę z UOKiK.

UOKiK zarzuca Orange i T-Mobile błędne podawanie cen
UOKiK zarzuca Orange i T-Mobile błędne podawanie cen
fot. REUTERS/Darren Staples / / FORUM

Jak wskazał Urząd w komunikacie, prezes UOKIK Tomasz Chróstny postawił zarzuty spółkom Orange i T-Mobile za prezentowanie cen rabatowych, tak jakby były standardowymi - zarówno w przekazach reklamowych, jak i podczas telefonicznych rozmów sprzedażowych z konsultantem. Według Urzędu konsumenci są zachęcani atrakcyjną ofertą abonamentu komórkowego lub szerszego pakietu usług, ale nie otrzymują od razu jasnej informacji, że niespełnienie określonych warunków, np. nieudzielenie określonych zgód na marketing i e-fakturę, będzie się wiązało z wyższymi opłatami.

Spółka T-Mobile usłyszała zarzuty za prezentowanie cen usług uwzględniających rabat w wysokości 5 zł miesięcznie za m.in. wyrażenie zgód marketingowych oraz rozliczanie się na podstawie otrzymywanych e-faktur.

„Podejmując decyzję konsumenci mogą nie wiedzieć, że cena, która została im przedstawiona, jest czymś uwarunkowana” – podał UOKiK. Dodał, że T-mobile w ogóle nie przedstawia ceny bez rabatów ani informacji o rodzajach i wysokości rabatów uwzględnionych w cenie, bądź robi to w sposób nieczytelny lub niejednoznaczny, albo na zbyt późnym etapie zawierania umowy. W efekcie klienci, którzy ostatecznie nie chcą np. zgadzać się na marketing, muszą płacić miesięczny abonament o 10 zł wyższy niż wskazywała oferta, na którą się decydowali.

Spółka Orange usłyszała zarzuty za podobne praktyki, czyli niejasne prezentowanie cen rabatowych; a także zarzut dotyczący utraty rabatu za łączenie usług w sytuacji nieopłacenia rachunku w terminie. Jak wskazał UOKiK, konsumentom, którzy nie opłacają rachunków na czas, Orange podwyższa kolejne faktury o wartość rabatu za łączenie usług, o którym klienci nie są informowani, w wysokości 20 zł za jeden numer. Przykładowo, jeśli ktoś posiada trzy numery telefoniczne, kwota na fakturze za niezapłacenie rachunków w terminie będzie wyższa o 60 zł – wyjaśniono. Jednocześnie, niezależnie od cofnięcia rabatu, operator może naliczać odsetki za opóźnienia w regulowaniu należności. Zdaniem Prezesa Urzędu taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, zarówno spółce Orange jak i T-Mobile, grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.

„Analizujemy zarzuty postawione Orange Polska i deklarujemy pełną współpracę z Urzędem” – przekazał PAP rzecznik prasowy spółki Wojciech Jabczyński. Jak dodał, firmie zależy na znalezieniu rozwiązania, które „byłoby dobre dla klientów i operatorów”, w związku z tym, że - jak twierdzi Orange - na rynku telekomunikacyjnym wszyscy operatorzy mieli dotychczas taką samą, wieloletnią praktykę pokazywania cen za usługi telekomunikacyjne.

„Najwyższa jakość obsługi jest dla nas priorytetem i uważamy, że w szczególności kwestie dotyczące umowy oraz wysokości opłat powinny być dla klienta w pełni zrozumiałe” – przekazał z kolei PAP Jakub Chajdak z T-Mobile Polska SA. Podał, że spółka starała się w przejrzysty sposób informować o wysokości cen, rodzaju i wysokości rabatów oraz o zasadach ich naliczania. „Na bieżąco również wprowadzaliśmy w naszej komunikacji zmiany wynikające z zaleceń UOKiK” – zadeklarował Chajdak. Dodał, że T-mobile współpracuje z UOKiK i ma nadzieję, że uda się „wypracować rozwiązanie satysfakcjonujące dla wszystkich stron”.

Orange i T-mobile to nie jedyne telekomy, którym Prezes UOKiK postawił zarzuty za praktyki związane z rabatami. Usłyszały je m.in. spółki Vectra, Multimedia Polska, P4, czyli operator sieci Play oraz Netia. (PAP)

mbl/ drag/ malk/ amac/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (3)

dodaj komentarz
stain
Za sposób prezentacji cenników to wszyscy operatorzy powinni pójść siedzieć. To jest od lat zrobione tak, żeby nikt się w tym nie był w stanie zorientować - dziesiątki taryf (co pół roku nowe), w nich dziesiątki warunków i zasad pisanych "drobnym drukiem". Oni celowo mącą tę wodę, żeby łowić w niej jeleni.
zenonn
"Świetnie" wyglądają taryfy za prąd, wodę, gaz.
zenonn
Znowu UOKIK sie kompromituje?
10% dla kogo? Na premie dla urzędników? Dlaczego nie dla okradzionych klientów?
Jak nie zapłacą 10% to czy resztę dopłaci kierownictwo UOKIK i pismaki?
Jak nie mają to do pierdla za długi? Czy tylko tak sobie pierdzą?
Każda korporacja podobnie oszukuje konsumentów.
Wierzące głupki nie
Znowu UOKIK sie kompromituje?
10% dla kogo? Na premie dla urzędników? Dlaczego nie dla okradzionych klientów?
Jak nie zapłacą 10% to czy resztę dopłaci kierownictwo UOKIK i pismaki?
Jak nie mają to do pierdla za długi? Czy tylko tak sobie pierdzą?
Każda korporacja podobnie oszukuje konsumentów.
Wierzące głupki nie interesują się szczegółami, warunkami, czytać ze zrozumieniem nie kazano.
Przed szkodą i po szkodzie głupi.
Wierzą oszustom, reklamie, politykom, kaznodziejom.
95% wierzących. Jezus, Jahwe, Allah, Budda, Światowid,...

Powiązane: UOKiK karze nieuczciwe firmy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki