REKLAMA

UOKiK: Błędne lub zawyżone ceny w co drugim sklepie

Alan Bartman2021-09-17 14:00Redaktor
publikacja
2021-09-17 14:00
UOKiK: Błędne lub zawyżone ceny w co drugim sklepie
UOKiK: Błędne lub zawyżone ceny w co drugim sklepie
fot. eldar nurkovic / / Shutterstock

Co drugi sklep i lokal usługowy w niewłaściwy sposób informuje o cenach – wynika z kontroli 1530 przedsiębiorców przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową. Głównymi błędami były brak ceny lub błędna kwota podana przy produkcie. 

Z raportu IH za pierwsze półrocze 2021 r. zleconej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że w co drugim miejscu (53,3 proc.) spośród 1530 sklepów i lokalów usługowych doszło do nieprawidłowości w informowaniu o cenach, które mogły wprowadzić klientów w błąd. Badanie miało na celu sprawdzenie, jak przedsiębiorcy przedstawiają ceny towarów oraz usług i czy robią to w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości. Po skontrolowaniu ponad 280 tys. partii produktów IH zakwestionowała sposób oznakowania co 7 produktu (14 proc.).

Chodziło głównie o brak ceny przy produktach, niewłaściwą wartość oraz błędne obliczenie ceny jednostkowej, np. za litr lub kilogram. Inspektorzy przyjrzeli się również różnicom w cenach produktów na półce oraz przy kasie. W 1022 sklepach 5 proc. towarów po skasowaniu miało wyższą cenę. Zgodnie z prawem w przypadku rozbieżności w informacji o wartości produktu lub usługi klientowi przysługuje prawo zakupu po najkorzystniejszej dla niego cenie.

─ Przedsiębiorcy pomimo obowiązku najczęściej nie umieszczali cen jednostkowych przy artykułach lub nie eksponowali cen wcale. Zdarzało się, że źle wyliczali ceny jednostkowe, stosowali niewłaściwe zapisy w cennikach na przykład nieprecyzyjne przedziały „od do” i nie informowali o nominalnej ilości podawanych potraw i napojów ─ wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Kontrole prowadzone przez IH trwają cały rok. Z przedstawianego raportu za pierwszą połowę 2021 r. wynika, że za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach UOKiK nałożył 449 kar na łączną kwotę ok. 350 tys. zł.

Przepisy dotyczą każdego, a długotrwałe niestosowanie się do nich może doprowadzić do dużej kary nałożonej przez prezesa UOKiKu, co spotkało m.in. Biedronkę. Za błędy w informowaniu o cenach produktów spółka Jeronimo Martins Polska została obarczona karą na kwotę 115 mln zł.

Źródło:

Redaktor Bankier.pl. Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się domowymi finansami i rynkiem pracy.

Tematy
Szukasz pracownika? Opublikuj pierwsze ogłoszenie o pracę już od 59,32 zł na Pracuj.pl!

Szukasz pracownika? Opublikuj pierwsze ogłoszenie o pracę już od 59,32 zł na Pracuj.pl!

Advertisement

Komentarze (3)

dodaj komentarz
alberto2020
"Zgodnie z prawem w przypadku rozbieżności w informacji o wartości produktu lub usługi klientowi przysługuje prawo zakupu po najkorzystniejszej dla niego cenie" - nie wiem jak ten przepis działa w praktyce. Na przykład jak w Biedronce cena będzie wyższa na kasie niż na półce to mi z automatu dadzą niższą "Zgodnie z prawem w przypadku rozbieżności w informacji o wartości produktu lub usługi klientowi przysługuje prawo zakupu po najkorzystniejszej dla niego cenie" - nie wiem jak ten przepis działa w praktyce. Na przykład jak w Biedronce cena będzie wyższa na kasie niż na półce to mi z automatu dadzą niższą cenę od razu w sklepie czy nie mają takich uprawnień i mam się szarpać z centralą biedronki i zakładać im sprawę, że musztarda powinna być 20 gr tańsza
kochan
W Angli widziałem jak wołali kierowniczkę kas, ktora zmieniła cenę.
W pl pewnie pani na kasie powie, że jej do systemu nie wchodzi i kupuj, albo spadaj.
arfeneusz
Ja dla zabawy często mówiłem przy kasie, że cena na półce była niższa, w związku z tym poproszę towar w niższej cenie. Pani poszła do regału, faktycznie cena była niższa, nabiła cenę niższą. Gdy zrobiłem tak kilka razy, Pani mówiła, że to błąd, bardzo przepraszają, ale nie mogą mi tego towaru sprzedać,Ja dla zabawy często mówiłem przy kasie, że cena na półce była niższa, w związku z tym poproszę towar w niższej cenie. Pani poszła do regału, faktycznie cena była niższa, nabiła cenę niższą. Gdy zrobiłem tak kilka razy, Pani mówiła, że to błąd, bardzo przepraszają, ale nie mogą mi tego towaru sprzedać, bo... i tu wstaw dowolnie zmyśloną historyjkę

Powiązane: UOKiK karze nieuczciwe firmy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki