Tymbark wybudował farmę fotowoltaiczną za 5,5 mln zł

Tymbark, producent soków i napojów, wybudował nowoczesną farmę fotowoltaiczną, która zapewni do 25 proc. zapotrzebowania zakładu na energię elektryczną. Inwestycja o wartości około 5,5 mln zł uzyskała dofinansowane ze środków unijnych.

(fot. Lukasz Dejnarowicz / FORUM)

Farma fotowoltaiczna to źródło energii uzależnione od warunków pogodowych. Jeżeli będą sprzyjające może pokryć ok. 25 proc. zapotrzebowania zakładu na energię - powiedziała PAP w czwartek rzecznik spółki Dorota Liszka.

Inwestycja została zrealizowana w zakładzie w Tymbarku (woj. małopolskie) na powierzchni ok. 2 hektarów. Składa się na nią prawie 4 tys. paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy 1 MW. Ich uzupełnieniem są stacja meteorologiczna oraz aparatura monitoringu.

Pomysł wykonania instalacji do produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii wynika z chęci poprawienia bilansu energetycznego zakładu. Dzięki własnej produkcji energii elektrycznej zwiększa się niezależność spółki od zewnętrznych źródeł - zaznaczyła Liszka.

Zakład w Tymbarku odznacza się dużą skalą produkcji, a co za tym idzie dużym zapotrzebowaniem na energię elektryczną i cieplną. Energia elektryczna wykorzystywana jest głównie do celów technologicznych i produkcji chłodu, natomiast energia cieplna do celów technologicznych i grzewczych.

Farma fotowoltaiczna powstała dzięki współfinansowaniu przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-13. Jej koszt to około 5,5 mln zł, z czego połowę stanowiły środki unijne.

Małgorzata Zaleska kandydatką na prezesa GPW

Małgorzata Zaleska kandydatką na prezesa GPW

Małgorzata Zaleska została wskazana przez Ministerstwo Skarbu Państwa na funkcję prezesa Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Nie sprawdziły się medialne spekulacje, według których faworytem był Stanisław Kluza.

Według rzecznik zakład znajdujący się w podgórskiej miejscowości posiada też własną, nowoczesną oczyszczalnię ścieków oraz kotłownię gazową. Do pozyskiwania energii elektrycznej, cieplnej i chłodu wykorzystywany jest również biogaz, a zakład pracuje w oparciu o gospodarkę niskoemisyjną linie produkcyjne są energo- i wodooszczędne. W latach 2005 - 2015 na realizację wielu - projektów ekologicznych i technologicznych przeznaczono w Tymbarku ponad 250 mln zł.

Firma Tymbark będąca liderem na rynku soków, nektarów i napojów w Polsce, należy do krajowej Grupy Maspex Wadowice. Produkty spółki są sprzedawane także w ponad 30 krajach na całym świecie. (PAP)

rgr/ dym/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
8 9 ~ChceBYCnowoczesny

Firmy fotovoltaike pozakładaja sobie, a przecietny Polak czeka na to az szanowny rzad PIS wprowadzi wreszcie ustawe o OZE ktora zagwarantuje jak wszedzie w unii godziwa cene za wyprodukowanie 1kWh. Polska ma kwoty EKOenergii do wypelnienia do 2020r. Ale rzad woli wsperac smierdzace elektrownie weglowe zamiast isc z postepem. Za PIS cofamy sie w rozwoju

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 12 ~endi

Dopłaty są po to aby wąska grupka ludzi mogła się szybko wzbogacić , a resztę spłacą zwykli ludzie i tak to działa

! Odpowiedz
2 3 ~koniec_marudzenia

Sluchaj, zawsze jest tak, ze mniejszosc zbiera wiekszosc- tak jest na calym swiecie i w odniesieniu do wiekszosci rzeczy, ktore sa w gospodarce. Jest na to nawet regula w ekonomii, nazywa sie regula Pareto 80/20- np globalnie 20% ludzi na swiecie posiada 80% pieniedzy itp.
Proporcje moga byc troche rozne w zaleznosci od branzy i stopnia rozwoju panstwa.
Wiec zawsze bedzie tak, ze waska grupa sie bedzie bogacic.
Tym niemniej sprawa jest jeszcze inna- jesli nawet waska grupa sie bogaci, to ta grupa te pieniadze zarobione wydaje w jakis sposob- czesc zwraca w podatkach do panstwa, a czesc tez wydaje na buty, samochody, moze jakies inwestycje wobec czego "tort" rosnie i w ten sposob spoleczenstwo sie bogaci.
Nie kazdemy moze sie to podobac, ze waska grupa ma duzo, ale nic nie stoi na przeszkodzie, zeby do takiej grupy dolaczyc- nie bedzie to na pewno latwe, ale jak poczytasz boigrafie wiekszosci ludzi, ktorzy odniesli sukces w jakiejs dziedzinie zycia - co czesto ma tez wymiar materialny- to oni tez zaczynali od zera czy pierwszego kroku.
Zatem koniec z marudzeniem i szukaniem dziury w calym- trzeba zaczac od siebie i brac sie do roboty

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 1 ~rewolusion odpowiada ~koniec_marudzenia

Dokladnie tak, taki jest porzadek swiata i zadne "sprawiedliwosci spoleczne" w postaci Lenino- Stalina, Fidela, Kimow czy innych oszolomow na dluzsza mete sie nie sprawdzily i doprowadzily do tego, ze jeszcze wezsza grupa ludzi sie bogacila, a pozostali byli krotko trzymani za morde i mieli problem z zaopatrzeniem w podstawowe produkty.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~endi odpowiada ~rewolusion

Jak wujek Kima za bardzo się wzbogacił to go kundelki zjadły i taki powinien być porządek świata , nie powinno być biednych i bogatych

! Odpowiedz
16 61 ~zez

Nie mogę już czytać tego określenia "środki unijne" bo jest mega-zakłamane sugerując że to "Unia daje", a tymczasem kasa Unii pochodzi też z polskiego budżetu. Czyli sami sobie dajemy a myślimy że to ktoś inny jest tym "dobrym wujkiem".

! Odpowiedz
11 13 ~przedsiębiorca

Jak na razie jesteśmy największym beneficjentem środków unijnych ze wszystkich państw Unii. Do 2020 roku będziemy otrzymywali więcej niż wpłacamy. Później już zaczniemy dopłacać do tego. A więc to są ostatnie lata, żeby zapewnić, że te dodatkowe środki będą służyły Polsce i polskiej gospodarce.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
6 29 ~zez odpowiada ~przedsiębiorca

Jesteś ofiarą sprytnej manipulacji. Jesteśmy "beneficjentem" tylko w przypadku gdy bierzemy pod uwagę "oficjalne" przepływy pieniężne. Poza tym w tym roku nawet w tych "oficjalnych" statystykach jesteśmy już płatnikiem netto. No i co Ty na to?

! Odpowiedz
3 7 ~cheb

No tak ale gdyby nie dostali dotacji to musieli by wydać dwa razy tyle, a wtedy może byłoby to już nie opłacalne. Dla samego beneficjenta jest to bardzo opłacalne

! Odpowiedz
1 16 ~Dżejms odpowiada ~cheb

Państwo jest od tego aby to był cały ciąg opłacalności a nie dla pojedynczego beneficjenta. To mogło by mieć sens wtedy gdyby były to panele produkowane u nas od a do z. A tak to pewnie poszło do Niemiec albo Chin. I w taki razie z czego się jarać? Natomiast sprawa wygląda tak że do unii wpłacamy bezwarunkowo natomiast dostajemy warunkowo. Choć - umówimy się tak że będziesz mi dawał swoje pieniądze a ja Ci wyznaczę co kiedy i gdzie masz kupić. I pod takim warunkiem oddam a może nawet ciut więcej. Jeszcze tak to zaprojektuję żebyś nie był w stanie zrobić tego z własnych oszczędności tylko musiał nakarmić mojego kolegę prezesa banku. Z nim się też dogadam i mi się odwdzięczy. Tak to działa. No dlaczego nie podoba Ci się ten pomysł? W mojej ocenie świetny jest!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
WIG -0,23% 55 867,95
2019-12-09 17:15:02
WIG20 -0,32% 2 066,55
2019-12-09 17:15:00
WIG30 -0,30% 2 373,62
2019-12-09 17:15:00
MWIG40 -0,16% 3 823,08
2019-12-09 17:15:00
DAX -0,46% 13 105,61
2019-12-09 17:37:00
NASDAQ -0,40% 8 621,83
2019-12-09 22:02:00
SP500 -0,33% 3 135,40
2019-12-09 21:59:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.