REKLAMA

Tusk kończy z podatkiem Morawieckiego. Chodzi o rejestrację diesli

2025-06-24 13:19, akt.2025-06-24 15:15
publikacja
2025-06-24 13:19
aktualizacja
2025-06-24 15:15

Podjęliśmy decyzję, żeby odejść od tzw. podatku Morawieckiego - oświadczył we wtorek premier Donald Tusk. Wyjaśnił, że chodzi o opłatę przy rejestracji samochodów.

Tusk kończy z podatkiem Morawieckiego. Chodzi o rejestrację diesli
Tusk kończy z podatkiem Morawieckiego. Chodzi o rejestrację diesli
fot. Lightspruch / / Shutterstock

"Będziemy nadal rozmawiali o tym z Komisją Europejską (KE), ale jeszcze dzisiaj, po ostatecznie rozmowie też z minister (MFiPR Katarzyną - PAP) Pełczyńską-Nałęcz, podjęliśmy decyzję, żeby odejść od tzw. podatku Morawieckiego. Chodzi o ten sławetny podatek przy rejestracji samochodów, tego najtańszego samochodu, na które było stać ludzi, którzy mniej zarabiają" - powiedział szef rządu.

Tusk wyjaśnił, że podatek ten miał polegać na tym, że opłata przy rejestracji auta miałaby być wyższa dla starych aut.

"Im tańszy samochód kupujesz, a więc na przykład wieloletni diesel, tym wyższą opłatę przy rejestracji będziesz zobowiązany uiścić. Trudno się zgodzić na to, aby za walkę ze zmianami klimatu odpowiedzialni finansowo mieliby ci, którzy najmniej zarabiają" - dodał Donald Tusk.

Odejście od podatku od samochodów spalinowych zapowiadała już w ubiegłym roku minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, podkreślając wtedy, że podatek ten został wpisany do KPO przez poprzedni rząd. Jak informowała, wyższa opłata rejestracyjna od aut z konwencjonalnym napędem nie zostanie wykreślona, ale ma ona być zróżnicowana, tak by nabywcy małych samochodów płacili mniej niż ci, którzy decydują się na zakup dużych, więcej palących pojazdów, które w większym stopniu zatruwają środowisko.

Zgodnie z dostępnym na stronie MFiPR planem rozwojowym KPO, "planuje się wprowadzenie nowych przepisów mających na celu ograniczenie emisji pochodzących z transportu". "Planowana opłata i podatek uzależnione będą od emisji CO2 lub NOx, a ich wysokość zależna będzie od poziomu szkodliwych emisji danego pojazdu – zgodnie z zasadą +zanieczyszczający płaci więcej+. Planuje się, że opłata rejestracyjna zostanie wprowadzona do końca 2024 r. a podatek od posiadania pojazdu do końca II kwartału 2026 r." - czytamy w dokumencie.

Na początku 2025 r. wiceminister finansów Jarosław Neneman, w odpowiedzi na interpelację poselską napisał, że w ramach KPO Polska zobowiązała się do wdrożenia dwóch reform opartych na zasadzie „zanieczyszczający płaci” w zakresie samochodów. Pierwsza z nich, oznaczona jako kamień milowy E3G, dotyczy wprowadzenia opłaty rejestracyjnej od pojazdów emitujących zanieczyszczenia. Druga, kamień milowy E4G, przewiduje wprowadzenie opłaty środowiskowej dla pojazdów emitujących zanieczyszczenia.

Jak podkreślił Neneman, MF nie planuje wprowadzenia nowego obciążenia podatkowego dla właścicieli pojazdów spalinowych, a sposobem realizacji kamienia milowego E3G będzie modyfikacja istniejącego podatku akcyzowego, poprzez uzależnienie jego wysokości m.in. od emisji szkodliwych substancji, takich jak CO2 i/lub NOx, z uwzględnieniem również wieku pojazdu. Zgodnie z odpowiedzią Nenemana, podatek miałby dotyczyć zarówno nowych jak i używanych pojazdów, i tak jak obecnie miałby zastosowanie przy pierwszej rejestracji samochodu na terytorium Polski.(PAP)

fos/ wkr/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (19)

dodaj komentarz
lukaszslask
Wszystko utrudniacie…
Zakaz duesli wogole w osobowkach,bo po co?
Diesle tylko w tirach,ktore jezdza po autostradach,ktore przewoza ciezkie towary itp
Elektryki dla tych co chca,co moga,co maja warunki do ladowania,garaze itp
I tyle…
I jak juz uczciwie wobec wszystkich to moze maks 2 litrowy silnik,nie ktore maja po
Wszystko utrudniacie…
Zakaz duesli wogole w osobowkach,bo po co?
Diesle tylko w tirach,ktore jezdza po autostradach,ktore przewoza ciezkie towary itp
Elektryki dla tych co chca,co moga,co maja warunki do ladowania,garaze itp
I tyle…
I jak juz uczciwie wobec wszystkich to moze maks 2 litrowy silnik,nie ktore maja po 280 km,chyba wystarczy….?
podatnik-
Mam pytanie do Premiera Donalda Tuska kiedy zostaną zrepolonizowne działania geniusza gospodarczego PRLu bis Macieja Wituckiego: - który to doprowadził do ruiny finansowej TP S.A. następnie Orange PL, akcje spadły do 6 PLN( za śp. doktora Pośrednika vel Kulczyk akcje były po 38-40 PLN), spadek wartości firmy o 80%, dywidendy Mam pytanie do Premiera Donalda Tuska kiedy zostaną zrepolonizowne działania geniusza gospodarczego PRLu bis Macieja Wituckiego: - który to doprowadził do ruiny finansowej TP S.A. następnie Orange PL, akcje spadły do 6 PLN( za śp. doktora Pośrednika vel Kulczyk akcje były po 38-40 PLN), spadek wartości firmy o 80%, dywidendy brak, tylko Zarząd i RN bez zmian zarobki zawsze w milionach(Zarząd, setki tysięcy RN), następnie powtórzenie numeru z Work Service i w nagrodę za swoje dokonania tow. Henryka Bochniarz oddaje mu swój stołek w Konfederacji Lewiatan tak wygląda PRL bis od środka dobrze,że inna osoba teraz na nim siedzi i do tego facet jest na tyle bezczelny ,że chce nauczać innych Odpowiedzialnego Biznesu! I na koniec ucieka Oni nas do EU z powodu braku niewolników i dużego rynku nie z miłości. Panie Brzoska czy warto było prywatyzować: było 38-40, był zysk była dywidenda a teraz jest Maciej Witucki na stółku RN. Kiedy ktoś działalność takich geniuszy rozliczy? KIEDY?
sajetan
Ludu pracujący Ten Kraju! Ja Donald likwiduję wam podatek przy rejestracji starych diesli ! Jednocześnie dla waszego dobra i zdrowia wprowadzam Strefy Czystego Transportu gdzie NIE WJEDZIECIE tymi starymi dieslami ! A za chwilę dla waszego dobra wprowadzę zakaz rejestracji diesli nie spełniających normy EURO 5 ! Więc cieszcie się Ludu pracujący Ten Kraju! Ja Donald likwiduję wam podatek przy rejestracji starych diesli ! Jednocześnie dla waszego dobra i zdrowia wprowadzam Strefy Czystego Transportu gdzie NIE WJEDZIECIE tymi starymi dieslami ! A za chwilę dla waszego dobra wprowadzę zakaz rejestracji diesli nie spełniających normy EURO 5 ! Więc cieszcie się brakiem podatku od pojazdu którego w ogóle NIE ZAREJESTRUJECIE !
to_i_owo
"żeby odejść od tzw. podatku Morawieckiego. Chodzi o ten sławetny podatek
...
Tusk wyjaśnił, że podatek ten miał polegać na tym, że opłata przy rejestracji auta miałaby być wyższa dla starych aut."

Sławetny podatek i musiał wyjaśniać?
Coś mi tu nie pasuje, o sławnych podatkach, np Belki nic nie trzeba wyjaśniać
"żeby odejść od tzw. podatku Morawieckiego. Chodzi o ten sławetny podatek
...
Tusk wyjaśnił, że podatek ten miał polegać na tym, że opłata przy rejestracji auta miałaby być wyższa dla starych aut."

Sławetny podatek i musiał wyjaśniać?
Coś mi tu nie pasuje, o sławnych podatkach, np Belki nic nie trzeba wyjaśniać bo wszyscy wiedzą

Ale to Tusk, trzeba wziąć poprawkę
to_i_owo
Z drugiej strony nie może być tak że Polak nie kupi od Niemca starego diesla, co nie panie premierze?


Tak jak nie lubię Morawieckiego, to jeden z niewielu eko podatków które miały jakiś sens

Bo powodowało opłacalność kupowania nowszych aut, co nie walą czarnym dymem z rury...
niederfurzdorf
Przypomnijcie mi proszę kto gardłował aby Polsce blokować KPO! Czyim pomysłem jest KPO? Dlaczego w KPO najważniejsze są "proekologiczne" zapisy? Z jakiej partii europejskiej jest Ursula? Kto był jeszcze niedawno jej przewodniczącym? Ktoś pamięta jak Ursula przyjeżdżała do Polski "negocjować" z Morawieckim i już Przypomnijcie mi proszę kto gardłował aby Polsce blokować KPO! Czyim pomysłem jest KPO? Dlaczego w KPO najważniejsze są "proekologiczne" zapisy? Z jakiej partii europejskiej jest Ursula? Kto był jeszcze niedawno jej przewodniczącym? Ktoś pamięta jak Ursula przyjeżdżała do Polski "negocjować" z Morawieckim i już już miała odblokowac jak tylko Morawiecki a to czy tamto się zgodzi?
lebski_gosc
2.0 tdi jest bardziej ekologiczny niż najbardziej ekologiczny elektryk.
sammler
W Polsce (gdzie nadal 2/3 energii elektrycznej produkowana jest z węgla) być może tak. Ale i to POD WARUNKIEM, że nie ma wyciętego DPF-a, bo cząstki stałe są bardzo "nieekologiczne" dla organizmów zwierzęcych, w tym człowieka.

Ogólnie nie jest to jednak prawda (tam, gdzie udział czystej energii jest znacząco wyższy).
W Polsce (gdzie nadal 2/3 energii elektrycznej produkowana jest z węgla) być może tak. Ale i to POD WARUNKIEM, że nie ma wyciętego DPF-a, bo cząstki stałe są bardzo "nieekologiczne" dla organizmów zwierzęcych, w tym człowieka.

Ogólnie nie jest to jednak prawda (tam, gdzie udział czystej energii jest znacząco wyższy).

PS A że Tusk chce się podlizać nabywcom diesli, to inna para kaloszy...
zoomek
Te samochody spełniały normy jak wchodziły na rynek. To się nazywa prawa nabyte.
Poza tym ekologiczne jest aby używać dłużej i nie zaśmiecać świata.
Niech sobie wymierają śmiercią naturalną.
A jak ktoś bardzo chce mi kupić nowe auto za to że wywalę na złom stare - zapraszam.
Nawet pozwolę mu za to wziąć kasę za złom.
Te samochody spełniały normy jak wchodziły na rynek. To się nazywa prawa nabyte.
Poza tym ekologiczne jest aby używać dłużej i nie zaśmiecać świata.
Niech sobie wymierają śmiercią naturalną.
A jak ktoś bardzo chce mi kupić nowe auto za to że wywalę na złom stare - zapraszam.
Nawet pozwolę mu za to wziąć kasę za złom.
Jacyś chętni?

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki