REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Tusk, Orban i Meloni jednym głosem w sprawie aut. "Na przemysłowej pustyni nie ma nic zielonego"

2025-12-05 20:34, akt.2025-12-06 00:05
publikacja
2025-12-05 20:34
aktualizacja
2025-12-06 00:05

Premierzy sześciu państw Unii Europejskiej, w tym Polski, zaapelowali w liście do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen o rewizję unijnej polityki dotyczącej aut, ostrzegając, że obecne regulacje osłabiają konkurencyjność europejskiego sektora motoryzacyjnego.

Tusk, Orban i Meloni jednym głosem w sprawie aut. "Na przemysłowej pustyni nie ma nic zielonego"
Tusk, Orban i Meloni jednym głosem w sprawie aut. "Na przemysłowej pustyni nie ma nic zielonego"
fot. Wojciech Artyniew / / FORUM

Pod listem podpisali się: premier Polski Donald Tusk, premier Węgier Viktor Orban, premier Słowacji Robert Fico, premier Włoch Giorgia Meloni, premier Czech Petr Fiala i premier Bułgarii Rosen Żelazkow.

W liście, który widziała PAP, podkreślono, że dyskusje podczas ostatniego szczytu UE na temat konkurencyjności, a także debata nad stanowiskiem Rady UE (państw członkowskich) w sprawie rewizji unijnego prawa klimatycznego, ujawniły „konieczność odejścia raz na zawsze od ideologicznego dogmatyzmu, który doprowadził całe sektory produkcji na skraj upadku, przy niewielkich lub prawie żadnych efektach, jeśli chodzi o globalne emisje”.

Szefowie rządów wskazali na potrzebę pełnego zastosowania zasady neutralności technologicznej, zaznaczając, że „nie istnieje jedno cudowne rozwiązanie dla dekarbonizacji”.

Ich zdaniem narzucanie jednej technologii ogranicza badania, innowacje i konkurencję, a skutki tych działań szczególnie dotykają europejski przemysł motoryzacyjny, który jak napisano „dramatycznie cierpi z powodu obecnych unijnych regulacji”.

Premierzy wezwali, aby w nadchodzącej rewizji rozporządzenia dotyczącego norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych utrzymać także po 2035 r. rolę hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in, technologii ogniw paliwowych, pojazdów elektrycznych z tzw. range extenderami oraz innych przyszłych rozwiązań.

Ich zdaniem rewizja powinna uwzględniać rolę paliw niskoemisyjnych i odnawialnych w dekarbonizacji transportu drogowego, klasyfikując również biopaliwa jako „paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla”.

W liście zaproponowano także rewizję rozporządzenia dotyczącego norm CO2 dla pojazdów ciężkich, aby ułatwić producentom „osiąganie celów i uniknąć ryzyka kar”.

Premierzy odnieśli się także krytycznie do propozycji Czystego Ładu Przemysłowego w zakresie transportu drogowego.

Jak podkreślili w liście, KE powinna skoncentrować się na promowaniu dobrych praktyk, zachęt podatkowych i programów wsparcia, stosując podejście neutralne technologicznie w przechodzeniu na mobilność nisko- i zeroemisyjną.

„Jesteśmy w punkcie zwrotnym zarówno dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i przemysłu podzespołów samochodowych, jak i dla europejskich działań na rzecz klimatu. Możemy i musimy skutecznie dążyć do realizacji naszego celu klimatycznego, nie niszcząc jednocześnie naszej konkurencyjności, ponieważ na przemysłowej pustyni nie ma nic zielonego” - napisali w podsumowaniu listu premierzy.

Z Brukseli Łukasz Osiński, z Rzymu Sylwia Wysocka (PAP)

luo/ sw/ ap/ js/

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (7)

dodaj komentarz
bha
To rosnące już od kilku dekad zadłużenie ogólne wielu krajów ich budżetów na - deficycie i ich społeczeństw i przy nim z roku na rok rosnąca dodatkowo coraz potężniejsza na rynku cenowa i % drożyzna będąca nie tylko w Detalu! niestety coraz szybciej coraz mocniej i coraz to szerzej będzie powodowała coraz większy Marazm, spowolnienie To rosnące już od kilku dekad zadłużenie ogólne wielu krajów ich budżetów na - deficycie i ich społeczeństw i przy nim z roku na rok rosnąca dodatkowo coraz potężniejsza na rynku cenowa i % drożyzna będąca nie tylko w Detalu! niestety coraz szybciej coraz mocniej i coraz to szerzej będzie powodowała coraz większy Marazm, spowolnienie na wewnętrznych rynkach wśród coraz większe grupy firm, biznesów i usług.Opłacalność, Zyskowność z roku na rok dla wielu z nich staje się już coraz to mniej i mniej osiągalna. A to dla rynku pracy dla krajowych Gospodarek w wielu branżach raczej niestety nic dobrego na przyszłość nie wróży.
darius19
chlopaki zw wschodniej farmy juz sa
klimaciarz
„konieczność odejścia raz na zawsze od ideologicznego dogmatyzmu, który doprowadził całe sektory produkcji na skraj upadku, przy niewielkich lub prawie żadnych efektach, jeśli chodzi o globalne emisje”

same omnibusy w tym UE...doszli do etapu, w którym zaczynają dostrzegać, iż ”czyste” powietrze, pochodzące z ”niskoemisyjnych”
„konieczność odejścia raz na zawsze od ideologicznego dogmatyzmu, który doprowadził całe sektory produkcji na skraj upadku, przy niewielkich lub prawie żadnych efektach, jeśli chodzi o globalne emisje”

same omnibusy w tym UE...doszli do etapu, w którym zaczynają dostrzegać, iż ”czyste” powietrze, pochodzące z ”niskoemisyjnych” gospodarek krajów UE, miesza się z ”brudnym” powietrzem, pochodzącym z ”wysokoemisyjnych” gospodarek reszty świata...jeszcze ”tylko” kilka lat, po których z Europy zostanie technologiczny skansen i będą mieli absolutną pewność, że tak się dzieję xD
samsza
Napisali, że stosowanie przez KE jednej jedynej metody dekarbonizacji, gdy świat emituje ile chce powoduje szkody dla praw podstawowych i życia rodzinnego.
Czemu boicie się rozstrzygnięcia tego przez tsue i nie tam piszecie, a do KE?

Powiązane: Europejski Zielony Ład

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki