– W przypadku mechanicznego odtwarzania utworów, obowiązek ten ciąży z reguły na organizatorze imprezy, natomiast w przypadku wykonywania na żywo – na osobach, które dane utwory wykonują – mówi Dorota Bryndal, radca prawny oraz wspólnik w kancelarii Gessel.
Jeżeli więc dochodzi jedynie do wynajmu lokalu, podmiot, od którego lokal wynajęto, nie jest zobowiązany do uzyskania stosownej zgody i uregulowania wynagrodzenia.
OZZ zwykle jednak najpierw zwracają się do właściciela miejsca, w którym muzyka jest odtwarzana, a dopiero w drugiej kolejności – organizatora.
Muzyka na studniówce
– Jeśli bal studniówkowy odbywa się w restauracji, opłatę powinien wnieść restaurator, który niejednokrotnie ma podpisaną umowę z ZAiKS-em – uważa Damian Popielarz, kierownik wydziału Inkasa Terenowego ZAiKS. Dlatego w praktyce, podejmuje się tego także organizator imprezy. W przypadku studniówki odbywającej się na terenie szkoły, organizatorem jest zazwyczaj komitet rodzicielski.
– Opłaty za licencję na imprezach szkolnych, organizowanych siłami uczniów są niższe niż, gdy bal odbywa się w lokalu, gdzie na imprezie studniówkowej zarabia organizator profesjonalista – mówi Damian Popielarz. Obowiązek zapłaty za wykonywane lub odtwarzane utwory często jest też umownie przeniesiony przez organizatora na zespół muzyczny lub DJ-a.
Zwolnienie z opłat
Z już rozpowszechnionego utworu można bez opłat korzystać w kręgu osób pozostających w związku osobistym. – Odwoływanie się do tej instytucji w przypadkach wykorzystywania utworów muzycznych w trakcie studniówek, wesel czy też koncertów charytatywnych, jest bezzasadne – mówi Dorota Bryndal.
W jakiej jeszcze sytuacji wolno nieodpłatnie wykonywać publicznie rozpowszechnione utwory? Czy Organizacje Zbiorowego Zarządzania mogą się zrzec należnej im marży z tytułu zbiorowego zarządzania prawami autorskimi? Co grozi za naruszenie autorskich praw majątkowych? Czy opłaty za odtwarzanie muzyki stanowią koszt uzyskania przychodów przedsiębiorcy?
Więcej: Gazeta Prawna 30.01.2009 (21) - str. 10
Daria Stojak