REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Trump uderza cłami. Polska branża moto szykuje się na turbulencje

2025-03-27 13:15, akt.2025-03-27 15:37
publikacja
2025-03-27 13:15
aktualizacja
2025-03-27 15:37

Decyzja administracji USA o wprowadzeniu ceł na importowane samochody może mieć istotne konsekwencje dla polskich producentów części i komponentów motoryzacyjnych - zwróciło uwagę Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Trump uderza cłami. Polska branża moto szykuje się na turbulencje
Trump uderza cłami. Polska branża moto szykuje się na turbulencje
fot. Bartek Sadowski / / FORUM

We środę prezydent USA Donald Trump ogłosił, że od 2 kwietnia nałoży 25-proc. cła na wszystkie samochody i lekkie ciężarówki importowane z zagranicy. Oznaczałoby to 10-krotne podwyższenie obecnie obowiązującego 2,5-proc. cła.

Decyzja ta, w ocenie Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) może mieć "istotne konsekwencje również dla polskich producentów części i komponentów motoryzacyjnych, ściśle powiązanych z globalnym łańcuchem dostaw". Organizacja zauważyła, że skutki ceł mogą pośrednio objąć sektor części motoryzacyjnych, zwłaszcza w przypadku komponentów produkowanych w Europie i montowanych w USA.

"Nowe regulacje uderzą nie tylko w producentów samochodów, ale także w europejskich dostawców, w tym z Polski, których części i podzespoły często trafiają do pojazdów montowanych poza USA, a następnie eksportowanych na ten rynek" - wskazało stowarzyszenie.

Cytowany w informacji prasowej, prezes SDCM Tomasz Bęben ocenił, że decyzja administracji Trumpa to "niepokojący sygnał dla branży motoryzacyjnej", która jest mocno zintegrowana z globalnym rynkiem. "Obawiamy się, że może to wpłynąć na zmniejszenie zamówień oraz zachwiać stabilnością eksportu" - podkreślił szef stowarzyszenia.

Z kolei inny cytowany przedstawiciel branży, Nils Poel ze Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) zwrócił uwagę, że relację handlowe UE i USA są "głęboko współzależne", gdyż handel ze Stanów Zjednoczonych odpowiada za "jedną czwartą całej nadwyżki handlowej UE". "W czasie, gdy Chiny stanowią poważne wyzwanie konkurencyjne, cła mogą poważnie zakłócić transatlantyckie łańcuchy dostaw, podważając stabilność gospodarczą po obu stronach oceanu" - podkreślił.

Poel przypomniał, że europejscy dostawcy zainwestowali w ostatniej dekadzie blisko 10 mld euro w zakłady produkcyjne w Meksyku, czyli jednym z głównych źródeł pojazdów dla USA. "Cła na produkty z tego kraju mogą również pośrednio przełożyć się na firmy z Europy, prowadząc do strat miejsc pracy i ograniczenia inwestycji" - przedstawiciel CLEPA.

SDCM poinformowało, że z niepokojem patrzy na "kolejne rewelacje płynące zza oceanu", a branża "apeluje o powściągliwość licząc na międzynarodowy dialog". "Pamiętajmy, że działania protekcjonistyczne prowadzą do napięć handlowych, wzrostu cen pojazdów i części oraz destabilizacji rynków. Konsekwencje tych działań odczują niestety wszyscy" - zaznaczono.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych zrzesza 250 marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych.

Według danych portalu Tradeimex, największym eksporterem samochodów do USA jest Meksyk, który odpowiada za niemal 25 proc. sprowadzanych tam samochodów i który, podobnie jak Kanada (13 proc.), ma na swoim terytorium fabryki amerykańskich producentów aut. Na kolejnych miejscach są Japonia (18,6 proc.), Korea Płd. (17,3 proc.). Z krajów europejskich największymi eksporterami są Niemcy, Wielka Brytania, Słowacja, Włochy i Szwecja.

Polska nie jest znaczącym źródłem importowanych gotowych samochodów lecz eksportuje dużą ilość części i akcesoriów, których wartość w 2024 r. wyniosła 311 mln dolarów.

Według telewizji CBS, około połowa samochodów w USA to auta importowane.

Tusk: Zapowiadane przez USA cła na samochody mogą nas dotknąć pośrednio

Produkowane w Polsce komponenty trafiają do europejskich fabryk samochodów, więc zapowiedziane przez Donalda Trumpa 25 proc. cła na samochody pośrednio dotkną również nas - powiedział w czwartek premier Donald Tusk. W ocenie szefa rządu Europa powinna reagować na politykę celną USA solidarnie i spokojnie.

"Wiadomo, że będzie to miało wpływ na gospodarkę europejską. Nie jesteśmy bezpośrednio dotknięci tymi cłami, bo nie jesteśmy producentami samochodów na skalę, by miało to znaczenie, ale jesteśmy podwykonawcami dla wielu fabryk ulokowanych w Europie, więc może to mieć wpływ na ich kondycję (kooperujących zakładów - PAP)" - wskazał Donald Tusk podczas konferencji w polskiej ambasadzie w Paryżu po spotkaniu europejskich przywódców w sprawie pomocy dla Ukrainy.

Premier zauważył, że groźnie brzmiące zapowiedzi amerykańskiej administracji dotyczące wprowadzenia ceł nie zawsze się sprawdzają. "Polityka celna prezydenta Trumpa jest zaskakująca i sprawia wrażenie spontanicznej, musimy zapewnić, żeby Europa solidarnie reagowała, ale bez nerwów" - zaznaczył Tusk.

Dodał, że Europa musi wziąć na siebie odpowiedzialność za to, aby relacje transatlantyckie przetrwały, mimo że "po drugiej stronie Atlantyku słychać głosy, które to kwestionują". (PAP)

jls/ mick/ gkc/ malk/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (9)

dodaj komentarz
bha
Przez tą krótkowzroczną rozpętaną raczej dla kolejnego większego jeszcze Zysku tzw,, rynku'' nową Globo batalię cłową - to tylko z i to jeszcze z niedługim czasem znowu ceny podskoczą wielu towarów na ryku szczególnie znów w DETALU!!!. Przecież te Cała nie są podnoszone o kilka % tylko odrazu o kilkadziesiąt!!!!. Brak na Przez tą krótkowzroczną rozpętaną raczej dla kolejnego większego jeszcze Zysku tzw,, rynku'' nową Globo batalię cłową - to tylko z i to jeszcze z niedługim czasem znowu ceny podskoczą wielu towarów na ryku szczególnie znów w DETALU!!!. Przecież te Cała nie są podnoszone o kilka % tylko odrazu o kilkadziesiąt!!!!. Brak na to niestety więcej słów.
inwestor.pl
Czy uderzy to w firmę Izera?
roza_von_tusk
Co to jest polska "branża moto" ? Czy poza skręcaniem niemieckiego złomu mamy jakieś niemieckie biura konstrukcyjne w Polsce ?
salad77
kiedy były czasy wirusa celebryty, w salonie mi powiedzieli że trzeba czekać co najmniej rok na samochód, więc skąd nagle teraz ten pesymizm
maxykaz
fake news. polska tyle tam eksportuje co kot napłakał
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
tomkooo
potega na kredyt ;) juz przebakuja o katastrze bo sie wierzyciele niecierpliwia ;)
tomitomi
...no , a my jesteśmy p-o tegą !!!!!!! Kosiniak powiedział ,,,
na resztę mamy wywalone ! ,,,,,,
vacarius
Powinniśmy zrobić cła na zagraniczne uzbrojenie 100% i potem powiedzieć ze wydajemy nie 5% a 10% PKB na zbrojenia.

Powiązane: Polityka celna

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki