Koniec szybkich wzrostów
Łączność - możliwość komunikowania się, to dzisiaj konieczność. Zwłaszcza w biznesie, który z jednej strony korzysta z dobrodziejstw, jakie niesie Internet, telefonia komórkowa, VoIP, a z drugiej musi stawić czoła wyzwaniom nowoczesnej gospodarki.
Także dla operatorów telekomunikacyjnych wymagania nowoczesnych firm stanowią coraz większe wyzwanie. Dawno już minęły czasy ekstensywnego wzrostu, gdzie jedna usługa pozwalała na stały wzrost przychodów i wykorzystanie efektu skali. Klienci, w tym przede wszystkim klienci biznesowi, od których pochodzi gros obrotów firm telekomunikacyjnych, oczekują coraz bardziej wyspecjalizowanych, zindywidualizowanych usług. Jednocześnie nie da się nie zauważyć, że coraz więcej osób, także przedsiębiorstw, rezygnuje z tradycyjnych usług (telefonicznych połączeń głosowych) stanowiących dotychczas podstawę przychodów telekomów.
Komórki rosną i rosną
Trend ten potwierdzają wyniki badania Ericsson Consumer&Enterprise Lab. Wynika z nich, że Polacy coraz chętniej korzystają z telefonów komórkowych zamiast stacjonarnych. Znaczna grupa korzystających z usług telekomunikacyjnych zdecydowała się już na rezygnację z tradycyjnego telefonu. Także usługi połączeń komórkowych już nam spowszedniały i nie są elementem przewagi konkurencyjnej. Coraz więcej osób zmienia operatora komórkowego biorąc pod uwagę zakres oferowanych usług i ich jakość, a w dalszej kolejności - ich ceny.
Agresywnie i kompleksowo
Firmy telekomunikacyjne są zmuszone do coraz bardziej agresywnej walki o klienta. Polem tej walki wydaje się być właśnie rynek klientów biznesowych. Kluczowym elementem tego rynku pozostają co prawda wielkie firmy, które są w stanie „wymusić” dostosowanie usług do swoich wymagań czy też przygotowanie rozwiązań „pod klucz”. Jednak rosnącą rolę zaczynają odgrywać małe i średnie przedsiębiorstwa, choćby z uwagi na swój potencjał.
Sektor MSP najważniejszy telekomunikacyjnie
Jak wynika z danych GUS, w ostatnich latach co roku powstaje w Polsce około 200 tys. nowych przedsiębiorstw. Niemal wszystkie spośród nich to jednostki małe, o liczbie pracujących nie przekraczającej 49 osób. Nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę, że z nowozakładanych firm po kilku latach na rynku pozostaje mniej więcej jedna trzecia, i tak wydaje się, że kilkadziesiąt tysięcy potencjalnych klientów w skali roku stanowi łakomy kąsek dla operatorów telekomunikacyjnych. Zwłaszcza, jeżeli tym klientom zaoferuje się usługę zintegrowaną, obejmującą zarówno połączenia głosowe, w tym usługi komórkowe, jak i dostęp do Internetu, możliwość transmisji danych oraz wsparcie techniczne i doradztwo na etapie planowania.
Najpierw klient, potem produkt
Taką strategię działania na rynku zapowiada m.in. prezes Telekomunikacji Polskiej, Maciej Witucki. Szczegóły strategii jeszcze nie zostały przedstawione, ale jak zapowiada odpowiedzialny za jej przygotowanie prezes, jej filarem będą jakość, agresywność sprzedażowa oraz dostosowanie się do potrzeb klientów.
„Chcemy to zmienić i najpierw pytać klientów, czego potrzebują, a potem przygotować produkt” – mówił w wywiadzie dla „Gazety Prawnej” .
VoIP dla biznesu
Na razie Telekomunikacja Polska kokietuje przedsiębiorców przygotowanymi specjalnie dla ich potrzeb rozwiązaniami konwergentnymi oraz specjalnymi ofertami dla biznesu. W tym roku TP uruchomiła biznesową telefonię IP.
Nowa usługa transmisji głosu wykorzystuje unikalną platformę technologiczną (Hosted IP Trunking). W odróżnieniu od innych rozwiązań tego typu jest ona realizowana przez sieć Telekomunikacji Polskiej, a nie publiczną sieć Internetu. Umożliwia to zachowanie najwyższej jakości połączeń, które w przypadku sieci publicznej nie gwarantują należytego bezpieczeństwa i są narażone na zakłócenia obniżające komfort rozmowy.
Biznesowa telefonia IP tp
Połączenia telefoniczne IP wewnątrz sieci firmowej klienta są bezpłatne, a stawki opłat poza tę sieć są konkurencyjne do telefonii stacjonarnej. Biznesowa telefonia IP tp razem z IP VPN tp umożliwia firmom stworzenie jednolitej sieci korporacyjnej, w której można przesyłać zarówno dane jak i głos. Klient ma gwarancję bezpieczeństwa oraz wysokiego poziomu jakości usług (QoS – ang. Quality of Service). W ramach usługi dostępne jest pełne wsparcie oraz zarządzanie siecią przez operatora.
Starter dla nowych
TP realizuje też program dla nowych firm, w ramach którego nowopowstające firmy (lub te już powstałe, ale które mają REGON nadany nie wcześniej niż 1 września 2005 r.) mogą się zdecydować na pakiet telefoniczny obejmujący trzy dostępy ISDN lub pakiet telefoniczno-internetowy obejmujący 2 dostępy ISDN i jeden DSL w promocyjnych cenach, zarówno jeżeli chodzi o opłaty instalacyjne, jak i pierwsze trzy okresy rozliczeniowe.
Sieć prawie lokalna
Od prawie roku TP oferuje także usługę Ethernet VPN tp. To szybkie, działające z prędkością od 2 Mbit/s aż do 100 Mbit/s i bezpieczne połączenie poszczególnych oddziałów firmy poprzez VPN oraz stały dostęp do Internetu. W technologii Ethernet zastosowano mechanizmy VLAN, dzięki czemu klienci komunikując się na duże odległości mogą pracować jak w sieci lokalnej: szybko, bezpiecznie, z dobrymi parametrami transmisji. Dzięki bardzo wysokim parametrom transmisji, usługa umożliwia prowadzenie wideo- i telekonferencji, korzystanie z transmisji multimedialnej oraz wideotelefonii.
Jeszcze poczekajmy, jeszcze się nie spieszmy...
Równolegle do wprowadzanie nowych usług, TP wprowadza nowe plany taryfowe dla oferowanych wcześniej usług, w tym przede wszystkim usług przewodowej telefonii głosowej. Dzięki temu przedsiębiorcy mają większe możliwości dopasowania wysokości opłat do swoich indywidualnych potrzeb.
Biorąc pod uwagę fakt, że TP jest także jednym z największych w kraju operatorem telefonii komórkowej (PTK Centertel) , wydaje się, że zapowiedź wdrażania usług konwergentnych w obu sektorach rynku telekomunikacyjnego nie są przesadzone. A zapowiedź agresywnej walki o rynek w warunkach konkurencji może oznaczać korzyści nie tylko dla operatora, ale również dla klientów. Dlatego warto z uwagą śledzić zapowiedzi nowych usług oraz zmian w planach taryfowych.
Anna Pawłowska-Pojawa





















































