50 akcji Orlenu wystarczy, by oszczędzić na paliwie nawet 540 złotych rocznie, co daje nawet kilka procent dodatkowej dywidendy". To jednak nie wszystko. Wzorując się na najlepszych, ale i wprowadzając swoje pomysły, koncern rozszerza program ORLEN w Portfelu nie tylko o asortyment stricte związany z działalnością, ale także o Akademię Inwestowania czy bezpłatne prowadzenie rachunku maklerskiego u wybranych partnerów.


Pogramy lojalnościowe służą przede wszystkim budowaniu relacji między emitentem a inwestorem. - Nasi inwestorzy częściej tankują właśnie u nas - zaznacza Zbigniew Buchcic, starszy specjalista w Biurze Relacji Inwestorskich Orlen, który na Forum Finansów Bankier.pl przybliżał to zagadnienie. Posiadając walory, inwestorzy stają się wręcz ambasadorami spółki. Za tym idzie po prostu dobry PR, organiczny i autonomiczny od zespołów prasowych, który dba o poprawę wizerunku firmy. Jednocześnie, korzystając regularnie z usług z poziomu konsumenta, mogą oni wnieść ważny głos w dyskusji odnośnie do m.in. zmian, które należałoby wprowadzić. Co dla spółki jest szczególnie ważne, nie są więc bezkrytyczni.
W przypadku Orlenu akcjonariat stanowią głównie duże spółki zagraniczne, fundusze krajowe, OFE. Program lojalnościowy ma zadbać właśnie o inwestorów indywidualnych, by im zaproponować "coś ekstra". Program ORLEN w Portfelu wystartował w 2018 roku, a obecnie liczy sobie ponad 33 tys. członków, których koncern stara się na różne sposoby przyciągać.
Paliwo, hot dogi i piłka nożna?
Z jednej strony przedstawia inwestorom korzyści konsumenckie. Skupiają się one głównie na rabatach i dodatkowych promocjach w ofercie paliwowej i pozapaliwowej. To jednak nie wszystko. Jeśli chodzi o przykłady ze świata, przykładowo Airbus organizuje raz w roku wycieczki do swoich fabryk, a szwajcarski Swatch wysyła zegarki w ramach edycji limitowanej. Orlen także zabiega o "swoich".
- Ostatnio zaprosiliśmy grupę 50 akcjonariuszy do kameralnego zwiedzania Muzeum Gazowni Warszawskiej z przewodnikiem. To podkreśla wyjątkowość programu i daje inwestorom poczucie zaopiekowania się nimi przez spółkę. Pomysłów jest wiele - wylicza Buchcic.
To także jest dostęp do wydarzeń, których Orlen jest sponsorem. A firma jest przecież znaczącym mecenasem zarówno w sporcie, jak i kulturze. Jako partner licznych konferencji koncern umożliwia akcjonariuszom uzyskać wejściówki lub znaczące zniżki na bilety.
Orlen szkoli swoich inwestorów
Z drugiej zachęca do samoedukacji poprzez udostępnienie programu Akademia Inwestowania, którą pomagał współtworzyć m.in. prof. Krzysztof Jajuga, prezes CFA Society Poland. Akademia przedstawia podstawy funkcjonowania rynku kapitałowego, nie unikając tematów odnośnie do ryzyka. Dodatkowo akcjonariusze otrzymują dostęp do rozszerzonych raportów analitycznych, które dopełniają spotkania i webinary, m.in. spotkania z zarządem.
Nie chcemy pomijać akcjonariusza mniejszościowego, dlatego dajemy możliwość nawiązania niemal indywidualnych relacji. W skrócie daje to łatwiejszy dostęp do spółki - zaznacza ekspert.
Należy zaznaczyć, że program cały czas ewoluuje. Wśród największych zmian ostatnich czterech lat należy wymienić odejście od plastikowej karty. Teraz kartę programu można aktywować w aplikacji Vitay.
Na kim Orlen się wzorował i co planuje?
Nie dziwi fakt, że najdłuższe doświadczenie we wprowadzaniu programów lojalnościowych mają spółki amerykańskie. Przedstawiając swoją ofertę, Orlen wzorował się w 2018 roku m.in. na wehikule inwestycyjnym Warrena Buffeta, którego akcjonariusze otrzymywali zniżki na produkty wybranych firmy z portfela guru inwestowania. IBM proponował wówczas 25-proc. zniżki sprzęt komputerowy, a armator promów wycieczkowych Carnival - na rejs.
W Europie prym we wprowadzaniu programów lojalnościowych wiodą Francja i Włochy. Spółki mogą w tych krajach zaproponować inwestorom "loyalty shares", czyli akcje lojalnościowe. W skrócie akcjonariusze nabywają dodatkowe prawa wraz z rosnącą liczbą i długością posiadania walorów danej spółki. Np. po dwóch latach posiadania akcji L'Oreal inwestor otrzymuje podwójne prawo głosu na walnym zgromadzeniu (w praktyce 1 akcja w takim przypadków równoznaczna jest z oddaniem 2 głosów). Jednak to nie wszystko - dostają oni też 10 proc. więcej dywidendy.
- Na razie nie możemy wprowadzić takich zmian. Marzę, byśmy się w takim kierunku rozwijali. To jest przyszłość - zaznacza Buchcic.
Program "Orlen w Portfelu": gdzie założyć, co można zyskać?
To można zyskać:
- 10 gr rabatu za każdy litr paliwa Efecta oraz LPG
- 15 gr rabatu za każdy litr paliwa Verca
- 10 proc. rabatu na produkty z oferty pozapaliwowej,
- 50 proc. zniżki na roczny dostęp do strefy premium na StockWatch.pl (do 31.12.2025),
- dostęp do szerokiej oferty edukacyjnej na www.orlenwportfelu.pl,
- wirtualna karta programu w aplikacji Vitay,
- szybsza obsługa, łatwiejszy dostęp, wygoda, więcej korzyści,
- zniżki na wybrane wydarzenia, konferencje.
W programie uczestniczą: PKO Biuro Maklerskie, mBank Biuro Maklerskie, Bossa.pl, Santander Biuro Maklerskie, Alior Bank Biuro Maklerskie i Noble Securities Biuro Maklerskie.
opr. aw























































