REKLAMA

BADANIETelefon ważniejszy od portfela. Zdecydowana większość Polaków korzysta z niego kilka razy dziennie

2025-01-19 14:00
publikacja
2025-01-19 14:00

93 proc. ankietowanych przyznaje, że korzysta z telefonu częściej niż raz dziennie, większość zadeklarowała też, że bardziej uciążliwe dla nich byłoby pozostawienie w domu telefonu niż portfela - wynika z badania zleconego przez Bank Millennium.

Telefon ważniejszy od portfela. Zdecydowana większość Polaków korzysta z niego kilka razy dziennie
Telefon ważniejszy od portfela. Zdecydowana większość Polaków korzysta z niego kilka razy dziennie
fot. PV productions / / Shutterstock

Najnowsza odsłona badania pt.:"Mobilny Portret Polaka" - jak wskazali autorzy publikacji - dostarcza szczegółowych i aktualnych danych na temat korzystania z telefonu, bankowości elektronicznej, stosunku do sztucznej inteligencji, zakupów online i bezpieczeństwa finansowego. Z analizy wynika, że 93 proc. ankietowanych przyznaje, że korzysta z telefonu częściej niż raz dziennie, a 35 proc. z nich sięga po niego niemal co chwilę. Ponadto większość respondentów zadeklarowało, że bardziej uciążliwe dla nich byłoby zostawienie w domu telefonu niż portfela. Przypomniano, że w 2018 roku, gdy badanie przeprowadzono po raz pierwszy, odsetek bardziej zmartwionych pozostawieniem portfela wynosił 55 proc. "Dla większości telefon stał się ważniejszy i przejął funkcję portfela" - podsumowano.

Obecnie - jak wynika z sondażu - w telefonach przechowujemy elektroniczne odpowiedniki dokumentów tożsamości, płacimy nim, a także czerpiemy wiedzę o świecie, kupujemy w sklepach online, załatwiamy sprawy urzędowe, kontaktujemy się z bliskimi. "Wyniki tegorocznej edycji pokazują, jak technologia mobilna staje się integralną częścią naszego codziennego życia, wpływając na sposób, w jaki komunikujemy się, pracujemy i spędzamy czas wolny" — mówi cytowana w informacji dyrektorka departamentu Public Relations w Banku Millennium Iwona Jarzębska.

Młodzi są bez telefonu, jak bez ręki 

Autorzy zauważyli, że przywiązanie do telefonów komórkowych zmienia się w zależności od wieku respondentów. Największe wykazują najmłodsi respondenci w wieku 18-24 lata, z których aż 88 proc. bardziej odczułoby brak telefonu niż portfela. Wśród osób w wieku 25-34 lata odsetek ten wynosi 76 proc., w grupie 35-44 lata - niespełna 70 proc., a wśród badanych w wieku 45-54 lata - 58 proc. Najmniejsze przywiązanie do telefonów deklarują respondenci w wieku powyżej 55 lat. To też jedyna grupa wiekowa, dla której nadal bardziej uciążliwy jest brak portfela (54 proc.) niż telefonu (46 proc.).

Jednocześnie - jak wynika ankiety - większość badanych Polaków deklaruje, że nie korzysta z telefonu w czasie rozmowy z kimś w cztery oczy (76 proc.), podczas posiłku (59 proc.), ani w toalecie (55 proc.). Mniej rygorystycznie badani podchodzą do korzystania z telefonu w łóżku przed snem (robi tak 64 proc. pytanych), w czasie oglądania filmów, seriali lub telewizji (58 proc. respondentów), albo podczas pracy lub nauki (przyznaje się do tego 58 proc. badanych).

— Choć powszechność korzystania z internetu w telefonie już nie zaskakuje, to wśród sposobów jego wykorzystania warta odnotowania jest wysoka pozycja bankowości mobilnej. Aplikacja mobilna banku jest tak powszechna jak komunikatory czy media społecznościowe, z których korzysta 69 proc. badanych - skomentowała wyniki badania ekspertka w Banku Millennium Katarzyna Dobosz. Dodała, że wynik ten jest na wysokim poziomie niemal we wszystkich grupach wiekowych, a w grupie 55+, wynosi 65 proc.

W badanie wykazało się, że 96 proc. ankietowanych ma dostęp do internetu w telefonie komórkowym, przy czym w grupach 25-34 i 35-44 lat współczynnik ten wynosi aż 99 proc. Trzech na czterech respondentów wskazało, że telefon mobilny służy do przeglądania stron internetowych, a blisko 70 proc. - do komunikowania się ze znajomymi i rodziną, korzystania z bankowości mobilnej i mediów społecznościowych. Niemal 60 proc. pytanych Polaków opłaca w telefonie rachunki, 55 proc. - robi zakupy online, a co drugi respondent czyta wiadomości na stronach gazet lub portali informacyjnych, odbiera i nadaje paczki, a także słucha muzyki.

Badanie "Mobilny Portret Polaka" zrealizował w dniach 25-29 października 2024 roku Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie zespołu Public Relations Banku Millennium na reprezentatywnej próbie 1068 osób. (PAP)

ewes/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (3)

dodaj komentarz
vacarius
Gdyby do więzienia można było zabrać telefon to więzienie nie byłoby więzieniem.
tomitomi
promocja chorych zachowań dla pokiemonów ! !
samsza
Seriale wykreowały oglądaczy, którym wystarczy popatrzeć, a nie muszą kupić, ok.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki